Evaluate the Formal Content of Shad Network from the Perspective of Elementary School Teachers

Document Type : Research Paper

Authors

1 BA. Student of Education Sciences, Farhangian University, Zahedan, Iran

2 Lecturer, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Zahedan, Iran

Abstract

One of the functionalities in the student education network (Shad) is the existence of a section called formal content, in which all educational content for teachers and students is available in all subjects and at all levels of education. In this regard, the present study has evaluated the formal content section of the elementary school in Shad Network, from the perspective of elementary school teachers. The research method was qualitative phenomenology (lived experience). The study population was all primary school teachers in Mirjaveh city in the academic year 1399-1400 including 120 teachers and the sample size included 40 teachers who were purposefully selected for interview. After observing the principle of diversity and reaching theoretical saturation, finally, the interview of 34 teachers participating in the interview was recorded. The data collection tool was the use of semi-structured in-depth interviews. The qualitative data analysis tool from the interview was the use of coding process. By performing all three coding steps on the interview receipts, the most important advantages and limitations of the official content of Shad Network were identified from the perspective of elementary school teachers. As a result of data analysis, seven categories for the benefits of Shad network content include: content appropriate to the age and needs of learners, availability and persistence, attractive and effective, provided by experienced and top teachers in the country, quality content, providing the same content training at the national level, motivating and increasing the confidence of learners was achieved. There are also seven categories for the limitations of Shad network content, including: the high level of some content and its ambiguity, lack of attention to detail in the content, lack of two-way interaction, reduction or lack of focus of learners, lack of attention to individual differences, slow download speed and lack of content The existence of useful content in the lives of learners was obtained.

Keywords


بادله، علیرضا (1396). تأثیر محتوای الکترونیکی و تدریس به روش کارگاهی در یادگیری و یادداری درس ریاضی، روان‌شناسی تربیتی، 13(44)، 151-131.
خادمی، یوسف، و ستاری، صدرالدین (1400). ارزیابی و اولویت‌بندی انواع تعامل و مشارکت در محیط یادگیری الکترونیکی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP). فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(3)، 107-87.
زنگنه، حسین، پورجمشیدی، مریم، ولایتی، الهه، و ابوالقاسمی، ابراهیم (1394). مدیریت بار شناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی، فناوری آموزش و یادگیری، 1(4)، 124-105.
سعید پور، مرضیه، و زنگنه، حسین (1395). طراحی محیط‌های یادگیری زایشی حضوری و الکترونیکی،.  فناوری آموزش و یادگیری، 2(8)، 55-23.
ضرابیان، فروزان (1397). بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی مبتنی بر اصول طراحی چندرسانه‌ای بر یادگیری دروس ریاضی و علوم دانش‌آموزان ششم ابتدایی. پژوهش‌های برنامة درسی، 8(2)، 69-48.
عباسی، فهیمه، حجازی، الهه، و حکیم‌زاده، رضوان (1399). تجربة زیسته معلمان دورة ابتدایی از فرصت‌ها و چالش‌های تدریس در شبکة آموزشی دانش‌آموزان (شاد): یک مطالعة پدیدارشناسی. تدریس‌پژوهی، 8(3)، 24-1.
عباسی، مریم، بصیری، ایرج، و آزادی، فاطمه (1397). نقش کاربرد محتوای الکترونیکی در تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان مدارس ابتدایی. پویش در آموزش علوم انسانی، 4(213)، 11-1.
فتحی واجارگاه، کوروش (1396). اصول و مفاهیم اساسی برنامه‌ریزی درسی. تهران: انتشارات علم استادان.
کاظمی قره‌چه، مهوش، و امین‌خندقی، مقصود (1393). ارزیابی کیفیت محتوای الکترونیکی از منظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(4)، 93-75.
مرادی، امیر (1399). تنگناها و راهبردهای به‌کارگیری شبکة شاد در تدریس و یادگیری دانش‌آموزان در دوران شیوع ویروس کرونا: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه، همایش ملی مجازی بومی‌سازی، به روزرسانی و کارآمدی مدیریت آموزشی در سازمان‌های آموزشی، دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه، شهریورماه 1399.
هاشمی، سیداحمد (1398). رابطة نگرش معلمان در خصوص استفاده از محتوای الکترونیکی و فناوری آموزشی با رضایت شغلی معلمان در مدارس متوسطة اول. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(4)، 187-173.
Bates, T. (2020). Crashing into online learning: A report from five continents – and some conclusions. https://tonybates.ca/2020/04/26/crashing-into-online-learning-areport-from-five-continentsand-some-conclusions/. ‏
Carrillo, C., & Assuncao, F. M. (2020). COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4), 466-487.
Huber, S. G., & Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(2), 237-270.‏
Konig, J., Jager-Biela, D., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4), 608-622.
Rasmitadila, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M., & Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 2nd ed., Sage Thousand Oaks, and CA.
Valverde-Berrocoso, J., Garrido-Arroyo, M. D. C., Burgos-Videla, C., & Morales-Cevallos, M. B. (2020). Trends in educational research about e-learning: A systematic literature review (2009–2018). Sustainability, 12(12), 5153.‏