The Effectiveness of Puzzle Games (Manual and Electronic) on Visual Working Memory, Spatial Visualization and Mental Rotation in Elementary Students

Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

Abstract

Visual working memory, spatial visualization and mental rotation are among the factors that influence the academic achievement of elementary students. The aim of this study was to investigate the effectiveness of puzzle games (manual and electronic) on visual working memory, spatial visualization and mental rotation in elementary students. The study was experimental with pretest-posttest with control group. The statistical population was all second grade students in Ahvaz city in the academic year 1397-98 was that 50 students were randomly selected as a sample and replaced in two experimental and control groups (25 people in each group). The research instruments are Cornoldy working memory test, Wechsler intelligence for children-fourth edition (subscale design with cubes) and mental rotation researcher made test for children. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. Puzzle game (manual and electronic) had a significant effect on visual working memory in elementary students (P<0.02), there was no significant effect on spatial visualization (P<0.07) and there was a significant effect on mental rotation (P<0.03). Puzzle games can be used to enhance the visual working memory and mental rotation in elementary school students.

Keywords


اسدی، الهام (1392). تأثیر آموزش بر توانایی تجسم فضایی و خلاقیت کودکان پیش‌دبستانی شهر شیراز. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
باغبان پرشکوهی، علیرضا، علی‌پور، احمد، و بیابانگرد، اسماعیل (1385). اثر انواع بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ذهنی کودکان. روان‌شناسی تربیتی، 2(6)، 35-1.
باوی، علی (1393). بازی‌های آموزشی و تأثیر آن بر یادگیری. ماهنامة رشد تکنولوژی آموزشی، 29(8)، 43-40.
پیتر هیوز، فرگاس (1384). روان‌شناسی بازی. ترجمة کامران گنجی، تهران: انتشارات رشد.
جعفری، علیرضا (1393). تأثیر بازی‌های آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی. روا‌نشناسی تربیتی، 9(33)، 85-71.
خادمی، حمیده سادات، علیزاده، حمید، و اسدزاده، حسن (1393). بررسی و مقایسة رابطة حافظة کاری و حافظة کاذب در دانش‌آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه-بیش‌فعالی. افراد استثنایی، 4(13)، 80-66.
دهقان، نجمه، فرامرزی، سالار، نادی، محمدعلی، و عارفی، مژگان (1396). اثربخشی بازی‌های شناختی بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. مطالعات ناتوانی، جلد 7 ، 96-87.
زارع، حسین، امیری‌آهویی، فرزانه، و تاراج، شیرین (1388). تأثیر بازی‌های آموزشی بر حافظة کوتاه‌مدت و املای دانش‌آموزان پایة ابتدایی با ناتوانی‌های ویژة یادگیری. کودکان استثنایی، 9(4)، 374-367.
زینی، مرضیه، جعفری ندوشن، علی، خاکسار، الهام، بلوچی انارکی، محمد، و متعبد، ناهید (1397). اثربخشی مداخلة بازی‌های توجهی بر بهبود عملکرد حافظه و یادگیری دیداری کودکان دبستان بر اساس رویکرد عصب‌شناختی. روان‌شناسی تربیتی، 14(48)، 17-1.
شعاری نژاد، علی اکبر (1374). روان‌شناسی رشد. تهران: انتشارات سمت.
عبدی، اکبر، عربانی دانا، علی، حاتمی، جواد، و پرند، اکرم (1393). اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای شناختی بر بهبود حافظة کاری، توجه و انعطاف‌پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD . کودکان استثنایی، 14(1)، 33-19.
عبدی، اکبر، کرمی، مهدی، و حاتمی، جواد (1391). اثربخشی تقویت حافظة دیداری به طریق بازی درمانی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(4)، 658-648.
علیزاده، جمال (1395). رابطة میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با سبک‌های شناختی و تجسم فضایی دانشجویان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی.
کاظمی، سلطان‌علی (1387). اثر آموزش بر توانایی تجسم فضایی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. همایش ملی روان‌شناسی و کاربرد آن در جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
کرین، ویلیام کریستوفر (1396). نظریه‌های رشد. ترجمة غلامرضا خوی‌نژاد و علیرضا رجایی، چاپ چهاردهم، تهران: رشد.
لدنی‌فرد، نعمت‌اله، شجاعی، ستاره، و همتی‌علمدارلو، قربان (1395). اثربخشی برنامة بازی‌های زبان شناختی بر حافظة کاری دانش‌آموزان پسر با نارساخوانی. تعلیم و تربیت استثنایی، 16(4)، 38-32.
لندرث، گری (1390). بازی درمانی: هنر برقراری ارتباط. فروزنده داورپناه، تهران: انتشارات رشد.
محمدی، نوشیروان، دلاور، علی، فرخی، نورعلی، و مینایی، اصغر (1396). شناسایی صفات زیربنایی سؤال‌های آزمون هوش وکسلر چهار کودکان بر اساس توانایی‌های باریک نظریة کتل-هورن-کارول با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا. اندازه‌گیری تربیتی، 7(8)، 32-1.
مقدم، علی (1394). مقایسة توانایی چرخش ذهنی و سرعت پردازش در کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان عادی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
مقدم، کاوه، استکی، مهناز، سعادت، مهرناز، و کوشکی، شیرین (1390). تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارت‌های ادراک دیداری-فضایی و حافظة دیداری دانش‌آموزان با مشکلات حساب. کودکان استثنایی، 11(2)، 150-141.
مقدم‌فر، نصیره، قربان جهرمی، رضا، نصراللهی، بیتا، و باقری، فریبرز (1399). تأثیر همدلی در رشد اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی: نقش میانجی کفایت اجتماعی. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 17(40)، 137-120.
ملکی‌پور، احمد (1393). نقش مؤلفه‌های محیطی بر رشد همه‌جانبه کودکان. رشد آموزش پیش‌دبستانی، 6(1)، 22-18.
یارمحمدی واصل، مسیب، رشید، خسرو، و بهرامی، فرشته (1393). آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی. روان‌شناسی مدرسه، 3(3)، 135-122.
Blüchel, M., Lehmann, J., Kellner, J., & Jansen, P. (2012). The improvement in mental rotation performance in primary school-aged children after a two-week motor-training. Educational Psychology, 1-12.
Boot, W., Kramer, A., Simons. D., & Fabiani, M. (2008). The effect of video game playing on attention, memory and executive control. Acta Psycho, 129(3), 387-398.
Bruner. J. S. (1972). The nature and uses of immaturity. American Psychologist, 27, 687-708.
Gesell, A., & Ilg, F. L. (1943). Infant and child in the culture of today. In A. Gesell & F. L. Ilg, Child development. New York: Harper & Row.
Ilen, L. (2016). Mental rotation and mental folding in 7- and 8-year-old children. Master’s thesis, University of Jyväskylä.
Lin, C. H., & Chen, C. M. (2016). Developing spatial visualization and mental rotation with a digital puzzle game at primary school level. Computers in Human Behavior, 57, 23-30.
Maldonado, N. (2006). Puzzles: Set the table for learning. Texas Child Care, 24-31.
Shepard, R. N., & Metzler, J. (1971). Mental rotation of three- dimensional Objects. Science, 171(972), 701-703.
Smith, B. (1967). The role of play in cognitive development. Young Children, 22, 361-370.