ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش کارآفرینی با تأکید بر نقش تعدیل‌گری توانایی‌های مدرسین و به کارگیری امکانات کمک آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

در ادبیات کارآفرینی گفته شده است که دانش و مهارت کارآفرینی را می‌توان آموخت و آن را در محیط مناسب توسعه داد از این رو آموزش نقش مهمی در توسعه فرهنگ کارآفرینی دارد. پژوهش حاضر به بررسی نتایج حاصل از اجرای آموزش‌های کارآفرینی در تعدادی از دبیرستان‌های کار و دانش شهرستان بجنورد پرداخته و بر مبنای پیشینه تحقیق مدلی را برای ارزیابی کیفیت این آموزش‌ها ارائه می‌کند. این تحقیق از نوع روش، توصیفی- پیمایشی بوده و داده‌ها از طریق پرسش‌نامه و مصاحبه گردآوری شده­اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آموزش کارآفرینی با تکیه بر سه سازه؛ ایجاد مهارت‌های کارآفرینی، ایجاد اشتیاق برای انجام فعالیت‌های کارآفرینانه و پرورش ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه در دانش‌آموزان خواهد توانست به میزان قابل توجهی بر ایجاد قصد کارآفرینانه در دانش‌آموزان تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین دو متغیر توانایی‌های مدرسین و امکانات کمک آموزشی، رابطه میان آموزش کارآفرینی و ایجاد قصد کارآفرینانه در دانش آموزان را تعدیل می­نمایند.

کلیدواژه‌ها


احمدپور، محمود. (1378). کارآفرینی، تعاریف، نظریات والگوها، انتشارات پردیس پنجاه و هفت، چاپ ششم.
احمدپور، محمود؛ عزیزی، محمد. (1391). کتاب درسی کارآفرینی، دفتر تألیف کتاب­های درسی فنی و حرفه­ای و کاردانش، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
آراستی، زهرا؛ حیدری، هومان و مبارکی، محمدحسین. (1393). ارزیابی اثربخشی روش آموزش کارآفرینی سخنران میهمان، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 7 شماره 3، صص 389-406.
حسن­مرادی، نرگس. (1382). کارآفرینی چالش جدید مدیریت آموزشی، فصلنامه­یمدیریتدرآموزشوپرورش، شماره 33-34.
داوری، علی؛ رضازاده، آرش. (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
زالی، محمد رضا؛ ملک خسروی، کامران. (1388).تحلیلشکافبینکارآفرینیسازمانیونوآوری: شواهدیمبتنیبریافته­های Gem ، مجموعه مقالات هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، نشر آریانا قلم.
زالی، محمدرضا؛ مدهوشی، مهرداد و کردنائیج، اسدالله. (1386). ارزیابی مشخصه­های کارآفرینی در دانشجویان (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)، فصلنامه­ی مدرس علوم انسانی (ویژه­نامه­ی مدیریت)، صص 81-112.
کشاورز، مرضیه. (1393). بررسی قصد کارآفرینی دانشجویان پیام نور و سازه­های اثرگذار بر آن، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 3، صص 823-845..
 
Abdul Aziz,A.R., & Jaafar,M.,(2008),” Entrepreneurship education In developing country Exploration on its necessity in the construction  Programme”, Journal of Engineering, Design and Technology, Vol. 6 No. 2, 2008, Pp. 178-189.
Acs, Z.,Terjesen,S.,2013.Bornlocal:towardsatheoryofnewventure'schoiceof internationalization. SmallBus.Econ.41,521–535.
Autio,E.,Acs,Z.,( 2010), “Intellectual property rights and the formation of entrepreneurial  growth aspirations”,  Strategic Entrepreneurship .J.4(3), 234–251.
Casson, Mark C. (1982),"The Entrepreneur: An Economic Theory", Oxford: Martin Robertson, 2nd. ed. Edward Elgar, 1999.
Cheng, M.Y, Chan,W.S., Mahmood,A., (2009),” The effectiveness Of entrepreneurship education In Malaysia”, Education þ Training,Vol. 51 No. 7, 2009, Pp. 555-566.
Cole, Arthur (1946), “An Approacht o the Studyo f Entrepreneurship”, Journal of Economic History, Vol. 6 , pp. 183-84.
Cronbach, L. J. (1951). “Coefficient alpha and the internal structure of tests.”, Psychometrika, 16(3), 297-334.
Drucker, P.F. (1985). “The Practice of Innovation”, Innovation and Entrepreneurship Practice and Principles, Harper & Row, New York, pp. 19-33.
Engle, R.L., Dimitriandi,N., Gavidia,J.V.,Schlagel,C., Delance,S., Alvarado,I.,He,X., Buame,S., & Wolff,B., (2010),”Entrepreneurial intent A twelve-country evaluation of Ajzen’s model Of planned behavior”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol. 16 No. 1, 2010 Pp. 35-57.
Fayolle ,A., & Gailly,B., (2008),”From craft to science Teaching models and learning processes in Entrepreneurship education”, Journal of European Industrial Training, Vol. 32, No. 7.
GEM (2012), “Global Entrepreneurship Monitor 2011 Executive Report”, Babson College, Babson Park, MA, USA/ LBS, London, UK.
 
Gibb, A.A., (1987). "Enterprise culture - Its meaning and implications for education and training.", Journal of European Industrial Training 11 (3),3–38.
Gibb, A.A. & Cotton, J. (1998). “Entrepreneurship in schools and college education – creating the leading edge.”, Further Education Conference. December 1998. London.
Henseler, j. & chin,w.(2010), “A comparision of approaches for the analysis of interaction effects between latent variables using partial least squares path modeling.”, Structural equation modeling,17(1),82-109.
Ismail,M.,Khalid,S.A., Othman,M., Jusoff,K.,Abdul Rahman,N.,Mohamed Kassim,K., Shekh Zain,R., (2009),”Entrepreneurial intention among Malaysian undergraduates”, International Journal of Business and Management, Vol.4, no.10.
Jones,C.,  & English,J., (2004),”A contemporary Approach toEntrepreneurship Education”, Education þ Training, Volume 46 , Number 8/9 -2004 , pp. 416-423.
Jones, C., (2006), “Enterprise Education: Revi-siting Whitehead to Satisfy Gibbs”, Education & Training 48(5): 336-347, Retrieved from www.emeraldinsight.com/0040-0912.
Kirchhoff, B.A. (1994),” Entrepreneurship and Dynamic Capitalism”, Westport CT: Praeger
Linan, F. and Chen, Y.W. (2009). “Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions”, Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3): 593-617.
Matlay,H., (2008),”The impact of entrepreneurship Education on entrepreneurial Outcomes”, Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 15 No. 2, 2008, Pp. 382-396.
Mckeran, D., & Flannigan, E.(1996).” Shaping the Entrepreneurial Company, Chslford.”, Management Books, 2000 Ltd.
Mushtaq, H.A.,Niazi, C.S.K., Hunjra,A,I., Rehman, K.U.(2011),”Planned behavior  entrepreneurship and intention to create a new venture among young graduates”, Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, Vol. 6, No. 3, pp. 437-456
Packham,G.,Jones,P, Miller,C., Pickernell,D., & Thomas,B., (2010),”Attitudes towards Entrepreneurship education: A comparative analysis”,Education þ Training, Vol. 52 No. 8/9, 2010, Pp. 568-586.
Richardson, Ita & Hynes, Briga(2007).” Entrepreneurship education: towards an industry sector approach.”, Department of Management and Marketing, University of Limerick, Limerick, Ireland.
Schwarz,E.J., Wdowiak,M.A.,Almer-Jarz,D.A., & Breitenecker,R.J.(2009), “The effects of attitudes and perceived environment conditions on student’s entrepreneurial intent An Austrian perspective”, Education þ Training, Vol. 51 No. 4, 2009 pp. 272-291.
Schumpeter, J. A. (1934).” The Theory of Economic Development” Cambridge, MA: Harvard
University Press.
Sondari, Mery(2013)," Is Entrepreneurship Education Really Needed ? : Examining the Antecedent of Entrepreneurial Career Intention", The 5th Indonesia International Conference on Innovation, Entrepreneurship and Small Business.
Thompson, E.R. (2009). “Individual entrepreneurial intent: Construct clarification and development of an internationally reliable metric”. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3): 669-694.
Timmons, J.A. (1989), ”The Entrepreneurial Mind, Andover, Mass.”, Brick House Publishing.
Turker,D.,& Selcuk,S.S., (2009),” Which Factors Affect Entrepreneurial Intention of University Students?”, Journal of European Industrial Training, Vol. 33 No. 2, 2009 pp. 142-159,
Tropman, J., & Morningstar, G. (1989). “Entrepreneurial Systems of the 1990”, New York: Green Wood Press Inc.
Wu, S & Wu,L.,(2008),” The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China”, Journal of Small Business and Enterprise Development ,Vol. 15 No. 4, 2008 pp. 752-774.
Wetzels,M., Odekerken-Schroder, G. &Van Oppen, C.(2009)." Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration." MIS Quarterly, 33(1),177.
Wilken, Paul H.(1979),” Entrepreneurship : Comparative and Historical study”, Norwood, NJ:Ablex Publishing.