Identifying the Problems of the Specialized Interview Process of Candidates for Admission to Farhangian University in Order to Provide a Favorable Model

Document Type : Research Paper

Authors

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

The aim of this study was to identify the problems of the specialized interview process of candidates for admission to Farhangian University in order to provide a favorable model. The research method used is qualitative Grounded theory. The statistical population of the study included all faculty members and lecturers of Farhangian University of Tehran and Markazi provinces, from which 18 faculty members and 20 lecturers were selected as a statistical sample using purposive sampling method. Semi-structured interviews were used to collect the required data and content validity was used to determine the validity of the interview questions. For data analysis was used to thematic analysis method. The results show that from the experts' point of view, the issues and problems of the specialized interview process of candidates for admission to Farhangian University in terms of content and performance are in ordering six and eight main categories. For the specialized interview process of the candidates, a model was presented which was reviewed based on the opinions of the members of the focus group, and after making the necessary corrections, the final model was developed, which includes two parts: pre-entrance exam measures and specialized interview. According to the findings of the study, it can be concluded that the process of specialized interviews of candidates, in terms of content and implementation has many problems that by solving them based on the components of the model, can be accepted candidates with professional competencies, motivated and interested in the teaching profession and with appropriate physical and mental health, to training at Farhangian University.

Keywords


آقازاده، احمد (1383). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
تجری، مجتبی، صالحی عمران، ابراهیم، مهرعلیزاده، یداله، و علیزاده­ثانی، محسن (1398). طراحی الگویی به منظور بازسازی سیستم دانشگاهی در علوم­ تربیتی با تأکید بر رویکرد اشتغال­زایی. مشاورة شغلی و سازمانی، 11(44)، 78-45.
جانسون، آربوک، و کریستنسن، لری (1395). پژوهش آموزشی (رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی). ترجمة علیرضا کیامنش و همکاران، تهران: نشر علم.
حبیبی، شهناز (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات آوای نور.
حیدری­پور، محمد (1381). بررسی شیوه‌های موجود انتخاب معلم از دیدگاه معلمان و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد. پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته برنامه­ریزی آموزشی، دانشکده روان­­شناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه اصفهان.
خدیوی، اسدالله، و رحمانی، هما (1398). تربیت­معلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیت­معلم (مطالعة موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1396). اصول و مبانی روش­های پژوهش کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
دشتی، محمد (1394). تربیت­معلم در ایران و جهان. رشد معلم، 34(1)، 32-28.
سالبرگ، پاسی (1395). درس­های فنلاندی. ترجمة علیرضا مقدم و طیبه سهرابی، تهران: انتشارات مرآت.
سمندری، لطف­الله (1396). مقایسه تطبیقی نظام­های تربیت­معلم در کشورهای دنیا(ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان، چین، مالزی، آمریکا،) در پنج مؤلفه: پذیرش، آموزش، گزینش، استخدام، حقوق و مزایا. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیت­معلم، دانشگاه فرهنگیان، ص 1253-1243.
سمیعی­نژاد، بیژن، علی­عسگری، مجید، و موسی­پور، نعمت‌الله، و حاجی­حسین­نژاد، غلامرضا (1395). فرایند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت­ها و تهدیدها. تعلیم و تربیت، 127، 32-9.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده­سازی دانشجو در مراکز تربیت­معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزش­عالی. 10(37)، 32-7.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی برنامه­های تربیت­معلم در برخی از کشورهای دنیا. تعلیم و تربیت، 79(3)، 159-121.
عصاره، علیرضا (1386). مطالعة تطبیقی آموزش و پرورش دورة متوسطه در کشورهای منتخب. تهران: انتشارات دانش‌پژوه.
فراهانی، علیرضا، نصراصفهانی، احمدرضا، و شریف، سیدمصطفی (1391). ارزیابی شیوه­های انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور. آموزش، 7(1)، 12-2.
فرجاد، علی (1382). آموزش وپرورش تطبیقی، تهران: انتشارات بعثت.
کشاورز، سوسن، و مقدسی، زهره (1397). تبیین مؤلفه­های نظام تربیت­معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. خانواده و پژوهش، 40، 29-7 . 
گراوند، منیژه، و عباسپور، عباس (1391). مقایسة اثربخشی معلمان جذب­شده از مراکز تربیت­معلم و حق­التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. روان­شناسی­تربیتی، 24(8)، 45-20.
معین­پور، حسین (1375). بررسی مسایل و مشکلات گزینش، تربیت و استخدام دبیران دوره متوسطه. پایان­نامه کارشناسی­ارشد رشته برنامه­ریزی آموزشی، دانشکده روان­شناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مهرابی، مرضیه، و رضوان­طلب، زینب (1398). تربیت­معلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیت­معلم (مطالعة موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، صص 190-165.
میلانی­فر، بهروز (1382). بهداشت­روانی. تهران: نشر قومس.
نامداری ­پژمان، مهدی (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آماده­سازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رسالة دکتری رشتة مدیریت آموزشی، دانشکدة روان­شناسی و علوم­تربیتی، دانشگاه تهران.
Babulski, T. (2020). Being and becoming woke in teacher education. Phenomenology & Practice, 14(1), 73-88.
Bohlander, G., & Snell, S. (2004). Managing human resources (13 ed). South Western, Thomson, Corporation.
Bowles, T., Hattie, J., Dinham, S., Scull, J., & Clinton, J. (2014). Proposing a comprehensive Model for Identify teaching candidates. Australian Educational Researcher, 41(4), 365-380.
Casey, C., & Childs, R. (2011). Teacher Education Admission Criteria as Measure of Preparedness for teaching. Education / Revue canadienne de l'éducation, 34(2), 3-20.
Childs, R., Broad, K., Kelly, G. M., Sher, Y., Escayg, K. A., McGrath, C. (2011). Pursuing equity in and through teacher education program admissions. Education Policy Analysis Archives. 19(0) DOI 10.14507/epaa.v19n24.2011.
Clussen, W. (2006). Public school elementary principals` perceptions regarding the selection of teacher. Educational Leadership, 60(8) 48-52.
Hammond, D. (2006). Teachers and teaching: Signs of a changing profession, handbook of reseach on teacher education. Newyork: Macmillan.
Hamranová, A. (2015). Content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher´s mental health. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (174), 2538–2542.
Hara, M., & Sherbine, K. (2018). Be [com] ing a teacher in neoliberal times: The possibilities of visioning for resistance in teacher education. Policy Futures in Education, 16(6), 669-690.
Kim, L. E., Dar-Nimrod, I., & MacCann, C. (2018). Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement. Educational Psychology, 110(3), 309-323.
Lawrence, M. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei Trainee teachers. Mental Health, 42(2-3), 73-98.
Leshem, S. (2012). The group interview experience as a tool for admission to teacher education. Education Research International, 1-8.
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness? Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.
Maki, M., & Sato, A. (2002). Education in Japan: school improvements and the future of the teaching profession. Tokyo: Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho.
Parmigiani, D., Ginkel, S., Saltsman, G., Dhungana, B. (2020). Innovation in Teacher Education. Italian Journal of Educational Technology, 28(2), 103-105.
Sautelle, E., Bowles, T., Hattie, J., & Arifin, D. N. (2015). Personality, resilience, self-regulation and cognitive ability relevant to teacher selection. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 53-71.
Shimizu, K. (2003). A databook of educational statistics, Tokyo: Jiji Tsushinsha.
Shinbori, M. (2006). Reexamination of teacher education. Tokyo: Kyoika Kaihatsu Kenkyujo.
Stronge, J. (2002). Qualities of effective teacher. Association for supervision and curriculum development, Alexandria, N.A.
Tsukada, M. (2008). Institutionanlized supplementary education in Japan: the Yobiko and ronin student adaptations. Comparative Education, 24(3), 285-303.
Turner, K., & Stough, C. (2019). Pre-service teachers and emotional intelligence: A scoping review. The Australian Educational Researcher, 1-23.
Zimmermann, L., Uterbrink, T., Pfeifer, R., Wirsching, M., Ruse, U., Stobel, U., Nubling, M., Buhl-Griebhaber, V., Frommhold, M., Schaarschmidt, U., & Bauer, J. (2012). Mental health and patterns of work-related coping behaviour in a German sample of student teachers: A cross-sectional study, Arch Occup Environ Health, 85, 865-876.