اسلاوین، رابرت ایی (۱۳۸۵). روانشناسی تربیتی. ترجمة یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات روان.
بدریان، عابد (۱۳۸۸). مبانینظریآموزشبه شیوةساختنگرایی. تهران: مؤسسة پژوهشی برنامهریزی درسی.
بهرامی، هادی، و عباسیان فرد، مهرنوش (1389). بررسی رابطة خودکارآمدی با انگیزة پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی شهر تهران، سال تحصیلی 89-1388. فصلنامة آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی مشاور مدرسه، 6(1)، 7-3.
پریچارد، آلن، و وولارد، جان (1399). روانشناسی مدرسه (نظریة ساختگرایی و یادگیری اجتماعی). ترجمة فیروزه سپهریان آذر، سعید اسدنیا، محمدرسول مفسری، و ناصر ترابزاده، اتهران: نتشارات رشد.
سپهریانآذر، فیروزه (1395). تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو بر نیازهای اساسی روانشناختی دانشآموزان. آموزش و یادگیری مجازی، 4(13)، 30-21.
سپهریانآذر، فیروزه، و سعادتمند، سعید (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و مشاورة گروهی با روش عاطفی رفتاری عقلانی بر خودپندارة تحصیلی، انگیزش پیشرفت و سلامت روان دانشآموزان ناموفق. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 1(59)، 77-66.
شاهعلیزاده، محمد، دهقانی، سجاد، بنیهاشم، سیدکاظم، و رحیمی، علی (1394). طراحی و اجرای تلفیق آموزش الگوی حل مسئله با اصول سازندهگرایی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و تفکر خلاق. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(3)، 117-83.
شیخمحسنی، فاطمه (1386). مقایسةمیزاناثربخشیروشهایتدریسفعال (پودمانی)و روشهای تدریسسنتیبرخلاقیتوپیشرفتتحصیلیدرسعلومدانشآموزاندخترپایةپنجمشهرستان اقلید. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
عباسیانفرد، مهرنوش، بهرامی، هادی، قدسی، احقر (1389). رابطة خودکارآمدی با انگیزة پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. روانشناسی کاربردی، (4)1، 109-95.
عسگری، صدیقه، رستمی مالخلیفه، محسن، شاهورانی، احمد، و کریمی، یوسف (1390). اثربخشی نظریة سازندهگرایی در تدریس ریاضی دورة راهنمایی- تحصیلی. مجلة ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 8(2)، ص:81- 93.
ﻓﺮداﻧﺶ، هاشم (1387). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. ویراستة عبدالرضا حسنی، چاپ نهم، تهران: سمت.
کریمزاده، منصور (1380). بررسی رابطة باورهای خودکارآمدی تحصیلی با مفهوم خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر تهران (گرایش ریاضی و فیزیک و علوم انسانی). پایانامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی.
مالکی، مائده (1389). تأثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنجمرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکة یادگیری، یادداری و انگیزة پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تکنولوژی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مالکی، مائده، علیآبادی، خدیجه (1388). تأثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنجمرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر یادگیری و یادداری دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 5(15)، 89-66.
محمدامینی، زرار، نریمانی، محمد، برهمند، تراوشا و صبحی قراملکی، ناصر (1387). رابطة هوش هیجانی با خودکارآمدی و سلامت روان و مقایسة آنها در دانشآموزان ممتاز و عادی. دانشوپژوهشدرروانشناسی کاربردی، 1(35)، 122-107.
موسوی، سکینه (1392). تأثیر روش تدریس ساختگرایی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی پایة پنجم ابتدایی شهر مهر. پایاننامة کارشناسی ارشد، گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی.
مؤمنی مهموئی، حسین، پاکدامن، مجید، رمضانی، مریم، و صالحی، محمدحسن (۱۳۹۳). تأثیر روش تدریس ساختنگرایی بر پرورش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
نوری، علی (1387). ساختنگرایی در کلاس من. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، 3، 7-6.
هومن، حیدرعلی، و عسگری، علی (1379). تهیه و استانداردکردن آزمون انگیزة پیشرفت. پژوهشهای روانشناختی، 11(1)، 9-32.
Acisli, S., Yaclcuin, S., & Turgut, U. (2011). Effects of the 5E learning model on students’ academic achievements in movement and force issues. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15(1), 2459–2462.
Ah-Nam, L., & Osman, K. (2017). Developing 21st Century Skills through a Constructivist-Constructionist Learning Environment. K-12 STEM Education, 3(2), 205-216.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1989). Regulation of cognitive processes through perceived self-efficacy. Developmental Psychology, 25(5), 729-735.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Stanford University, Educational Psychology, 28(2), 117-148.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercises of control. New York: Freeman and Company.
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review ofSychology, 52, 1-26.
Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (2000). How People Learn Brain, Mind, Experience, and School. Washington DC: National Academy Press.
Bybee, W. Rodger. (2009). The BSCS 5E Instructional model and 72ST centrury skils. Available online at www. Sciencedirect. Com.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of Self-Determination Research (pp. 3-33). New York: The University of Rochester Press.
Elaine Payne, E., & Lesley, W. (2000). Developing essentail study skills. England: Prentice-Hall.
Greenan, J. (2004). A comparison of student achievement and attitudes between constructivist and traditional classroom environments in trailand vocational electroics Programs. Available at: http //: Scholar. Lib. Vy. Edu /ejournals / JVER.
Hermans, H. J. M. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Applied Psychology, 54, 353-363.
Kara, M. (2019). A literature review: The usage of constructivism in multidisciplinary learning environments. Academic Research in Education, 4(1-2), 19-26.
Karen, L., Rutler, B., & Smitt, H. (2005). The effects of gender of grade level on the motivational need of achievement. Nursing Research, 3(2), 250–252.
Kim, J. S. (2005). The Effects of a Constructivist Teaching Approach on Student Academic Achievement, self-concept, and learning strategies. Asia Pacific Education Review, 6(1), 7–9.
Mohammadniaa, Z., Sepehrianazara, F., & Akbari, M. (2017). A structural modeling analysis of the relationship between personality traits and achievement motivation: the meditational role of thinking style type 1. Educational Sciences and Psychology. VII(LXIX), 65-74.
Mwanda, G., & Midigo, R. (2019). Understanding the bottlenecks in methodological adoption of constructivism in secondary schools in Kenya. JPBI (Journal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(1), 141-150.
Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Educational Psychology, 86(2), 193–203.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation education: Theory research and application. Englewood Cliffs. NS: Prentice Hall Merrill.
Ram, M., & Navdeep, S. (2017). Effect of constructive learning approach on achievement in mathematics in relation to self-efficacy. Educational Quest: An International Jouranl of Education and Applied Social Science, 8 (Special Issue), 343-348.
Sepehrianazar, F. (2013). Self- efficacy, Achievement motivation and Academic Procrastination as Predictors of Academic performance. US-China Education Review B, 3(11), 847-858.
Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice- Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R.W. (1982). The selfefficacy scales: Costruction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671.
Snow, R. E., & Wiley, D. E. (1991). Improving inquiry in social science: A volume in honor of Lee J. Cronbach. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associated, Inc.
Uwalaka, A. J., & Offorma, G. C. (2015). Effect of constructivist teaching method on students. achievement in French Listening Comprehension in Owerri North LGA of Imo State. Education and Practice, 6(26), 52-56.
Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student difference in selfregulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Educational Psychology, 80, 51-59.