• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1391)
موسوی, سیدحسین, طالب زاده نوبریان, محسن, میرلو, محمدمهدی, اسدزاده, سمیه. (1392). نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(2), 98-123.
سیدحسین موسوی; محسن طالب زاده نوبریان; محمدمهدی میرلو; سمیه اسدزاده. "نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2, 2, 1392, 98-123.
موسوی, سیدحسین, طالب زاده نوبریان, محسن, میرلو, محمدمهدی, اسدزاده, سمیه. (1392). 'نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 2(2), pp. 98-123.
موسوی, سیدحسین, طالب زاده نوبریان, محسن, میرلو, محمدمهدی, اسدزاده, سمیه. نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1392; 2(2): 98-123.

نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روان‌شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی

مقاله 6، دوره 2، شماره 2، تابستان 1392، صفحه 98-123  XML اصل مقاله (312 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیدحسین موسوی* 1؛ محسن طالب زاده نوبریان2؛ محمدمهدی میرلو3؛ سمیه اسدزاده4
1دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
2استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
3کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز
4دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روان­شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستان­های دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنی­ها به سه پرسش­نامه­ خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمند­سازی روان­شناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفه­های هوش معنوی می­توانند رفتارهای یاری­دهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0R2= ، 01/0P<). مؤلفه­های پیش­بین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحمل­پذیری (14/0R2= ،01/0P<) و مؤلفه­های گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی می­توانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0R2=،01/0P<). همچنین متغیر پیش­بین توانمندسازی روان­شناختی می­تواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0R2= ،01/0P<).
کلیدواژه‌ها
هوش معنوی؛ توانمندسازی روان‌شناختی؛ رفتار مدنی سازمانی؛ تفکر انتقادی وجودی؛ آگاهی متعالی؛ معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی
مراجع

-درویشی، م و خدایی، ز. (1389). هوش معنوی در سازمان، اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.

-دوبرین، ا. (1387). مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد روانشناسانه، ترجمه کردی و آفتاب آذری، تهران: انتشارات اشراقی.

-رسولی، ر (1384). رابطه توانمندسازی با خشنودی و استرس شغلی و تعهد سازمانی، پیام مدیریت، شماره 16، صفحات 194-165.

-ساغروانی، س. (1389). بهره­های هوش معنوی برای فرد و سازمان، ماهنامه تدبیر، شماره 215، صفحات 39- 35.

-سبحانی­نژاد، م، یوزباشی، ع و شاطری، ک. (1389). رفتار شهروندی سازمانی، تهران: نشر یسطرون، چاپ اول.

-سلیمانی، س. (1390). بررسی نقش کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی در رفتارهای مدنی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهیدبهشتی.

-سلیمانی، ن و مطهری، ا. (1388). رابطه توانمندسازی و تعهد شغلی مدیران در مدارس متوسطه استان سمنان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 23، صفحات 122-101.

-سهرابی، ف. (1387). مبانی هوش معنوی، فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1، صفحات 18-14.

-طالبیان، ا و وفایی، ف. (1388). الگوی جامع توانمندسازی منابع انسانی، ماهنامه تدبیر، شماره 203، صفحات 20-16.

-عبدالهی، ب و نوه‌­ابراهیم، ع. (1386). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر ویرایش.

-غبار بناب، ب، سلیمی، م، سلیمانی، ل و نور مقدم، ث. (1386). هوش معنوی، فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره 10، صفحات 147-125.

-فتاحی، م، فرهنگی، ع، ا و واثق، ب. (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمان، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، صفحات 36- 5.

-گل‌پرور، م و رفیع‌زاده، پ. (1388). الگوی ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق نگرش‌های شغلی، رشد حرفه‌ای، حمایت رهبری و توانمندسازی، فصل‌نامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره 44، صفحات 45-27.

-مهر محمدی، م. (1385). نظریه چندگانه و دلالت های آن برای برنامه ریزی و آموزش. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 88، صفحات 31-7.

-میرکمالی، م و نارنجی‌ثانی، ف. (1387). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، فصل‌نامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 48، صفحات 101-71.

-نیازی، م و نصرآبادی، م. (1388). توانمندسازی بر اساس راهبرد سرمایه اجتماعی، ماهنامه تدبیر، شماره 203، صفحات 26-21.

-Abd Ghani, N., Raja Hussin, T. & Jusoff, K. (2009). The impact of psychological empowerment on lecturers’ innovative behavior in Malaysian private higher education institutions. Canadian Social Science, 5(4), 54-62.

-Amram,Y. (2009). The contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effective Business Leadership, Institute of Transpersonal Psychology, California.

-Bolger, R.     & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and OCB in schools. Journal of teaching and teach education, 20, 277-289.

-Cook, S. (1994). The cultural implications of empowerment. Empowerment in Organization, 2(1), 9-13.

-Dipaola, M., Tarter, C., Hoy, W. K. (2005). Measuring OCB in schools. Journal of school leadership, 1, 424-447.

-Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? The International Journal for Psychology of Religion, 10 (1), 3-26.

-Garcia-Zamor, J. (2003). Workplace spirituality and organizational performance. Public Administration Review, 63(3), 355-363.

-George, M. (2006). Practical application of spiritual intelligence in the workplace. Human resource management international digest, 14(5), 3-5.

-Harmer, R. (2008).OCB, Emotional Intelligence, and Spirituality Intelligence: What’s the Relationship? Australian catholic university.

-Harrison, T., Waite, K. & Hunter, G. (2006). The internet, information and empowerment. European Journal of Marketing, 40(10), 972-993.

-Howard, B. B. & White, R. S. (2009). Spiritual Intelligence and Transformation Leadership: A New Theoretical Framework, Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 34- 56.

-Kapplman, A. L. & Richards, C. T. (1996). Training empowerment and creating a culture for change. Empowerment in Organization, 4(3), 26-29.

-King, D. B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model and measure. Master of science dissertation, Trent University, Canada, Ontario.

-Markoczy, L., Xin, K. (2004). the virtues of mission in organizational citizenship behavior, university of California.

-Meyerson, S. L. & Kline, T. B. (2008). Psychological and environmental empowerment: antecedents and consequences. Leadership & Organization Development Journal, 29(5), 444-460.

-Moye, M. & Henkin, A. (2006). Exploring association between employee empowerment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development, 25(2), 101-117.

-Nasel, D. D. (2004). Spiritual Orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Doctoral Dissertation, University of South Australia, Australia.

-Persenger, M. A. (1996). Feeling of past lives as expected perturbations within the neuro cognitive processes that generate the sense of self: Cotributions from limbic lability and vectorial hemisphericity. Perceptual and Motor Skills, 83(3), 1107-1121.

-Podsakoff, Mackenzie, Paine, & Bechrach. (2000). OCB: a critical review or the theoretical and empirical literature for future research. Journal of Management, 26(3), 513-563.

-Ramachandran, V. & Blakeslee, S. (1998). Phantoms in the brain; Probing the mysteries of the human mind, London, UK: Fourth Estate.

-Rotimi, A. A. (2008). Predictive estimates of emotional, spiritual intelligence, self-efficacy and creativity skills on conflict resolution behavior among the NURTW. Journal of life and social sciences, 6(2), 68-74.

-Shaw, I. (2008). Society and Mental: The place of religion. Journal volume pavilion journals, 13(1), 4-7.

-Siegall, M. & Gardner, S. (2000). Contextual factors of psychological empowerment, Personnel Review, 29(6), 703-722.

-Sisk, D. (2008). Engaging the spiritual Intelligence of Gifted student to Build Global Awareness. Paper Review, 30(1), 24-30.

-Spjut, A. (2004). Effect of spirituality on Job satisfaction for clinical laboratory science professionals. Doctoral dissertation, University of phoenix, USA, Arizona.

-Vigoda, & Gadot, E. (2007). Redrawing the boundaries of OCB? Role behavior in the workplace. journal of business and psychology, 21(3), 462-493.

-Vigoda, E. (2006). Compulsory citizenship behavior: theorizing some dark side of the good soldier syndrome in organizations. Journal Theory of Social Behaviour, 36(1), 77-93.

-Wilkinson, A. (1998). Empowerment: theory and practice. Personnel Review, 27(1), 40-56.

-Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence. The ultimate intelligence. New York, NY, USA : Blooms sbury.

-Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C. & Serroni, C. (2004), “Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust”, Management Decision, 42(1), 13-40.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,430
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 805
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی.

 


//

Journal Management System. Designed by sinaweb.