Predicting Academic Adjustment of Undergraduate Students of Fars Farhangian University Based on Academic Optimism and Perceived Self-efficacy

Document Type : Research Paper

Authors

1 Department of Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran

Abstract

The aim of this study was to predict the academic adjustment of undergraduate students of Fars Farhangian University based on academic optimism and perceived self-efficacy. The statistical population of the study included all undergraduate students on the campuses of Fars Farhangian University who were studying in the first semester of the 1397-98 academic years. For this study, 300 students (128 boys and 172 girls) were selected by cluster random sampling and completed the Morris Self-Efficacy Questionnaire, Tschannen-Moran et al.'s Academic Optimism Questionnaire, and Students’ Adjustment to College Questionnaire (Baker & Siryk). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Findings showed that there is a positive and significant relationship between academic optimism and perceived self-efficacy with students' academic adjustment. The results of regression analysis also revealed that academic optimism and perceived self-efficacy have the ability to predict 0.33 of academic adjustment changes in a positive direction; therefore, to increase the degree of academic adjustment, we can pay attention to the variables of academic optimism and perceived self-efficacy.

Keywords


ابراهیم‌پور، قدیسه (1396). مقایسة رضایت از زندگی، سازگاری اجتماعی و خوش‌بینی در سالمندان ساکن منزل و سرای سالمندان. روان‌شناسی پیری، 3(3)، 228- 219.
اردلان، الهام، و حسین‌چاری، مسعود (1390). پیش‌بینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارت‌های ارتباطی با واسطة باورهای خودکارآمدی. روان‌شناسی تربیتی، 6(17)، 32-1.
اسلامی، محمدعلی، آزادی، یدالله، غرایاق‌زندی، حسن، و عمادالدین، زینب‌السادات (1396). رابطه بین خوش‌بینی و خودکارآمدی با انگیزه پیشرفت ورزشی در دانشجویان رشتة تربیت‌بدنی. فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی دانشگاه علامه طباطبایی، 8(23)، 123- 111.
اعرابیان، اقدس، خداپناهی، محمدکریم، حیدری، محمود، و صالح صدق‌پور، بهرام (1393). بررسی رابطة باورهای خودکارآمدی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. روان‌شناسی، 8(4)، 371-360.
آذریان، رضا، مهدیان، حسین، و جاجرمی، محمود (1399). مقایسه اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی و تنظیم هیجان بر معنای تحصیلی و سازگاری تحصیلی. نشریه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 14(ویژه‌نامه)، 494-483.
برجیس، مریم، حکیم جوادى، منصورف طاهر، محبوبه، غلامعلى لواسانى، مسعود، و حسین خان‌زاده، عباسعلى (١٣٩٢). مقایسه‌ى میزان نگرانى، امید و معناى زندگى در مادران کودکان مبتلا به اوتیسم، ناشنوایى و ناتوانى یادگیرى. مجلة ناتوانى‌هاى یادگیرى، ٣(١)، ٢٧-٦.
بهرامی امیری، خاطره (1399). رابطه بین سلامت معنوی و فرسودگی تحصیلی با نقش میانجی حمایت اجتماعی دانش-آموزان دختر پایه ششم شهر رودبار. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان.
پروین، لارنس ا، و جان، اولیور پی. (1381). روان‌شناسی شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمة پروین کدیور و محمدجعفر جوادی، تهران: نشر آییژ.
تجلی، فاطمه، و اردلان، الهام (1389). رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی. مجلة روانشناسی، 13(53)، 78-62.
تمنایی‌فر، محمدرضا، لیث، حکیمه، و منصوری‌نیک، اعظم (1391). رابطة حمایت اجتماعی ادراک‌شده با خودکارآمدی در دانش‌آموزان. روان‌شناسی اجتماعی، 1(28)، 39-31.
زاهدبابلان، عادل، قاسم‌پور، عبدالله، و حسن‌زاده، شهناز (1390). نقش بخشش و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی امید. مجلة دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 12(45)، 19-13.
سلیمانی‌فر، امید، و شعبانی، فرزانه (1392). رابطة بین خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 10(17)، 104-83.
سیرجانی، لیلا (1386). بررسی تأثیر هوش، خودکارآمدی و کمال‌گرایی بر سازگاری دانش‌آموزان. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران.
طولابی، زینب، صمدی، سعید، و مطهری‌نژاد، فاطمه (1392). بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطة بین سبک زندگی و سازگاری جوانان شهر مشهد. مطالعات جامعه‌شناسی جوانان، 3(9)، 132-115.
عباسیان، حسین، و حیدرزاده، سارا (1393). تبیین نقش خوش‌بینی تحصیلی و ساختار توانمندساز در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. مجلة پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 1(2)، 165-147.
عیسی‌زادگان، علی، میکائیلی منیع، فرزانه، و مروئی میلان، فیروز (1393). رابطة بین امید، خوش‌بینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دورة پیش‌دانشگاهی. روان‌شناسی مدرسه، 3(2)، 152-137.
عینی ساناز، عبادی، متینه، و ترابی، نغمه (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان براساس خوش‌بینی و تاب‌آوری: نقش میانجی حمایت ‌اجتماعی ادراک‌شده. مجلة ابن سینا، ۲۲(۱)، 28-17.
قدم‌پور، عزت‌اله، امیریان، لیلا، خلیلی گشنیگانی، زهرا، و نقی‌بیرانوند، فاطمه (1396). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامة خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان. اندازه‌گیری تربیتی، 7(27)، 64-45.
کشت‌ورز کندازی، احسان (1397). تعلیم و تربیت آینده با توجه به اسناد بالادستی. شیراز: انتشارات تخت جمشید.
کشت‌ورز کندازی، احسان، برزگر، مجید، و شکوهی، محمدجعفر (1399). نقش واسطه‌ای خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی در رابطة عزت نفس با شادکامی. آموزش و ارزشیابی، 13(51)، 131-95.
کشت‌ورز کندازی، احسان، و اوجی‌نژاد، احمدرضا (1399). نقش واسطه‌ای خوش‌بینی تحصیلی در رابطة بین خودکارآمدی ادراک‌‌شده و سازگاری دانشجویان با دانشگاه. مطالعات آموزش و یادگیری، 12(2)، 109-85.
کشت‌ورز کندازی، احسان، و رئیسی، فروزان (1396). اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان. تهران: انتشارات تایماز.
محبی ‌نورالدین‌وند، محمدحسین، شهنی ییلاق، منیجه، و شریفی، حسن پاشا (1393). رابطة سرمایة روان‌شناختی (امید، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی) با هدف‌های پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 11(40)، 79-61.
نجفی، محمود، و فولادچنگ، محبوبه (1386). رابطة خودکارآمدی و سلامت روان در دانش‌آموزان دبیرستانی، دوماهنامة علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 14(22)، 81-69.
نوری، نجیب‌الله (1385). نقش خوش‌بینی در پیش‌گیری از اضطراب. راه تربیت، 3(2)، 45-25.
Amoon, H. (2008). The association between self-efficacy and self-related – abilities and college Students adjustment and academic performance. Research in Higher Education, 49(1), 62-79.
Aunola, K., Stattin, H., & Nurmi, J. (2000). Parenting styles and Adolescents achievement strategies. Adolesscence, 23(2), 205-222.
Bachem, R., & Casey, P. (2018). Adjustment disorder: A diagnosis whose time has come. Affective Disorders, 227, 243-253.
Baker, R. W., & Siryk, B. (1986). Measuring Adjustment to College. Counseling Psychology, 33(1), 179-189.
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(1), 307-337.
Banikhaled, M. (2010). Academic Adjustment and its Relationship with the General Self-Efficacy of Students in the Faculty of Education at Al al-Bayt University, An-Najah University Journal of Humanities, 24(2), 413-432.
Beard, K., Hoy, W., & Hoy, A. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136-1144.
Bender, A., & Ingram, R. (2018). Connecting attachment style to resilience: Contributions of self-care and self-efficacy. Personality and Individual Differences, 130, 18-20.
Bosze, J. p., Koteles, F., Komlosi, F., Boros, S., & Szabo, A. (2020). Positive life-event expectancies are associated with greater optimism, well-being and emotional intelligence, Cognition, Brain, Behavior. An Interdisciplinary Journal, 24(2), 139-152.
Bouchard, L. C., Carver, C. S., Mens, M. G., Scheier, M. F. (2017). Optimism, health, and well-being. In D. S. Dunn (Ed), Positive psychology: Established and emerging issues (pp. 112-130). New York: Routledge.
Carter, A., Breen, L., Yaruss, J. S., & Beilby, J. (2017). Self-efficacy and quality of life in adults who stutter. Fluency Disorders, 54, 14-23.
Carver, C. S., Reynolds, S. L., & Scheier, M. F. (1994). The possible selves of Optimist and pessimist. Research in Personality, 28(2), 133-141.
Chemers, M., Hu, L., Litze, F., & Garcia, B. (2001). Academic self-efficacy and First-Years College student performance and adjustment. Educational Psychology, 93(1), 55-64.
Conard, M. A. (2006). Aptitude is not enough: How personality and behavior predict academic performance. Research in Personality, 40(3), 339-346.
Cordeiro, S., & Lobo, C. C. (2016). Self-efficacy and academic adaptation: Contributions to promote psychological adjustment. Human Frontier Science Program Journal, 10(1), 1-10.
Deneia, M. T., Clarissa, R. B., Kennethm, T., Carrie, L. B., & Pattono, G. (2009). Self-effcacy, motivation and academic adjustment among African American woman attending institutions of higher education. Negro Education, 78(2), 159-171.
Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen Adaptation to University Life: Depressive Symptoms, Stress, and Coping. Clinical Psychology, 62(10), 1231-1244.
Fang, W., Zhang, Y., Mei, J., Chai, X., & Fan, X. (2018). Relationships between optimism, educational environment, career adaptability and career motivation in nursing undergraduates: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 68, 33-39.
Feltz, D. L., Short, S. E., & Sullivan, P. J. (2015). Effects of self-efficacy on physical activity enjoyment in college-aged women. International Journal of Behavioral Medicine, 14(2), 92-96.
Fida, R., Laschinger, H. K. S., & Leiter, M. P. (2018). The protective role of self-efficacy against workplace incivility and burnout in nursing: A time-lagged study. Health Care Management Review, 43(1), 21-29.
Girelli, L., Alivernini, F., Lucidi, F., Cozzolino, M., Savarese, G., Sibilio, M., & Salvatore, S. (2018). Autonomy supportive contexts, autonomous motivation, and self-efficacy predict academic adjustment of first-year university students. In Frontiers in Education (Vol. 3, p. 95). Frontiers.‏
Hirose, E. L., Wada, S., & Watanabe, H. (1999). Effectsof self-efficacy on adjustment to college. Japanese Psychological Research, 41(3), 163-172.
Hurtado, S., Han, J. C., Saenz, V. B., Espinosa, L. L., Cabrera, N. L., & Cerna, O. S. (2007). Predicting transition and adjustment to college: biomedical and behavioral science aspirants and minority students first year of college, Research in Higher Education, 48(7): 841-887.
Imbs, J., & Mejean, I. (2015). Elasticity optimism. American economic journal: macroeconomics, 7(3), 43-83.
Karademas, C. E. (2007). Positive and negative aspects of well-being: Common and specific predictors. Personality and Individual Differences, 43(2), 277-287.
Karademas, E. C. (2006). Self-ecacy, social support and well-being. The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40(6), 1281-1290.
Kevin, L. R. (2009). Hope and optimism: latent structures and influences on grade expectancy and academic performance. Personality, 77(1), 231-260.
Komarraju, M., & Nadler, D. (2013); Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual Differences, 25(1), 67-72.
Lefkowitz, E. T. (2003). Predicting adjustment to college: A model of personality, coping strategies, and college adjustment. Doctoral Dissertation, Columbia University.
Lent, R. W., Taveira, M. C., Sheu, H. B., & Singley, D. (2009). Social cognitive predictors of academic adjustment and life satisfaction in Portuguese college students: A longitudinal analysis. Vocational Behavior, 74(2), 190-198.
Lin, S. P. (2006). An exploration of Chinese international student social self-efficacy. Unpublished Ph.D. Thesis. Ohio State University.
Liran, B. H., & Miller, P. (2017). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Happiness Studies, 8, 1-15.
Mesurado, B., Vidal, E. M., & Mestre, A. L. (2018). Negative emotions and behaviour: The role of regulatory emotional self-efficacy. Adolescence, 64, 62-71.
Millam, L. A., Cohen, G., Mueller, C., & Salles, A. (2018). The relationship between self-efficacy and well-being among surgical residents. Surgical Education, 76(2), 321-328.
Multon, K. D., Brown, S. D., Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Counseling Psychology, 38(1), 30-38.
Murhovozi, P. (2012). Social and Academic Adjustment of First-Year University Students. Social Sciences, 33(2), 251-259.
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
Neuville, S., Frenay, M., Schmitz, J., Boudrenghien, G., Noel, B., & Wertz, V. (2007). Tinto's theoretical perspective and expectancy- value paradigm: A confrontation to explain freshmen’s academic achievement, Psychologica Belgica, 47(1), 31-50.
Ozyilmaz, A., Erdogan, B., & Karaeminogullari, A. (2018). Trust in organization as a moderator of the relationship between self‐efficacy and workplace outcomes: A social cognitive theory-based examination. Occupational and Organizational Psychology, 91(1), 181-204.
Pekrun, R. (2006). The control– value theory of achievement emotions: Assumptions corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341.
Price, N., Morrison, N., & Arnold, S. (2010). Life out of the limelight: Understanding the non-sporting pursuits of elite athletes. The International Journal of Sport and Society, 1(3), 69-79.
Rubin, A., & Babbie, E. A. (2009). Research Methods for Social Work. Thomson Brooks/Cole, Belmont, Calif: US. pp. 1-679.
Salaam, B., & Mounts, N. S. (2016). International note: Maternal warmth, behavioral control, and psychological control: Relations to adjustment of Ghanaian early adolescents. Adolescence, 49, 99-104.
Sallem, H., Beaudry, A., & Croteau, A. M. (2011). Antecedents of computer self -efficacy: A study of personality traits and gender. Computer in Human Behavior, 27(5), 1922-1936.
Sanchez, M. M., Infante, R. E., & Troyano, R. Y. (2001). Personality and academic productivity in university students. Social Behavior and Personality: An International Journal, 29(3), 299-306.
Sardegna, V. G., Lee, J., & Kusey, C. (2018). Self-efficacy, attitudes, and choice of strategies for English pronunciation learning. Language Learning, 68(1), 83-114.
Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping and health: Assessment and implication of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219-243.
Schiavo, M. L., Prinari, B., Saito, I., Shoji, K., & Benight, C. C. (2019). A dynamical systems approach to triadic reciprocal determinism of social cognitive theory. Mathematics and Computers in Simulation, 159, 18-38.
Seligman, M. E. P., & Schulman, P. (1986). Explanatory style as a predictor of productivity and quitting among life insurance sale agents. Personality and Social Psychology, 50(4), 832-838.
Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition. 2nd Edn., University of Chicago Press, Chicago.
Toews, M. L., & Yazedian, A. (2010). College Adjustment among Freshmen: Predictors for White and Hispanic Males and Females, College Student Journal, 41(4), 891-900.
Tschannen-Moran, M., Bankole, R. A., Mitchell, R. M. & Moore, D. M., Jr. (2013). Student academic optimism: A confirmatory factor analysis. Educational Administration, 51(2), 150-175.
Tuckwiller, B., & Dardick, W. R. (2018). Mindset, grit, optimism, pessimism and life satisfaction in university students with and without anxiety and/or depression. Interdisciplinary Studies, 6(2), 32-48.
Vaez, M., & Laflamme, L. (2003). Health behaviors, Self-rated health, and quality of life: A study among first- year Swedish university students. American College Health, 51(4), 156-162.