آقازاده، احمد (1383). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
تجری، مجتبی، صالحی عمران، ابراهیم، مهرعلیزاده، یداله، و علیزادهثانی، محسن (1398). طراحی الگویی به منظور بازسازی سیستم دانشگاهی در علوم تربیتی با تأکید بر رویکرد اشتغالزایی. مشاورة شغلی و سازمانی، 11(44)، 78-45.
جانسون، آربوک، و کریستنسن، لری (1395). پژوهش آموزشی (رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی). ترجمة علیرضا کیامنش و همکاران، تهران: نشر علم.
حبیبی، شهناز (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات آوای نور.
حیدریپور، محمد (1381). بررسی شیوههای موجود انتخاب معلم از دیدگاه معلمان و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد. پایاننامه کارشناسیارشد رشته برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه اصفهان.
خدیوی، اسدالله، و رحمانی، هما (1398). تربیتمعلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیتمعلم (مطالعة موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1396). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش.
دشتی، محمد (1394). تربیتمعلم در ایران و جهان. رشد معلم، 34(1)، 32-28.
سالبرگ، پاسی (1395). درسهای فنلاندی. ترجمة علیرضا مقدم و طیبه سهرابی، تهران: انتشارات مرآت.
سمندری، لطفالله (1396). مقایسه تطبیقی نظامهای تربیتمعلم در کشورهای دنیا(ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان، چین، مالزی، آمریکا،) در پنج مؤلفه: پذیرش، آموزش، گزینش، استخدام، حقوق و مزایا. مجموعه مقالات سومین همایش ملی تربیتمعلم، دانشگاه فرهنگیان، ص 1253-1243.
سمیعینژاد، بیژن، علیعسگری، مجید، و موسیپور، نعمتالله، و حاجیحسیننژاد، غلامرضا (1395). فرایند تربیت معلم ابتدایی در تراز جمهوری اسلامی ایران؛ فرصتها و تهدیدها. تعلیم و تربیت، 127، 32-9.
سنگری، محمود، و آخش، سلمان (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آمادهسازی دانشجو در مراکز تربیتمعلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران. نامة آموزشعالی. 10(37)، 32-7.
شعبانی، زهرا (1383). بررسی تطبیقی برنامههای تربیتمعلم در برخی از کشورهای دنیا. تعلیم و تربیت، 79(3)، 159-121.
عصاره، علیرضا (1386). مطالعة تطبیقی آموزش و پرورش دورة متوسطه در کشورهای منتخب. تهران: انتشارات دانشپژوه.
فراهانی، علیرضا، نصراصفهانی، احمدرضا، و شریف، سیدمصطفی (1391). ارزیابی شیوههای انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور. آموزش، 7(1)، 12-2.
فرجاد، علی (1382). آموزش وپرورش تطبیقی، تهران: انتشارات بعثت.
کشاورز، سوسن، و مقدسی، زهره (1397). تبیین مؤلفههای نظام تربیتمعلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. خانواده و پژوهش، 40، 29-7 .
گراوند، منیژه، و عباسپور، عباس (1391). مقایسة اثربخشی معلمان جذبشده از مراکز تربیتمعلم و حقالتدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. روانشناسیتربیتی، 24(8)، 45-20.
معینپور، حسین (1375). بررسی مسایل و مشکلات گزینش، تربیت و استخدام دبیران دوره متوسطه. پایاننامه کارشناسیارشد رشته برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مهرابی، مرضیه، و رضوانطلب، زینب (1398). تربیتمعلم در فرانسه. مجموعه مقالات تربیتمعلم (مطالعة موردی در چهارده کشور)، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان، صص 190-165.
میلانیفر، بهروز (1382). بهداشتروانی. تهران: نشر قومس.
نامداری پژمان، مهدی (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت فرایند آموزش و آمادهسازی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان. رسالة دکتری رشتة مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران.
Babulski, T. (2020). Being and becoming woke in teacher education. Phenomenology & Practice, 14(1), 73-88.
Bohlander, G., & Snell, S. (2004). Managing human resources (13 ed). South Western, Thomson, Corporation.
Bowles, T., Hattie, J., Dinham, S., Scull, J., & Clinton, J. (2014). Proposing a comprehensive Model for Identify teaching candidates. Australian Educational Researcher, 41(4), 365-380.
Casey, C., & Childs, R. (2011). Teacher Education Admission Criteria as Measure of Preparedness for teaching. Education / Revue canadienne de l'éducation, 34(2), 3-20.
Childs, R., Broad, K., Kelly, G. M., Sher, Y., Escayg, K. A., McGrath, C. (2011). Pursuing equity in and through teacher education program admissions. Education Policy Analysis Archives. 19(0) DOI 10.14507/epaa.v19n24.2011.
Clussen, W. (2006). Public school elementary principals` perceptions regarding the selection of teacher. Educational Leadership, 60(8) 48-52.
Hammond, D. (2006). Teachers and teaching: Signs of a changing profession, handbook of reseach on teacher education. Newyork: Macmillan.
Hamranová, A. (2015). Content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher´s mental health. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (174), 2538–2542.
Hara, M., & Sherbine, K. (2018). Be [com] ing a teacher in neoliberal times: The possibilities of visioning for resistance in teacher education. Policy Futures in Education, 16(6), 669-690.
Kim, L. E., Dar-Nimrod, I., & MacCann, C. (2018). Teacher personality and teacher effectiveness in secondary school: Personality predicts teacher support and student self-efficacy but not academic achievement. Educational Psychology, 110(3), 309-323.
Lawrence, M. (2013). Relationship between mental health and teaching: evidence from Brunei Trainee teachers. Mental Health, 42(2-3), 73-98.
Leshem, S. (2012). The group interview experience as a tool for admission to teacher education. Education Research International, 1-8.
Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness? Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.
Maki, M., & Sato, A. (2002). Education in Japan: school improvements and the future of the teaching profession. Tokyo: Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho.
Parmigiani, D., Ginkel, S., Saltsman, G., Dhungana, B. (2020). Innovation in Teacher Education. Italian Journal of Educational Technology, 28(2), 103-105.
Sautelle, E., Bowles, T., Hattie, J., & Arifin, D. N. (2015). Personality, resilience, self-regulation and cognitive ability relevant to teacher selection. Australian Journal of Teacher Education, 40(4), 53-71.
Shimizu, K. (2003). A databook of educational statistics, Tokyo: Jiji Tsushinsha.
Shinbori, M. (2006). Reexamination of teacher education. Tokyo: Kyoika Kaihatsu Kenkyujo.
Stronge, J. (2002). Qualities of effective teacher. Association for supervision and curriculum development, Alexandria, N.A.
Tsukada, M. (2008). Institutionanlized supplementary education in Japan: the Yobiko and ronin student adaptations. Comparative Education, 24(3), 285-303.
Turner, K., & Stough, C. (2019). Pre-service teachers and emotional intelligence: A scoping review. The Australian Educational Researcher, 1-23.
Zimmermann, L., Uterbrink, T., Pfeifer, R., Wirsching, M., Ruse, U., Stobel, U., Nubling, M., Buhl-Griebhaber, V., Frommhold, M., Schaarschmidt, U., & Bauer, J. (2012). Mental health and patterns of work-related coping behaviour in a German sample of student teachers: A cross-sectional study, Arch Occup Environ Health, 85, 865-876.