طراحی الگوی شایستگی‌های متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان در دوره آموزش ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی­های لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة آموزش ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ نحوة گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است. جامعة آماری پژوهش متخصصان تعلیم و تربیت، خبرگان دانشگاهی و فارغ­­التحصیلانی است که با دانشگاه فرهنگیان و شایستگی­های لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان آشنایی دارند. روش نمونه­گیری در بخش کیفی غیر احتمالی و هدفمند بود. بر این اساس، 18 نفر از استادان، متخصصان و فارغ­التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختمند بوده ­است. روش نمونه‌گیری در بخش کمی، نمونه‌گیری خوشه­ای بوده است که بدین ترتیب، 320 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش به طراحی الگوی شایستگی‌های لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در رشتة ابتدایی در 6 حیطة منجر شد که عبارت‌اند از شایستگی­های دانشی (دانش­ پایه­­ای، دانش زمینه­ای، دانش عمومی)، شایستگی­های ارتباطی (مهارت سخنوری، مهارت شنیداری، مهارت برقراری ارتباط با کودکان، برقراری ارتباط با افراد به زبان محلی، مهارت کارگروهی)، شایستگی­های ادراکی (تفکر سیستمی، تفکر منطقی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، توانایی استدلال، توانایی حل مسئله)، شایستگی‌های اجرایی (مهارت برنامه­ریزی، مهارت مدیریت زمان، مهارت خواندن و نوشتن و مهارت هنری)، شایستگی­های شخصیتی و اخلاقی (گشودگی، نگرش مثبت، خودراهبری، اعتماد به نفس، محبت و مهربانی، صبر و حوصله، نظم و انضباط، پشتکار و اراده، ایثار و فداکاری، صداقت)، و شایستگی­های نگرشی (علاقه و انگیزه نسبت به شغل معلمی، اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران، علاقه به علم و علم­اندوزی، عشق و علاقه به کودکان) شده است.

کلیدواژه‌ها


ابیلی، خدایار (1395). مدیریت منابع انسانی با تأکید بر رویکردهای نوین. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی.
بازرگان، عباس (1391). مقدمه‌ای بر روش‌های تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتجی واجارگاه، کورورش، و صفایی موحد، سعید (1395). تبیین مؤلفه­های شایستگی حرفه­ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 13(2)، 123-109.
سینکویچ، لوکاس (1397). مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی: دیدگاه یادگیری مادام‌العمر (رویکردی پژوهشی). ترجمة جواد پورکریمی و محمد فرزانه. تهران: انشارات جهاد دانشگاهی (واحد تهران).
شعبانی ورکی، بختیار (1386). رئالیسم استعلایی و ثنویت کاذب در پژوهش تربیتی. نوآوری های آموزشی، 2(6)، 86-65.‎
عبدالهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه، و یوسلیانی، غلامعلی (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان اثربخش. نوآوری های آموزشی، 13(49)، 48-25.‎
عزیزی، شهریار (1395). روش پژوهش در مدیریت با تأکید بر مثال‌های کاربردی و آماری. تهران: انتشارات سمت.
کریمی، فریبا (1387). مطالعة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دورة ابتدایی. مدیریت و رهبری آموزشی، 2(4)، 166-151.
گیج، ناتالی لیز (1376). مبانی علمی هنر تدریس. ترجمة محمود مهرمحمدی، تهران: انتشارات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی.
محمودی، امیرحسین (1386). شایستگی­های معلمان اثربخش. مدارس کارآمد، 1(1)، 88-86.
ملایی­نژاد، اعظم (1391). صلاحیت­های حرفه‌ای مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایی. نوآوری­های آموزشی، 11(44)، 62-33.
میرکمالی، سیدمحمد (1393). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات یسطرون.
Alruwaili, N. F. (2018). Talent management and talent building in upgrading employee performance. Sustainable Development, 7(1), 98-106.
Chyung, S. Y., Stepich, D., & Cox, D. (2006). Building a competency-based curriculum architecture to educate 21st-century business practitioners. Journal of Education for Business81(6), 307-314.
Dubois, D. D. (1993). Competency-based performance improvement: A strategy for organizational change. HRD Press, Inc., 22 Amherst Road, Amherst, MA 01002.
Hong, J. Ch., & Jeou-Shyan, H., Chan-Li, L., & Lih-Juan C. (2008). Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan, Educational Development, 28(1), 4–20.
Huntly, H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
Ingersoll, R. (2003). Is there really a teacher shortage? Seattle, WA: Center for the Study of Teaching and Policy, University of Washington. Available at http://depts.washington.edu/ctpmail/PDFs/LimitsPolicy-RI-09-2003.pdf.
Koster, B., Brekelmans, M., Korthagen, F., & Wubbels, T. (2005). Quality requirements for teacher educators. Teaching and Teacher Education, 21(2), 157-176.
Lazenbatt, A., & Elliott, N. (2005). How to recognise a'quality'grounded theory research study. Australian Journal of Advanced Nursing, The22(3), 48-52.
Orazbayeva, K. O. (2016). Professional competence of teachers in the age of globalization. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2659-2672.
Sanghi, S. (2007). The handbook of competency mapping: Understanding, designing and implementing competency models in organizations. SAGE Publications.
Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultural International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7(1), 167-175.
Shafique, O. (2012). Recruitment in the 21st Century. Interdisciplinary journal of contemporary research in business, 4(2), 887-901.
Sparrow, P. R., & Hiltrop, J. M. (1994). European human resource management in transition. Prentice-Hall, Hermel Hempstead.
The Occupational Information Network (2019). Available in www.onetcenter.org.
Vila, L. E., Pérez, P. J., & Coll-Serrano, V. (2014). Innovation at the workplace: Do professional competencies matter?. Journal of Business Research, 67(5), 752-757.
Walker, R. J. (2008). Twelve characteristics of an effective teacher: A longitudinal, qualitative, quasi-research study of in-service and pre-service teachers' opinions. Educational HORIZONS, 61-68.
Yuayai, R., Chansirisira, P., & Numnaphol, K. (2015). Developing competency of teachers in basic education schools. Educational Research and Reviews, 10(12), 1758-1765.