آسیب‌شناسی دوره‌های کارورزی معلمان پذیرفته‌شده از طریق آزمون استخدامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت آموزشی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

2 استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

3 استادیار، گروه معماری، دانشکدۀ انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر آسیب ­شناسی دوره ­های کارورزی معلمان پذیرفته‌شده از طریق آزمون استخدامی است. مطالعة حاضر در قالب روش کیفی انجام پذیرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل معلمان پذیرفته‌شده در آزمون استخدامی سال 1397 بود که از بین آن‌ها به شیوة در دسترس و با رعایت قاعدة اشباع نظری نمونه‌گیری انجام شد. در همین راستا، با 12 نفر از افراد شرکت‌کننده در دورۀ کارورزی مصاحبه به عمل آمد و نتایج مصاحبه از طریق تحلیل محتوا بررسی شد. براساس نتایج، مصاحبه­ شوندگان عدم استفاده از کارورز در نقش تعیین‌شده، عدم پذیرش کارورز در مدرسه، عدم تعیین معلمان راهنمای ماهر و توانمند، محدودبودن آموزش کارورزی به شیوۀ تدریس در مدارس شهری و تک‌پایه، عدم برنامه‌ریزی مناسب و ضعف نظارت از سوی اساتید راهنما و معلمان راهنما، کمبود امکانات اجرایی و فعالیت بدون کارمزد را به عنوان نقاط ضعف و افزایش اعتماد به نفس و کاهش استرس در ادارة کلاس و آشنایی با محیط مدرسه و کلاس را به عنوان نقاط قوت دوره ­ها بیان کردند. در مجموع، یافته ­های پژوهش بر ضعف در اجرای دوره ­های کارورزی و از سوی دیگر آشناسازی افراد با شغل معلمی تأکید کرد.

کلیدواژه‌ها


آذر، عادل (1380). بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده‌ها در تولید محتوی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). 11 (38)، 18-1.
پریشانی، ندا، خروشی، پوران، و قربانی، سمیه (1395). آسیب‌شناسی درس کارورزی از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان (مطالعة موردی: پردیس فاطمه زهرا (س) و شهید رجایی اصفهان). دومین همایش ملی تربیت معلم، اصفهان، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان.
تلخابی، محمود، و فقیری، محمد (1393). تحلیل گفتمان کارورزی. آموزش­نامة دانشگاه فرهنگیان، 1(9)، 13-8.
حجازی، اسد (1397). واکاوی موانع پیاده‌سازی موفق برنامة جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان. نوآوری‌های آموزشی، 17(3)، 70-47.
حسینیان حیدری، فرزانه سادات (1392). بررسی مهارت­های حرفه­ای و عملی مدرسان مراکز تربیت معلم از دیدگاه مدیران، مدرسان و دانشجویان. مشاورة شغلی و سازمانی، 5 (14)، 147-134.
خروشی، پوران (١٣٩٥). چارچوب نظری‌ آموزش کارورزی‌ مبتنی بر رویکرد ساخت و سازگرایی. مجموعۀ مقالات‌ دومین‌ همایش‌ ملی‌ تربیت‌ معلم ‌(صص ٥٦-٤١).
خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1395). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. جلد 1، تهران: انتشارات نگاه دانش.
رحمانی، نیره (1392). توانمندسازی معلمان. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
رئوف، علی (1390). تربیت معلم و کارورزی. تهران: روان.
عبداللهی، حسین (1389). تحلیل وضعیت اجرای برنامة کارورزی مدیریت در سازمان­های آموزشی، تعلیم و تربیت، 26 (101)، 110-85.
قنبری، مهدی، نیکخواه، محمد، و نیکبخت، بهاره (1396). آسیب‌شناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائة الگوی مطلوب: یک مطالعة آمیخته. نظریه و عمل در برنامة درسی، 5(10)، 64-33.
محمدیان، معصومه، صالحی عمران، ابراهیم، و درزی، عذرا (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف، فرصت، تهدید. دومین همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، مؤسسة پژوهشی مدیریت مدبر.
مرتضوی‌زاده، سید حشمت‌الله، و نصر اصفهانی، احمدرضا (1396). واکاوی دیدگاه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خصوص مشکلات درس تمرین معلمی (کارورزی). پژوهش‌های تربیتی، 34، 74–60.
مشفق آرانی، علی (١٣٩٠). راهنمای تمرین معلمی. تهران: انتشارات مدرسه.
میرلوحی، سیدحسین (1397). الگوهایی عملی برای طراحی و اجرای تدریس. تهران: انتشارات افکار.
Becker, E. S., Waldis, M., & Staub, F. C. (2019). Advancing student teachers’ learning in the teaching practicum through Content-Focused Coaching: A field experiment. Teaching and Teacher Education, 83, 12-26.
Boudersa, N. (2016). The importance of teachers' training programs and professional development in the Algerian educational context: Toward informed and effective teaching practices. Experiences Pedagogies, 1(1), 1-14.
Bukaliya, R. (2012). The potential benefits and‌ challenges‌ of internship‌ programs in an ODL institution: A case for the Zimbabwe Open University. New Trends‌ in education and Their Implications, 3(1), 118-133.
Flores, I. M. (2015). Developing preserve teachers' self-efficacy through field- based science teaching practice with elementary students. Research in Higher Education Journal, 27, 1-19.
Karim, A., Mohamed, A. R., & Rahman, M. M. (2017). EIA-A Teacher Education Project in Bangladesh: An analysis from diversified perspectives. International Journal of Instruction, 10(4), 51-66.
Karim, A., Mohamed, A. R., Ismail, S. A. M. M., & Rahman, M. M. (2018). Organized hypocrisy in EFL teacher training programs. Instruction, 11(2), 437-450.
Korthagen, F. A. J. (2010). Situated learning theory and the pedagogy of teacher education: Towards an integrative view of teacher behavior and teacher learning. Teaching and Teacher Education, 26(1), 98-106.
Margaryan, S., Saniter, N., Schumann, M., & Siedler, T. (2019). Do internships pay off? the effects of student internships on earnings. Human Resources, 57(4), 1242-1275.
Renganathan, S., Ambri Bin Abdul Karim‌, Z., &‌ Su Li, C. (2012). Students’ perception of industrial internship programme. Education Training, 54(2/3), 180‌-191.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2011). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.
Shohel, M. M. C., & Banks, F. (2010). Teachers’ professional development through the English in Action secondary teaching and learning programme in Bangladesh: Experience from the UCEP schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5483-5494.
Sumantri, M. S., Prayuningtyas, A. W., Rachmadtullah, R., & Magdalena, I. (2018). The roles of teacher-training programs and student teachers’ self-regulation in developing competence in teaching science. Advanced Science Letters, 24(10), 7077-7081.
Thapa, T. B. (2012). Transfer of teacher training skills in classroom. Academic Voices: A Multidisciplinary Journal, 2, 69-73.