Explaining the Possible Relationship between Intellectual Capital and the Teachers' Organizational Effectiveness – A Case Study of Baharestan Elementry Schools, Tehran, Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty Member, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

2 MS degree, Department of Educational Sciences, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.

Abstract

The present study aims to explore the possible relationship between intellectual capital and the teachers' organizational effectiveness. This applied research enjoys a descriptive-correlation approach to gather quantitative data. The study sample includes 261 primary school teachers of Bahersatn County, Tehran, Iran selected among 817 teachers. In order to collect data, twoquestionnaires were used to survey the samples including 160 female and 101 maleteachers. The first questionnaire was Bontis Intellectual Capital (1998) including 42 questions; and the second questionnairewas Parsons Organizational Effectiveness (1969) including 28 questions. Data were analyzed through Spearman's Rank Correlation Coefficient. The results showed that there is a significant relationship between teachers' intellectual capital and organizational effectiveness in elementary schools. Teachers are the human capital of Ministry of Education. Therefore, the quality of education and services should improve in order to train good students who can be the human capital of the society.

Keywords


احمدیان، مجید و قربانی، رحیم. (1392). «بررسی رابطة بین سرمایة فکری و عملکرد سازمانی: مورد مطالعه وزارت امور اقتصاد و دارایی»، مجلة اقتصادی، سال سیزدهم، شماره­های 11 و 12، بهمن و اسفند، صص 111-130.
اکرامی، محمود. (1392)، «تبیین مؤلفه­های سرمایة فکری در دانشگاه؛ مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور»، فصلنامة علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال دوم، شمارة ششم.
امیری، حسن؛ میر­هاشمی، مالک و پارسامعین، کوروش. (1390). «ارتباط ویژگی­های شغل و نقش­های شغلی با تحلیل رفتگی شغلی». فصلنامة تازه­های روانشناسی سازمانی، سال دوم، شمارة هفتم،  53-69.
باهر، حسین. (1382). «مدیریت تغییر و تحول»، مجلة مدیریت، شمارة 75و76 ، صص 38-37.
بیک­زاده، جعفر و پورمحمدی، فریده. (1389). «سرمایة فکری در سازمان­های هزارة سوم». فصلنامة عصر کیفیت، شمارة 18، صص 65-68.
جهانگیر، مصطفی، امین­التجار، حسین و فروتن، مرضیه. (۱۳۹۴). مباحث کاربردی رفتار سازمانی. نشر مرندیز.
دستگیر، محسن و محمدی کامران. (1388). «سرمایة فکری؛ گنج تمام­نشدنی سازمان»، ماهنامة تدبیر، شمارة 214، اسفند، صص 28-34.
صیادی، سعید؛ چمنی­فرد، راحله و نیک­پور، امین. (1394). «نقش میانجی رضایت شغلی کارکنان در رابطه بین سرمایة فکری و بهره­وری نیروی انسانی؛ مورد مطالعه: بانک تجارت منطقة شمال غرب شهر تهران». فصلنامة مدیریت بهره­وری، سال نهم، شمارة 34، صص 27-44.
عباسی، طیبه؛­ هاشمی، محمد؛ آرمینه، احمدرضا و ختیاری، مهدیه. (1393). «تبیین رابطة بین سرمایة فکری و       بهره­وری نیروی انسانی با تأکید بر یادگیری سازمانی»، فصلنامة مدیریت دولتی، 6، ش 4، صص 791-817.
علاقه­بند، علی. (1378). «سلامت سازمانی مدرسه»، فصلنامة مدیریت در آموزش­و­پرورش، شمارة 21، ص 14.
کریم­زاده، مجید. (1378). «تعهد سازمانی»، نشریة انجمن مدیریت ایران، شمارة 39.
مورهد وگریفین. (1395). رفتارسازمانی. (چاپ پانزدهم) ترجمة الوانی، سیدمهدی و معمارزاده، غلامرضا. تهران: انتشارات مروارید.
ناظم، فتاح و صادقی ام البنین. (1394). «ارائة الگوی ساختاری بهره­وری براساس سرمایة اجتماعی و سرمایة فکری در آموزش­وپرورش»، فصلنامة علمی­پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شمارة 2، صص 147-164.
نامدار زنگنه، سودابه. (1392). «بررسی نقش سرمایة فکری و زیرمجموعه­های آن بر اثربخشی مبتنی بر تقلید صرف و تقلید نوآورانه در پروژه­های انتقال تکنولوژی»، فصلنامة علمی­پژوهشی کاوش­های مدیریت بازرگانی، سال پنجم، شمارة 9: صص 65-84.
نمازی، محمد؛ فروغی، داریوش و فرزادی، سعید. (1393). «بدهی­های فکری: مفهومی نوین در تقابل با سرمایه­های فکری»، فصلنامة علمی­پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شمارة 23.
نورعلی­زاده، رحمان و رضایی، علی­محمد. (1393). «سرمایة فکری در سازمان». نشریة تخصصی مدیریت، سال سوم، شمارة 30، مرداد، صص 36-42.
هوی، میسکل. (1992). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی. جلد 2.(1371)،  ترجمة میرمحمد سیدعباس­زاده، چاپ اول، ارومیه:  انتشارات دانشگاه ارومیه.
 
References
Hoy, W. K. & Woolfolk, A. E. (1989). Teachers' Sense of Efficacy and the Organizational Health of Schools. Elementary School Journal, 4: 355-372.
Huang, C. F. & Hsueh, S.L. (2007). A Study on the Relationship between Intellectual Capital and Business Performance in the Engineering Consulting Industry: A Path Analysis. Journal of Civil Engineering andManagement, 4: 265-271.
Longo, M. & Mura, M. (2011). The Effect of Intellectual Capital on Employees' Satisfaction and Retention. Journal Information and Management, 48 (7): 278-287.
McGill, T. P. (2006). Harnessig Intellectual Capital: A Study of Organizational Knowledge Transfer. Ph.D. Dissertation, Touro Uiversity.
Meyerson, P. D. (2013). Impact of Employee Empowerment on Service Quality –an Emperical Analysis of the Nigerian Banking Industry. British Journal of Marketing Studies, 1 (4): 32-40.
Thibodeaux, M. S. & Favilla, E. (1996). Organizational Effectiveness and Commitment through Strategic Management. Industrial management & Data systems, 96 (5): 21-5.
Zerenler, M., Hasiloglu, B. & Sezgin, M. (2008). Intellectual Capital and Innovation Performance: Empirical Evidence in the Turkish Automotive Supplier. Journal of technology management, 3 (4):31-40.
Zheng, W., Yang, B. & McLean, N, G. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy and organizational effectiveness: mediating role of knowledge management. Journal of Business Research. 63 (7): 763-771.