Examining the Role of Organizational Training Climate and Organizational Culture on the Teachers' Informal Learning in Jask City

Document Type : Research Paper

Authors

1 MS of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

2 Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

3 Assistant Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Azerbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.

Abstract

This study aims at investigating the role of Organizational Culture and Organizational Training Climate on teachers' informal learning. The research enjoys a correlation method. The 251 samples were selected randomly among 449 teachers in Jask City (in academic year of 2015-2016). Data were collected using a questionnaire and analyzed through Pearson Correlation and Multiple Regression. The results showed that the Organizational Training Climate (r = 0.17) and Organizational Culture (r = 0.28) had a positive and significant relationship with informal learning. There was also a significant relationship between Training Climate and job support (r = 0.18) and organizational support (r = 0.23). This significant relationship was also clear among organizational culture, organizational participation (r = 0.21), integrity (r = 0.35), flexibility (r = 0.20) and management (r = 0.23) components with informal learning at the level of 01.0. The organizational support (of Organizational Training Climate) with B = 0.05 and the component of stability and integration (of Organization Culture) with B=0.11 had the ability to anticipate the informal learning. Therefore, it can be concluded that the improvement and development of Training Climate and Organizational Culture can influence the teachers' informal learning.

Keywords


آئینی، جواد. (1389). تأثیر فرهنگ یادگیری سازمانی بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و قصد ترک خدمت کارکنان شرکت گاز استان چهارمحا­ل­وبختیاری. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان.
امین­الرعایا، سعیده؛ احمدی، غالمرضا و نادی، محمدعلی. (1388). «بررسی رابطة بین مؤلفه­های سازمان یادگیرنده با یادگیری غیررسمی در دبیرستان­های دخترانة شهر اصفهان». فصلنامة رهبری و مدیریت آموزشی، سال سوم، شمارة 4، 91-73.
برازنده، امین؛ آتش­پور، سیدحمید؛ گل­پرور، محسن و دیباچی، سیدمیثم. (1390). «بررسی نقش جوّ آموزشی در بسترسازی تفکر سیستمی در سازمان». اولین کنفرانس ملی رویکرد سیستمی در ایران. مرکز استراتژی و توسعة علوم شیراز.
ترک­زاده، جعفر و محترم، معصوم. (1390). «پیش­بینی تعهد سازمانی دانشجویان بر اساس ادراک آن­ها از جوّ آموزشی دانشگاه». فصلنامة انجمن آموزش عالی ایران، سال چهارم، شمارة 2.
حبیبی، حمدالله؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی محمد. (1389). «بررسی جوّ یادگیری­محور مدرسه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه». فصلنامة پژوهش­های آموزش و یادگیری، سال بیستم، شمارة 3.
حسین­پور، داود، اصغری­اقدم، بهرام و محجوب، علی. (1394). «تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی و خالقیت دبیران». فصلنامة رسالت مدیریت آموزشی، سال چهارم، شمارة 11و12.
حسینی کلیبی، سید علیرضا (1391). رابطة بین فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با سالمت سازمانی پرستاران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی.
حق­پرست لاتی، طیبه (1392). «تأثیر دورة آموزش و پژوهش در عمل در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری معلمان دورة ابتدایی شهر تهران». فصلنامة علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال پنجم، شمارة1، صص 220-210.
خفاجه، فرامرز. (139). تأثیر فرهنگ سازمانی بر یادگیری سازمانی معلمان با میانجی­گری مدیریت دانش. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، دانشکدة روان­شناسی و علوم تربیتی.
رحیم­نیا، فریبرز و علی­زاده، مسعود. (1388). «بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد»، مطالعات تربیتی و روان­شناسی دانشگاه فردوسی، دورة دهم، شمارة 1، 170-147.
زمانی مقدم، افسانه و سعیدی، مهدیه. (1392). «شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد». مطالعات تربیتی و روان­شناسی دانشگاه فردوسی، دورة دهم، شمارۀ 1، 170-140.
سیادت، سیدعلی و گودرزی، اکرم. (1384). «بررسی رابطة بین جوّ سازمانی با ویژگی­های شخصیتی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان». فصلنامة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوازدهم، شمارة 4، 120- 110.
صادقی، عباس و فتحی، بهمن. (1390). «بررسی رابطة جوّ سازمانی و رضایت شغلی معلمان در شهرستان ماسال در استان گیلان». پژوهشنامة علوم انسانی و اجتماعی، سال دوم شمارة 5.
فغانی، مریم، جویباری، لیال، ثناگو، اکرم و منصوریان، آزادرضا. (1392). «بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص جوّ آموزشی (DREEM) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان». فصلنامة توسعة آموزش در علوم پزشکی، دورة 6، شمارة 12،.43 -50
قلتاش، عباس؛ صالحی، مسلم؛ جاودانی، مریم و سینا، حمید. (1390). «رابطة فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی». فصلنامة نوآوری­های مدیریت آموزشی (اندیشه­های تازه در علوم تربیتی)، دورة 7، شمارة 1، 69-85.
کارشکی، حسین. (1388). «نقش خودتنظیمی در یادگیری غیررسمی». مجموعه مقالات اولین همایش آموزش و یادگیری غیررسمی. دانشکدة علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
کریمی، یوسف. (1394). روان­شناسی تربیتی. چ18، تهران: نشر ارسباران.
گودرزوند، مهرداد؛ نجبایی، سید صدرا و ­هاشمی، سیده. (189). «رابطة بین مدیریت دانش و شاخص­های فرهنگ سازمانی دنیسون». فصلنامة کار و جامعه، شمارة 122.
گریفین، ریکی و مورهد، گرگوری. (1394) رفتار سازمانی. ترجمة سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، بیست و پنجم، تهران: نشر مروارید.
مقیمی، محمد. (1387). سازمان و مدیریت (رویکردی پژوهشی)، چاپ پنجم، تهران: نشر ترمه.
نجفی، تکتم؛ آتشی، سیدحسین و جعفری، علیرضا. (1391). «بررسی و مقایسة وضعیت یادگیری رسمی و غیررسمی و منابع آن در دانشجویان، مطالعة موردی-دانشگاه افسری امام علی». فصلنامة علمی­پژوهشی مدیریت نظامی، سال دوازدهم، شمارة .48
هاشمی، شهناز. (1389). «مدیران برای معلمان خود کدام را انتخاب کنند: آموزش رسمی یا غیررسمی». مجلة رشد مدیریت مدرسه، دورة نهم، شمارة 1.
یارمحمدزاده، پیمان و رجایی­پور، سعید. (1391).رفتار سازمانی و مدیریت آموزشی. تبریز: دانشگاه تبریز؛ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
 
References
Bell, S. J., Mengüç, B. & Widing II, R. E. (2010). Salesperson learning, organizational learning, and retail store performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 38(2): 187-201.
Conlon, T. J. (2004). A review of informal learning literature, theory and implications for practice in developing global professional competence. Journal of European industrial training, 28(2/3/4): 283-295.
Cummings, T. G. & Worlery, C. G. (2005). Organizational Development and Change. (5 thed). St. Paul, MN: West.
Ellinger, A. D. (2005). Contextual factors influencing informal learning in a workplace setting: The case of “reinventing itself company”. Human resource development quarterly, 16(3):, 389-415.
Eric. W. Macintosh, & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job.
Florence. (2006). Entrepreneurial learning exprence in small and medium – size enterprises in Hong Kong. Washington: George Washington.
Genn, J. M. (2001). AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education–a unifying perspective. Medical teacher, 23(4): 337-344.
Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2008). Educational Administration–Theory, Research and Practice.
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT­press.
Lohman, M. C. &Woolf, N. H. (2001). Self-initiated learning activities of experienced public school teachers: methods, sources, and relevant organizational influences. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 71: 61-76.
Lohman, M. C. (2005). A survey of factors influencing the engagement of two professional groups in informal workplace learning activities. Human Resource Development Quarterly, 16(4): 501-527.
-------------------- (2006). Factors influencing teachers' engagement in informal learning activities. Journal of workplace learning, 18(3): 141-156.
Laiken, M. E. (2003). Models of Organizational Learning: Paradoxes and Best Practices in the Post Industrial Workplace.
Marshall, M. L. (2012). Examining School Climate: Defining Factors and Educational Influences [white paper, election version]”, Retrieved (month date, year) from Georgia State University Center for School Safety School Climate and Classroom Management. http://education.gsu.edu/schoolsafety.
Mobley, W. H., Wang, L., & Fang, K. (2005). Organizational culture: Measuring and developing it in your organization. Harvard Business Review China, 3: 128-139.
Sambrook, S. (2005). Factors influencing the context and process of work-related learning: Synthesizing findings from two research projects. Human Resource Development International, 8(1): 101-119.
Somprach, K. O., Prasertcharoensuk, T. & Ngang, T. K. (2015). The Impact of Organizational Culture on Teacher Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 18: 1038-1044.
Svensson, L., Ellström, P. E. & Åberg, C. (2004). Integrating formal and informal learning at work. Journal of Workplace Learning, 16(8): 479-491.
Talja, Sanna (2007). The role of formal and informal learning. Journal of workplacelearning , 19: 469-481.
Tracey, J. B. & Tews, M. J. (2005). Construct validity of a general training climate scale. Organizational Research Methods, 8(4): 353-374.
Varma, R., Tiyagi, E. & Gupta, J. K. (2005). Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC medical education, 5(1), 8.
Yang, B. & Lu, D. R. (2001). Predicting academic performance in management education: An empirical investigation of MBA success. Journal of Education for Business, 77(1): 15-20.
Yilmaz, C. & Ergun, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of world business, 43(3): 290-306.