Identifying the Dimensions and Components of Student Recruitment, Retention and Empowerment in the Teacher Education System of the Country with Emphasis on the Document of Fundamental Transformation of Education

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. Student in Human Resources Management, Semnan University, Semnan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran

4 Associate Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University. Tehran, Iran

Abstract

Preserving the dignity of teachers and the role of education in the promotion and development of human societies, the establishment of a comprehensive model of recruitment, retention and empowerment in the teacher education system is essential. The purpose of this article is to design a model for attracting, retaining and empowering and identifying its elements and components in the teacher education system of the country. The approach in this study was a qualitative and the method used was based on the data theory of the foundation. The statistical population included managers, experts and experts in the field of teacher training who had valuable experiences in the field of research. The selection of participants has been done using a purposeful approach and snowball sampling method and using the theoretical data saturation criterion and using semi-structured interviews and studying texts containing their opinions on websites and media. Semi-structured interviews and review of related sources and texts were used to extract the framework of dimensions and components of student teacher recruitment, retention and empowerment. Using thematic analysis method, the initial framework, consisting of 122 basic themes and 18 organizing themes, was organized around the overarching theme of teacher student student recruitment, retention, and empowerment, which were interconnected, intertwined, and dynamic. In such a way that a student-teacher, if he wants to be included in the framework of professional qualifications of teachers of the Islamic Republic of Iran, must have these competencies together and grow and develop them together. Provide.

Keywords


 
الماسی، حجت‌الله، زارعی‌زوارکی، اسماعیل، نیلی، محمدرضا، و دلاور، علی (1396). ارزشیابی برنامة درسی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل ارزشیابی هدف‌محور تایلر. تدریس‌پژوهی، 5(1)، 24-1.
پوراشرف، یاسان‌الله، و طولابی، زینب (1388). رویکرد کیفی بر عوامل مؤثر بر میل به ماندگاری با انگیزة معلمان. تعلیم و تربیت، 98، 176-153.
حجازی، اسد (1398). راهنمای کارورزی دانشجومعلمان تربیت معلم در کانادا. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه فرهنگیان.
خورشیدی، عباس (1390). انواع مطالعات پژوهشی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات یسطرون.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش.
زارع‌صفت، صادق (1396). واکاوی تجربه‌های زیستة کارورزی در دانشگاه فرهنگیان؛ طراحی الگوی مفهومی. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5 (9)، 68-37.
سپهوند، رضا (1393). نقش روش‌های سرمایه‌گذاری سازمان بر ارزش‌آفرینی منابع انسانی با نقش میانجی سرمایه‌های انسانی. مطالعات مدیریت بهبودو تحول، 23(76)، 140-117.
شاهی‌بیک، آزاده، و هاشمی، لیلا (1386). مهندسی مجدد از طریق فناوری اطلاعات. تهران: نشر ورا.
صحبت‌لو، علی و همکاران (1390). طراحی کلان برنامة درسی تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان. تهران: دانشگاه فرهنگیان.
طهماسبی، رضا، قلی‌پور، آرین، جواهری‌زاده، ابراهیم (1391).  مدیریت استعدادها: شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5(17)، 26-5.
عباسی، لطف‌الله (1393). مروری بر وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان. دفتر مطالعات اجتماعی (گروه آموزش و پرورش).
کبیری، مسعود (1397). مقایسة سیاست‌های جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی براساس یادگیری دانش‌آموزان. نوآوری‌های آموزشی،179(680)، 60-37.
موسی­پور، نعمت­الله (1398). بررسی تجربیات به دست آمده از اولین دورة کارآموزی به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف برای بررسی برنامة کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان. گزارش پژوهش، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
Drobne, S., Janež, P., Bogataj, M., & David, B. (2019). Taxation and revenues of central places as the regulator of available human resources in manufacturing - related to the bid rent curve. IFAC-PapersOnLine, 52(1), 2674-2679.
King, N., & Horrocks, C. (2010). Interviews in qualitative research. Los Angeles: SAGE.
Kulophas, D., Ruengtrakul, A., & Wongwanich, S. (2016). The relationships among authentic leadership, teachers’ work engagement, academic optimism and school size as moderator: A conceptual model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191(2), 2554-2558.
Nunley, J. M., Pugh, A., Romero, N. & Seals Jr, R. A. (2016). College major, internship experience, and employment opportunities: Estimates from a résumé audit. Labour Economics, 38, 37-46.