The Comparison of Self-efficacy, Achievement Motivation and Adaptive Behavior among Single-grade and Multi-grade Students in Elementary Schools

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Boali Sina University, Hamedan, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University (RA), Qazvin, Iran

Abstract

The present study aimed to compare the self-efficacy, achievement motivation and Adaptive Behavior among single-grade and multi-grade students in elementary schools. The statistical population of the study encompasses the elementary fifth- and sixth-grade students of Buein-Zahra city in the 2019-2020 academic year. 118 multi-grade and 202 single-grade students were selected using stratified sampling method. study instruments consisted of self-efficacy questionnaire (Sherer and others, 1982), Achievement motivation (Hermans, 1970) and Adaptive behavior (Lambert, 1974). The collected data were analyzed using descriptive statistical methods (measures of central tendency and dispersion) and inferential statistical methods (MANOVA). The results showed that although the self-efficacy of single-grade students are higher than that of multi-grade students, but this difference is not significant. Also, the single-grade students possess the higher scores in the achievement motivation, and the multi-grade students have more Adaptive behavior. Therefore, paying attention to the characteristics of the classes could be effective in the multi-faced advancement of the students.

Keywords


اسدکی، پری (1380). مقایسة وضعیت آموزشی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه با کلاس­های عادی. طرح پژوهشی توسط شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود، و صالح صدق­پور، بهرام (1383). بررسی رابطة باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روان‌شناسی، 8(4)، 371-360.
آقازاده، محرم، و فضلی، رخساره­ (1389). راهنمای آموزش در کلاس­های درس چندپایه. چاپ چهارم، تهران: انتشارات آییژ.
اقدمی، زهرا، و یوسفی، فریده (1397). رابطة بین نیازهای اساسی روان­شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه­گری خودکارآمدی. مطالعات روان­شناسی تربیتی، 29، 72-37.
اکبری، بهمن (1386). روایی و اعتبار آزمون ‌انگیزة پیشرفت هرمنس بر روی دانش­آموزان دورة متوسطة استان گیلان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان))، 16، 96-73.
رحیمی، حبیب­اله، مفیدی، فرخنده، و پاکدامن، مجید (1392). مقایسة رشد اجتماعی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه با تک­پایه. رشد آموزش علوم اجتماعی، 15(29)، 29-4.
سلیمانی، نادر، حدادیان، احمد، و شهرابی،کاظم (1389). بررسی و مقایسة پیشرفت­ تحصیلی و مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان کلاس­های چندپایه و عادی در مدارس­ابتدایی. رهبری و مدیریت آموزشی، 4(129)، 14-4.
شکوهی، غلامحسین (1387). تعلیم و تربیت و مراحل آن. چاپ بیستم، مشهد: آستان قدس1.
شهنی­ییلاق، منیجه (1374). میزان سازی مقیاس رفتار سازشی برای دانش‌آموزان ابتدایی. مجلة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 2(1 و 2)، 131-114.
صافی، احمد (1393). سازمان قوانین آموزش و پرورش. چاپ پانزدهم، تهران: ارسباران.
صمدیان، صمد (1387). شیوة اداره و تدریس در کلاس­های چندپایه. چاپ دوم، تبریز: صمدیان.
عباسیان فرد، مهرنوش، بهرامی، هادی، و احقر، قدسی (1389). رابطة خودکارآمدی با انگیزه­ی پیشرفت در دانش‌آموزان دختر پیش‌دانشگاهی. روان‌شناسی کاربردی، 4(13)، 109-95.
عزیزی­ابرقویی، محسن (1387). رابطة بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. پایان‌نامةکارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
کیایی، فاطمه (1382). درآمدی بر چگونگی کلاس‌های چندپایه. رشد معلم، 180، 28-26.
مددی امامزاده، زهرا (1383). مقایسة مهارت‌های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت درسی بین دانش­آموزان دختر و پسر کلاس­های چندپایه و عادی دورة ابتدایی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
مرکز آمار ایران (1398). سالنامة آماری کشور. چاپ اول، تهران: انتشارات دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری بین­الملل، فروردین 1400.
مکوسانا، کنعان، و کاپیسا، ماری­جویس (1386). خودآموز تدریس چندپایه. ترجمة محرم آقازاده، چاپ اول، تهران: انتشارات آییژ.
Adams, R. (2010). The “Striven” Project. http://www. cmge. co. za/category/5-domains/.
Adli, M., Haidari, H., Zarei, E., & Sadeghifard, M. (2013). Relationship between emotional and social adjustment with marital satisfaction. Life Science and Biomedicine, 3(20), 118-122.
Balogun, A., Balogun, S. H., & Onyencho, C. H. (2017). Test anxiety and academic performance among undergraduates: the moderating role of achievement motivation. The Spanish Journal of Psychology, 20(14), 1–8.
Berry, C. (2001). Multigrade teaching: A discussion document. Paper presented at commonwealth secretariat multigrade workshop. Gaberone. 19-21.
Blum, N., & Diwan, R. (2007). Small, multigrade schools and increasing access to primary education in India: National Context and NGO Initiatives.
Cornish, L. (2006). Parents’ views of composite classes in an australian primary school. The Australian Educational Researcher, 33(2), 123-142.
Debicki, B., Kellermanns, F., Barnett, T., Pearson, A., & Pearson, A. (2016). Beyond the Big Five: The mediating role of goal orientation in the relationship between core self-evaluations and academic performance. The International Journal of Management Education, 14, 273-285.
James, A., Ovidiu, V., Lungu, A., Basford, T., & Xiaofeng, L. (2006). Cortical control of motor sequences. Current Opinion in Neurobiology, 6, 213-221.
Katherine, S. (2005). The maine Learninig Technology Initiative: What is The Impact on Teacher Beliefs and Instructional Practices? http://usm.maine.edu/cepare/Reports/MLTI-Impact-Teacher-Beliefs.pdf.
Kilic, D., & Abay, S. (2010). Primary school teacher opinions on problems facing in the process of teaching and learning in the multigrade classrooms. Turkish Educational Science, 7(3), 623-654.
Lalit, K., & Bagota, A. (2009). The system of unitary schools in Colombia. http://www.mynews.in/News/ The- system- of- unitary- schools- in- Colombia-N34419.html.
Little, A. W. (2006). Multi -grade teaching towards international research and policy. Agenda. International Journal of Educational Development, 21, 48 1 -497.
Malewski, E. (2009). The impact of class, gender and race on the perceptions and experiences of preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 25, 52-60.
Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of relationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87.
McClelland, E. (2001). Children’s social behaviors in relation to participation in mixed-age or same-age classroom school programs. Dissertation Abstracts International, 42(9),513-515.
Mulryan, C. (2007). The preparation of teachers for multi-grade teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 501–514.
Ozturk, N. (2007). The practice of multi-grade classrooms since the beginning of the Turkish Republic. Journal of Buca Faculty of Education, 22, 28-35.
Raufelder, D., Regner, N., & Wood, M. A. (2017): Test anxiety and learned helplessness is moderated by student perceptions of teacher motivational support. Educational Psychology, 37, 1-21.
Sommers, J., & Sommers, R. (2012). Counselling and psychotherapy theories in context and practice. New Jersey: JohnWiley & Sons, Inc, Hoboken.
Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2014). Comparing students self- displace and self regulation measures and their prediction of academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 39, 145-155.