The Coping Style With Stress and Problems Based On Folkman And Lazarus Theory in Persian Didatic Litrature, based on the Story of “the Lion and the Prey” in Masnavi

Document Type : Research Paper

Authors

Department of Persian Language and Literature, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

The purpose of this study is to answer the question, to what extent the coping methods concerning psychological tensions in Persian didactic literature are adaptable to problem-focused and emotion-focused stress management skills of Lazarus and Folkman, based on the story of “The Lion and the Prey” in Masnavi. The research method employed in this study is analytical-descriptive, similarly applying Todorf's method in the hierarchy of the story and Lazarus and Folkman's coping skills questionnaire to determine the coping strategies. The results confirm that the coping skills stated in this story are consistent with Lazarus and Folkman's problem-focused method, and the psychological tensions in the story are eliminated by deliberately resolving the problem, taking responsibility, and seeking social support. Furthermore, the emotion-focused coping methods are likewise, yet moderately used.

Keywords


آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا، و پاژخ‌زاده، شهناز (1380). مقایسة عوامل تنیدگی­زا و شیوه­های مقابله با آن در دانش­آموزان. روان­شناسی، 2(6)، 148-134.
آقایوسفی، علیرضا (۱۳۸۰). نقش شخصیت و راه‌های مقابله‌ای در افسردگی و کاربرد مقابلة درمانگری در شخصیت و افسردگی. رسالة دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
تودورف، تزوتان (1382). بوطیقای ساختارگر.ترجمة محمد نبوی، تهران: نشرآگه.
خسروی، زهره، و آقاجانی، مریم (1381). بررسی رابطة بین سلامت روان، منبع کنترل و شیوة مقابله­ای دانش­آموزان دختر سال اول مقطع متوسطة شهر تهران، مطالعات زنان 1(1)، 54-19.
زرین­کوب، عبدالحسین (1382). بحر در کوزه (نقد و تفسیر قصه­ها و تمثیلات مثنوی). تهران: انتشارات علمی.
زمانی، کریم (1387). شرح جامع مثنوی معنوی. تهران: اطلاعات.
عبدی، رضا (1380). مقایسة سبک­های حل مسأله در افراد وابسته به مواد مخدر و افراد عادی. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
فاریابی، رضا، میرزایی، رضا، سالاری، الهام، و جوادی، عباس (1395). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارت­های مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت. دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 2(2)، 162-152.
کیانی، رقیه، آقاپور، مهدی (1389). بررسی رابطة عوامل شخصیتی، سبک­های اسنادی و سبک­های مقابله­ای با سلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر.زن و مطالعات خانواده، 3(10)، 144-131.
مالکی، کفایت (1386). بررسی رابطة بین معنای زندگی و راهبردهای مقابله‌ای با احساس شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز.
مؤمنی، خدامراد، و شهبازی­راد، افسانه (1391). رابطة معنویت، تاب­آوری و راهبردهای مقابله­ای با کیفیت زندگی دانشجویان، علوم رفتاری، 6(97)، 103-97.
نریمانی، محمد، زاهد، عادل، و گل­پور، رضا (1391). رابطة ذهن‌آگاهی، سبک­های مقابله­ای و هوش هیجانی با سلامت روانی در دانشجویان. علوم تربیتی، 5(19)، 105-91.
Eiiiot. T. R., Goldshal, F., Herrick Witty, T., Spruel, M. (1991). Problem solving appriaisal and psychological adjustment following spinal cord injury. Cognitive Therapy and Research, 5, 387-393.
Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health & Social Behavior, 21,219-235
Kleinke, C. H. (1998). Coping with Life challenge: From books/co publishing company. 2ed., New York: USA.
Lazarus, R. S., & Filkman, S. (1989). Stress, appraisal and coping: From spinger publishing company. New York: USA.
Lazarus, S. R., & Folkman, A. (1991). Coping theory and research: Past, present, future. Psychosomatic Medicine, 55, 234-244.
Penly, J. A., & Tomaka, J. (2002). Associatiions among the Big Five, emotional responses Aand coping acute stress. Personality and Individual Difference, 32, 1215-1228.
Rosenstak, I. M. (1990). The health belief model: Explaining health behavior through expectancies. In K. Glanz. M. Lewis& B.K. Rimer (eds.) Health behavior & education: Theory. Research & practice (pp.62-39). San Francisko, CA: Jossey-Bass.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York: Guildford Press.
Taylor, S. E. (1999). Health psychology. 4th ed., New York: MacGraw-Hill.