مقایسه تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس و روش تدریس سنتی بر انگیزة پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس و روش متداول بر انگیزه پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی بود. در این مطالعه نیمه‌آزمایشی به شیوه قبل و بعد، 30 نفر از دانشجویان ترم دوم کارشناسی دانشگاه بیرجند با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی ساده به دوگروه آزمون و کنترل (هر گروه 15نفر) تخصیص یافتند. مداخله برای گروه آزمون به شیوه کلاس معکوس و برای گروه کنترل به شیوه متداول برگزار گردید. جهت سنجش متغیرهای پژوهش از فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت باهارگاوا (1994) و پرسشنامه استرس تحصیلی گادزالا (1991) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و آزمون‌های استنباطی مانند تحلیل کوواریانس در سطح معناداری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که شیوه یادگیری معکوس نسبت به شیوه متداول به طرز معناداری بر انگیزه پیشرفت و استرس تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


احمدپور داریانی، محمود، صالحی، مریم، و خسروی، زهره (1388). بررسی تطبیقی انگیزة پیشرفت در کارآفرینان یا غیر کارآفرینان در صنایع شهر تهران. توسعة کارآفرینی، 2(6)، 72-57.
اکبری، بهمن (1386). روایی و اعتبار آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانش‌آموزان دورة متوسطة استان گیلان.‎ پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 21(16)، 96-73.
الوند، بی­بی مریم (1395). تأثیر آموزش معکوس بر عملکرد و انگیزة پیشرفت تحصیلی درس علوم (مطالعة موردی: دانش آموزان دختر پایة ششم ابتدایی ناحیة 6 مشهد). پایان‌نامة کارشناسی ارشد. مؤسسة آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی سنباد گلبهار.
پروانه، حمید، ذوقی، مسعود، و اسدی، نادر (1399). تأثیر روش آموزش معکوس بر خودمختاری و اضطراب زبان­آموزان ایرانی. پژوهش‌های زبان­شناختی در زبان­های خارجی، 2(10)، 347-330.
پیری، موسی، صاحب یار، حافظ، و سعدالهی، آرش (1397). تأثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 12(3)، 236-229.
حجازی، الهه، صالح نجفی، مهسا، و امانی، جواد (1393). نقش واسطه­ای انگیزش درونی در رابطة بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت از زندگی. روان‌شناسی معاصر، 9(2)، 88-77.
حسینی‌نسب، سیدداود، و  فلاّح، نوروز (1387). تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنّتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به درس معارف اسلامی در مراکز پیش دانشگاهی شهر تبریز در سال تحصیلی 88 -87.  آموزش و ارزشیابی، 1(3)، 80-41.
زاهدی، سکینه، و فخری، زهرا (1394). تحلیل ساختار عاملی سیاهة «راهبردهای یادگیری و مطالعه» در دانشجویان. پژوهش­های آموزش و یادگیری، 22(6)، 82-67.
زرین فرد، شکیبا، رحیمی، مهرک، و محسنی، احمد (1399). بررسی تأثیر کلاس معکوس بر مهارت خواندن زبان انگلیسی.  فناوری آموزش، 14(2)، 259-247.
شعاری‌نژاد، علی­اکبر (1394). مبانی روان‌شناسی تربیت. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شکری، امید، کدیور، پروین، نقش، زهرا، و دانشورپور، زهره (۱۳۸۵). عوامل ایجادکنندة استرس تحصیلی و واکنش‌ها نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر. تازه­های علوم شناختی، 8(4) 48-40.
عباسی، مسلم، درگاهی، شهریار، محمد علیپور، زینب، و محرابی، علیرضا (1394). نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در پیش‌بینی تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(39)، 303-293.
نیائی، سودابه، ایمان‌زاده، علی، و واحدی، شهرام (1400). اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایة پنجم شهرستان مرند. فناوری آموزش، 15(3)، 428-419.
Alswat, M. (2014) Effects of flipping the classroom on suburban middle school math students, Master of Science dissertation. State University of New York at Fredonia. Retrieved from https://dspace.sunyconnect.suny.edu/handle/1951/65438
Bhargava, V. P. (1994). Achievement Motive Test (ACMT). published by National Psychological Corporation, Agra.
Bikowski, D., & Vithanage, R. (2016). Effects of web-based collaborative writing on individual L2 writing development. Language Learning & Technology, 20 (1), 79-99.
Chuang, H. H., Weng, C. Y., & Chen, C. H. (2018). Which students benefit most from a flipped classroom approach to language learning? British Journal of Educational Technology, 49(1), 56–68.
Davies, R., Dean, D., & Ball, N. (2013). Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information systems spreadsheet course. Educational Technology Research and Development, 61(1), 563-580.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research. Rochester. NY: University of Rochester Press.
Gadzella, B.M. (1991). Student-life Stress Inventory. Copyright, Commerce, Texas.
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.
Hung, H. T. (2015). Flipping the classroom for English language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning, 28, 81-96.
Jingjing, S. (2017). Investigation and Research on the Emotional Anxiety Current Situation of Learners in Flipped Classroom. 7th International Conference on Social Network, Communication and Education (SNCE 2017). Atlantis Press, 28, 865-869.
Johnson, G. B. (2013). Student perception of the flipped classroom, Master of arts dissertation, University of British Colombia. Retrieved from https:// circle .ubc. ca/ handle/ 2429/ 44070.
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: An exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22(1), 37-50.
Lage, M., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. Economic Education, 31(1), 30-43.
Lamb, M., & Arisandy, F. E. (2019). The impact of online use of English on motivation to learn. Comput. Assist. Lang. Learn. 33, 85–108.
Lee, J., Beatty, S., Hoffman, F., & McDermott, B. (2015). Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques. University of Calgary, available on: Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques-ARROW-high-quality.pdf.
Missildine, K., Fountain, R., Summers, L., & Gosselin, K. (2013). Flipping the classroom to improve student performance and satisfaction. Nursing Education, 52(10), 597-599.
Mori, S.C. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78, 137-144.
O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 8595.
Reeve, J. (2014). Understanding motivation and emotion. John Wiley & Sons.
Smith, S., Brown, D., Purnell, E., & Martin, J. (2015). Flipping the postgraduate classroom: Supporting the student experience. In P. C. Layne & P. Lake (Eds.), Global innovation of teaching and learning in higher education (pp. 295-315). Cham, Switzerland: Springer.
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive science, 12(2), 257-285.
Talan, T., & Gulsecen, S. (2019). The effect of a flipped classroom on students’ achievements, academic engagement and satisfaction levels. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(4), 31-60.
Tan, J.B. and Yates, S., (2011). Academic expectations as sources of stress in Asian students. Social Psychology of Education, 14(3), pp.389-407.
Teng, F. (2017). Flip your classroom to improve EFL students speaking skills. In J. Mehring & A. Leis (Eds.), Innovations in flipped learning in the language classroom: Theories and practice (pp.113-122). Singapore: Springer.
Touchstone, M. (2015). Flipping the classroom and student performance in advanced statistics: Evidence from a quasi-experiment. Political Science Education, 11(1), 28-44.
Turan, Z., & Akdag-Cimen, B. (2019). Flipped classroom in English language teaching: a systematic review. Computer Assisted Language Learning, 1-17.
Webb, M., Doman, E., & Pusey, K. (2014). Flipping a Chinese university EFL course: What teachers and students think of the model. Asia TEFL, 11(4), 53-87.
Willis, J. (2014). The effects of flipping an undergraduate precalculus class, Doctoral Dissertation, Reich College of Education. Retrieved from http://libres.uncg. edu/ir/asu/ listing.aspx?id=17149.