Development of Qualitative Model for Teaching Physical Education Unit During Corona Outbreak (The Case of Farhangian University)

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran

2 Assistant professor, Department of Physical Education and Sport Sciences Farhangian University, Tehran, Iran

3 Ph.D. in sport management, Guilan University, Rasht, Iran

4 Associate Professor, Department of Physical Education and Sport Science, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study was to develop qualitative model for teaching physical education unit during corona outbreak in Farhangian University. Research methodology was qualitative with Glaser analysis approach. The statistical population was selected two parts consists of human community (professors of physical education, professors of Farhangian University and managers of Farhangian University) and information community. Sufficient number of statistical samples based on theoretical saturation were selected by purpose and accessible nonprobability Sampling (15 people and internal and foreign research articles). Research tools included systematic documentary study and the exploratory interview structure. Data were analyzed using open, axial and theoretical coding. Based on findings, after coding, a total of 79 concepts, 20 categories and 7 dimensions were identified. In other words, this study showed that three main dimensions of contextual factors (facilities and lesson plans), process factors (creativity, expertise, education) and attitude consequences and feedback (monitoring and evaluation) to develop a qualitative model of physical education teaching in the period Corona outbreak required.

Keywords


خالقی­خواه، علی، نجفی، حبیبه، و زاهد بابلان، عادل (1397). فراتحلیل بررسی کیفیت تدریس معلمان. تدریسپژوهی، 6(1), 144-161.
خدیوی، اسداله، و سیدگلان، سیدمحمد (۱۳۹۷). بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان مطالعة موردی پردیس‌های استان اردبیل. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۱۷، ۷۱-۳۹.
رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، و قنبری فیروزآبادی، علیرضا (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس. پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 19، 80-69.
غالیان، شهرزاد، حیدری‌نژاد، صدیقه، و خطیبی، امین (1394). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در اجرای درس تربیت بدنی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 2(3)، 60-53.
کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیم‌زاده، مرتضی، و کشتی‌دار، محمد (1395). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورۀ اول ابتدایی با استفاده از ماتریس SWOT. رویکردهایی نوین در مدیریت ورزشی، 3(11)، 56-47.
کوشی، زهرا، اخلاقی، مسعود، و سلطانی، اصغر (1396). ارائة الگویی ساختاری جهت پیش‌بینی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان، مطالعات صورت و یادگیری، 2، ۸۶-۵۹.
محمدی، مهدی، سلیمانی بالاوی، امید، جهانی، جعفر، شفیعی، مریم، و دریانوش، فرهاد (1398). تأثیر رویکرد آموزشی تدریس بازی برای فهم (TGFU) بر یادگیری مهارت‏های ورزشی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه در درس تربیت بدنی. مطالعات آموزش و یادگیری، 11(1)، 182-163.
ملیجی، مرتضی، علی عسگری، مجید، آقایی، نجف، و جوادی‌پور، محمد (1397). مطالعة تطبیقی برنامة درسی دورة پیش‌دبستانی ایران و چند کشور منتخب از منظر درس تربیت ‌بدنی. پژوهش در ورزش تربیتی، 6(14)، 300-277.
هومن، حیدرعلی (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
Alimohamadi, Y., & Sepandi, M. (2020). Basic reproduction number: An important indicator for the future of the COVID-19 epidemic in Iran. Journal of Military Medicine, 22(1), 96-97.
Goad, T., & Jones, E. (2017). Training online physical educators: A phenomenological case study. Education Research International, 2017.
Gore, J., Lloyd, A., Smith, M., Bowe, J., Ellis, H., & Lubans, D. (2018). Effects of professional development on the quality of teaching: Results from a randomized controlled trial of Quality Teaching Rounds. Teaching and Teacher Education, 68, 99-113.
Leninger, M., & McFarland, M. R. (2002). Transcultural nursing: Concepts, theories, research, and practice. Columbus, OH: McGraw-Hill College Custom Series.