The role of sense of cohesion and hope Beliefs in predicting students' academic adjustment

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in General Psychology, Mohagheg Ardabili University, Ardabil, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

3 M.A. in General Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

4 M.A. in school counseling, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

Background & objectives: academic adjustment plays an important role in the academic achievement and general intercultural experiences of students. The purpose of this study was to determine the role of sense of coherence and hope beliefs in predicting students' academic adjustment. Instruments and Methods: This study was correlational. The statistical population of this study consisted of all second-grade male secondary school students of Farsan, who were studying in the year 2018. Of this sample population, 120 people were selected and responded to questionnaires of academic adjustment, sense of cohesion and hope Beliefs. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings: The results of correlation coefficient showed that the academic adjustment was related positively to agency thinking, pathway thinking and total score of sense of coherence and the components of Comprehensibility and Manageability. The results of regression analysis also showed that variables of sense of coherence and hope beliefs predict about 17 Percent of the variance of academic adjustment in their students. Conclusion: The results show that hope beliefs and sense of coherence are among the variables related academic adjustment in students, which should be presented in educational programs with ways to increase sense of those.

Keywords


بیجاری، هانیه (1386). اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امیددرمانی بر افزایش امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. پایان‌نامة دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد: دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی.
دلاور، علی (1399). منابع نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
صبحی، ناصر، غفاری، مظفر، و مولایی، مهری (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای هوش شخصی. آموزش در علوم پزشکی، 16(17)، 175-165.
عزیزی­نژاد، بهاره (1395). نقش حمایت اجتماعی مدارس بر سازگاری تحصیلی: اثر میانجی رضایت از مدرسه، امیدواری و خودکارآمدی دانش‌آموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 4(13)، 68-57.
عیسی‌زادگان، علی، میکائیلی منیع، فرزانه، و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطة بین امید، خوش‌بینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دورة پیش‌دانشگاهی. روان‌شناسی مدرسه، 2(2)، 152-137.
کیافر، مریم سادات، کارشکی، حسین، و هاشمی، فرح (1393). نقش باورهای امید و خوش‌بینی در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. آموزش در علوم پزشکی، 14(6)، 526-517.
کرمانی، زهرا (1388). تأثیر نگرش مذهبی و هیجان‌خواهی بر سازگاری زناشویی دبیران شهرستان پاکدشت. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
محمدزاده، علی اکبر، پورشریفی، حمید، و علیپور، احمد (1388). اعتبارسنجی مقیاس 13 ماده‌ای حس انسجام (SOC) در نمونة ایرانی. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام­نور، تهران، ایران.
میکائیلی منیع، فرزانه، فتحی، گونا، و شهودی، مریم (1394). تحلیل روابط بین خودکارآمدی، انگیزش، امید و تنشگرها با سازگاری تحصیلی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه. اندیشه­های نوین تربیتی، 1(11)، 78-58.
نادری بلداجی‌، فرود (1381)‌. عوامل فرهنگی اجتماعی و آموزشیمؤثر برترک تحصیل دانش‌آموزان مدارس راهنمایی عشایری شهرستان لردگان واردل. پایان‌نامة کارشناسی ارشد‌، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی‌.
نریمانی، محمد، عینی، ساناز، و تقوی، رامین (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانش­آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. سلامت روان کودک، 5(1)، 47-36.
نصیری، مرضیه، میکائیلی منیع، فرزانه، و عیسی­زادگان، علی (1396) .بررسی روابط ساختاری دشواری ادراک شده، مقایسة اجتماعی و خودپندارة تحصیلی با سازگاری تحصیلی (مطالعة موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه ارومیه). پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(1)، 22-9.
Akomolafe, M. J., Ogunmakin, A. O., & Fasooto, G. M. (2013). The role of academic self- efficacy, academic motivation and academic self- concept in predicting secondary school Students academic performance. Educational and Social Research, 3(2), 335-342.
Amirkhan, J. H., & Greaves, H. (2003). Sense of coherence and stress: The mechanics of a healthy disposition. Psychology & Health, 18(1), 31–62.
Antonovksy, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay well. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: A diagnosis whose time has come. Affective Disorders, 227, 243-253.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Counseling Psychology, 31(2), 179-189.
Becker, S. P. (2014). External validity of children's self-reported sleepfunctioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine, 15(9), 1094-1100.
Bengtsson, A., & Lars, H. (2008). The Validity of Antonovsky Sense of CoherenceMeasurein a sample of Schizophrenic Patients Living in the Community. Advanced Nursing, 33, 432-438.
Braun-Lewensohn, I. O., Lindstro, M. B., & Margalit, M. (2017). Salutogenesis: Sense of coherence in adolescence. National library of Medicine, 14(1), 136-123.
Braun-Lewensohn, O., Sagy, S., & Roth, G. (2011). Coping strategies as mediators of the relationship between sense of coherence and stress reactions: Israeli adolescents under missile attacks. Anxiety, Stress & Coping: An International, 24(3), 327–341.
Curry, L. A., & Snyder, C. R. (2000). Hope takes the field: Mind matters inathletic performances. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory,measures, and applications (pp. 243–259). San Diego, CA: Academic Press.
Dixson, D. D., Keltner, D., Worrell, F. C., & Mello, Z. (2018). The magic of hope: Hope mediates the relationship between socioeconomic status and academic achievement. Educational Research, 111(4), 507-515
Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy,procrastination, and study skills between cooperative and non-cooperativeeducation students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education, 15(1), 69-79.
Feldman, D. B., Einav, M., & Margalit, M. (2018). Does family cohesion predict children's effort? the mediating roles of sense of coherence, hope, and loneliness.  Psychology, 152(5),.  276-289.
Feldt, T., Leskinen, E., Koskenvuo, M., Suominen, S., Vahtera, J., & Kivim¨aki, M. (2011). Development of sense of coherence in adulthood: a person-centered approach. The population-based Hess up cohort study. Quality of Life Research, 20(1), 69–79.
Gallagher, M. W., & Lopez, S. J. (2008t). Hope, self-efficacy, andacademic success in college students. Poster presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Boston, MA.
Garcı´a‐Moya, I., Rivera, F., & Moreno, C. (2013). School context and health in adolescence: The role of sense of coherence. Scandinavian Journal of Psychology, 54(3), 243–249.
Grayson, J. P. (2008). Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: A comparative analysis. Higher Education. 56(4), 473-492.
Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernstrom, E. L. (2004).Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment, 20, 227-236.
Kleiveland, B., Natvig, G. K., & Jepsen, R. (2015). Stress, sense of coherence and quality of life among Norwegian nurse students after a period of clinical practice. National Institutes of Health,3(3), 13-1.
Lustig, D. C., Rosenthal, D. A., Strauser, D. R., & Haynes, K. (2000). The relationship between sense of coherence and adjustment in persons with disabilities. Rehabilitation Counseling Bulletin, 43(3), 134-141.
Michael, S. T. (2000). Hope conquers fear: Overcoming anxiety and panic attacks. In C. R. Snyder (Ed.), Handbook of hope: Theory, measures, and applications (pp. 301–319). San Diego, CA: Academic Press.
Modin, B., Stberg, V. O., Toivanen, S., & Sundell, K. (2011). Psychosocial working conditions, school sense of coherence and subjective health complaints. A multilevel analysis of ninth grade pupils in the Stockholm area. Adolescence, 34, 129–139.
Ong, A. D., Edwards, L. M., & Bergeman, C. S. (2006). Hope as Asource of Resilience in Later Adulthood. Personality and Individual Differences. 41, 1263-1273.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: Differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
Reed‐Victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Journal of Early Child Dev Care, 174(1), 59-79.
Rohani, C., Khanjari, S., Abedi, H. A., Oskouie, F., & Langius‐ Eklöf A. (2010). Health index, sense of coherence scale, brief religious coping scale and spiritual perspective scale: Psychometric properties. Adv Nurs, 66(12), 2796- 2806.
Snyder, C. R. (1989). Reality negotiation: From excuses to hope and beyond. Social and Clinical Psychology, 8, 130-157.
Snyder, M. (2006). The discursive proportion of hope: A qualitative analysis of cancer patients’ speech. Qualitative Health Research, 12(2), 25- 29.
Vifladt, A., Simonsen, B. J., Lydersen, S., & Farup, P. G. (2016). The association between patient safety culture and burnout and sense of coherence: A cross-sectional study in restructured and not restructured intensive care units. Intensive Crit Care Nurs, 36, 26-34.
Wu, H., Garza, E., & Guzman, N. (2015). International student’s challenge and adjustment to college. Education Research International, 9(8), 1-9.