Exploration of the Implementation Challenges and Obstacles of the Educational Guidance Program

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Sociology, ACECR Institute for Tourism Research, ACECR, Mashhad, Iran

2 Ph.D. in Economic Sociology, Researcher, Sociology, ACECR Institute for Tourism Research, ACECR, Mashhad, Iran

Abstract

The aim of this research was exploring the implementation challenges of the educational guidance program (promulgation: 2017) in secondary schools in Khorasan Razavi Province. Adopting the qualitative approach, 52 key informants (including managers, staff, target group, and parents) were interviewed in order to explore stakeholders’ lived experiences. Semi-structured in-depth interviews were transcribed, then a thematic analysis was conducted. Implementation challenges and obstacles of the educational guidance program were classified into 11 main categories including challenges of the nature and performing online tests, the inadequacies of the balanced development of disciplines, the unbalanced distribution of demand for enrolling in various disciplines, parents’ attitudes and practical orientations, student’s attitudes and practical orientations, the obstacles to counselors’ effective function, school administrators function, teachers' weak cooperation, inconsistence implementation of the program in different schools, limitations and inefficiency of field visits, and informating deficiencies. It seems that the educational guidance program has deficiencies in practical aspects and hardware settings. Furthermore, its agents and target group have deficiencies and contradictions in terms of cognition, belief, motivation, and behavior. In order to reduce implementation challenges and obstacles, the following are suggested: Using workshop format for promoting the program, employing volunteers and social diffusion process, involving teachers, emphasizing the benefits and individual consequences of choices, matching up the content of messages with the students’ socio-economic status, informing the target audience about technical problems and humbly recognizing related concerns, documenting experiences and receiving written feedback from stakeholders.

Keywords


بالی‏تیرکده، محمدولی (1374). بررسی عوامل مؤثر در هدایت تحصیلی- شغلی دانش‌آموزان نظام جدید متوسطه برای انتخاب رشتة تحصیلی و شغل آیندة خویش در شهرستان نوشهر. پایان‌نامة کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه ‏طباطبایی، رشتة برنامه‏ریزی آموزشی.
بهرامی‏گهرویی، گل‏افروز (1394). ارزشیابی طرح هدایت تحصیلی دانش‏آموزان متوسطة اول شهرستان شهرکرد از دیدگاه دانش‏آموزان، اولیا و مشاوران مدرسه. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد رشتة برنامه‏ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
خادم مسجدی، حمید، و نوروزی، داریوش (1395). نقش والدین و همکلاسی‏هایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می‏کنند بر انتخاب رشتة تحصیلی دانش‏آموزان (شهر دوشنبة تاجیکستان)، روان‏شناسی تربیتی، ۱۲(۴۲)، 56-41.
خدابخش، لیلا (1397). بررسی مقایسه­ای عوامل مرتبط با انتخاب رشته­های مختلف فنی و حرفه‌ای در بین نوجوانان، اولین کنفرانس سراسری توسعة پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعة پایدار.
رضایی، مرتضی (1397). بررسی فرایند هدایت تحصیلی نوین در پایة نهم از منظر مشاوران مدارس و متخصصان مرتبط و ارائة نظرات اصلاحی آنان. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد رشتة مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی
رضوی زاده، ندا، و فروغ‌زاده، سیمین (1397). اشتغال پایدار دانش‌آموختگان دانشگاهی خراسان رضوی. مشهد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی.
سالاری، علی (1384). بررسی نگرش دانش‏آموزان سال اول نظام جدید متوسطه و والدین آن‌ها نسبت به شاخة فنی و حرفه‏ای و کاردانش در سطح دبیرستان‌های استان یزد. پایان‏نامة کارشناسی ارشد .
سلیمان‏نژاد، روح‏انگیز (1378). بررسی علل عدم توجه به اولویت‌های پیشنهادی مشاوران به وسیلة دانش‏آموزان دختر نظام جدید آموزش متوسطه در آموزش و پرورش شهر تهران. پایان‏نامة کارشناسی ‏ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا.
شفقتیان، ایرج (1376). بررسی نظر دانش‏آموزان رشته‏های علوم تجربی و علوم‏انسانی و مشاوران شهر زنجان نسبت به ملاک‌ها و ضوابط هدایت تحصیلی در نظام جدید متوسطه. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد رشتة برنامه‏ریزی آموزشی، دانشگاه تهران.
طالع­‏زاری، ملیحه (۱۳۹5). بررسی عوامل مؤثر بر هدایت تحصیلی و شغلی دانش‏آموزان نظام جدید متوسطة آموزش و پرورش شهرستان شاهرود. دومین کنفرانس بین‏المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، شرکت خدمات برتر، تهران .
فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
کرم‏دوست، نوروزعلی، زندوانیان، احمد، و ابوالقاسمی، محمود (1385). طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش‏آموزان دورة متوسطه. روان‌شناسی و علوم‏ تربیتی، ۳۶ (۱ و ۲)، 122-99.
کمالی، یحیی (1397) روش‌شناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی. سیاستگذاری عمومی، 4 (2)، 189-208.
کوثری، مجید (1395). ارزشیابی ملاک‌ها و فرایند انتخاب رشتة تحصیلی دانش‏آموزان مقطع متوسطه. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد رشتة سنجش و اندازه‏گیری، دانشگاه علامه‏طباطبایی.
کوشکی، نصیر، مهرابی‏زاده هنرمند، مهناز، و شکرکن، حسین (1380). مقایسة نظام ارزشی دانش‏آموزان پسر هدایت‌شده به رشته‏های پنج‏گانة تحصیلی به عنوان اولویت اول در دبیرستان‌های خرم‌آباد. علوم‏تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۸ (۳ و ۴)، 136-125.
مرادی، انسیه، و اخوان تفتی، مهناز (1392). بررسی رضایت دانش‏آموزان دورة متوسطة نظری از انتخاب رشتة خویش و عوامل مؤثر بر آن. روان‏شناسی تربیتی، ۹(۲۸)، 138-121.
معماری، علی (1385). بررسی عوامل مؤثر در گرایش دانش‏آموزان مستعد به رشته‏های فنی و حرفه‏ای. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد، دانشگاه علامه‏طباطبایی.
مهرعلی‌زاده یدالله، کردزنگنه، آزاده، و همایون‌نیا، آنیتا (1391). آسیب‌شناسی آمایش آموزش عالی ایران: تحلیلی از تجربیات آمایش آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران. آموزش عالی ایران، 5(۱)، 132-93.
نظری‏ چروده، احدالله (1393). نگرش دانش‏آموزان دورة متوسطة نسبت به ارائة خدمات مشاوره‏ای در شهرستان تالش. پایان‏نامة کارشناسی‏ارشد رشتة روان‌شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران‌مرکزی.
نویدی، احد (1378). بررسی سهم هر یک از ملاک‌های هدایت تحصیلی در پیش‏بینی پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان جدید آموزش متوسطه. تعلیم و تربیت، 60، 134-97.
Ambogo, M. P., Ayiro, L., & Kipsoi, E. (2017). The impact of career counselors on career choice among secondary school girls in Vichuga county, Kenya Journal of Educational Planning, Economics & Management, 11(1), 1-19.
Attride-Stirling, J. (2001), Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405.
Baškarada, S. (2014). Qualitative case study guidelines. The Qualitative Report, 19(40), 1-18.
Bikse, V., Lūsēna – Ezera, I., Libkovska, U., & Rivža, B. (2018), Comparative analysis of career choices by students in Latvia and the UK. 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’18), Universitat Polit`ecnica de Val`encia, Val`encia,       5.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Eremie, Maxwell. D. (2014), comparative analysis of factors influencing career choices among senior secondary school students in rivers state, Nigeria, Arabian Journal of Business and Management Review (Oman chapter), 4(4), 20.
Falaye, F. V., & Adams, B. T. (2008). An assessment of factors influencing career decisions of in-school youths. Pakistan Journal of Social Sciences, 5(3), 222-225.
Hairston, J. E. (2000). How parents influence African American students' decisions to prepare for vocational teaching careers. Career and Technical Education, 16(2), 5-15.
Hossain, S., & Ahmed Faisal, R. (2013). Guidance and counseling services in schools of Bangladesh: An exploratory study. International Journal of Science and Research (IJSR), 2(10), 132-138.             
Ivanova, Tatiana (2015). Motivational Factors Influencing Vocational Choice of Secondary School Students, The 9th International Days of Statistics and Economics, Prague, September 10-12, 635-643.     
Joseph, M. (2015). Nature and benefits of guidance and counseling services offered in selected public secondary schools in manse district. Master Thesis, Education in educational psychology, the University of Zambia Lusaka      .
Mtemeri, J. (2017). Factors Influencing The Choice Of Career Pathways Among High School Students In Midlands Province, Zimbabwe, Doctoral Dissertation, education in the subject psychology of education, University Of South Africa.
Ng’eno, G. K., & Magut, A. (2014). Students’ perception of the impact of Guidance and Counseling programmers on the Satisfaction of Vocational needs in selected Kenyan secondary schools. Education and Practice, 5(36), 171-179.
Nweze, T., & Chinonso Okolie, U. (2014). Effective guidance and counselling programmes in secondary schools: Issues and roles in students’ career decision making. Research & Method in Education, 4(4), 63-68.              
Obiunu, R. Fr., Ruth, J. J., & Ebunu, O. (2014). Factors affecting career development of senior secondary school students in Ethiopia east local government area, Delta state, Nigeria, International Journal of Guidance and Counseling, 2(1), 5-10.
Osoro, B. K., Amundson, N. E., & Borgen, W. A. (2000). Career decision-making of high school students in Kenya. International Journal for the Advancement of Counseling, 22(4), 289–300.
Primrose, N., & Zeleni, L. (2015). Provision of guidance and counseling services in the schools in the Transkei sub-region of the Eastern Cape. Master of Education-With Specialisation In Guidance And Counselling, University Of South Africa.
Sindabi, A. M. (1992). An analysis of the guidance and counseling program in selected Kenyan secondary schools. Doctoral Dissertation, Polytechnic Institute and State University, Education in Counseling and Student Personnel Services.
Subasinghe, W. (2016). An introduction on educational guidance and school counseling. Scientific Research and Innovative Technology, 3(10), 11-18.
Uyar, A., & Güngörmüş, A. H. (2011), Factors associated with student performance in financial accounting course. European Journal of Economic and Political Studies, 4(2), 139-154.