نقش میانجی اهداف پیشرفت در ارتباط بین نیازهای روان‌شناختی اساسی و درگیری تحصیلی دانشجویان: پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

4 گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

5 کارشناسی ارشد روان‌شناسی- گرایش کودکان استثنایی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران

چکیده

درگیری فعال تحصیلی یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان، مهم است و دانشجویان با درگیری تحصیلی بیشتر، عملکرد تحصیلی بالاتری دارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اهداف پیشرفت در ارتباط بین نیازهای روان‌شناختی اساسی و درگیری تحصیلی دانشجویان با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری بوده است. بدین منظور، 382 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران (پردیس شهید مفتح شهرری و مرکز آموزش عالی عترت واوان اسلامشهر) و در پژوهش شرکت کردند و به پرسش‌نامه نیازهای روان‌شناختی اساسی دسی و همکاران (2001)؛ اهداف پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و درگیری تحصیلی آسور، کاپلان و روث (2002) پاسخ دادند. یافته­ های به‌دست‌آمده، نشان داد که نیازهای روان‌شناختی اساسی اثر مستقیم مثبت و معناداری بر اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد دارد و از این طریق، به‌صورت غیر مستقیم بر درگیری تحصیلی اثر می‌گذارد. همچنین، اهداف تبحری اثر مستقیم مثبت و معناداری بر درگیری تحصیلی دانشجویان دارد. اثر اهداف اجتناب - عملکرد بر درگیری تحصیلی نیز منفی و معنادار بود؛ اما اثر اهداف رویکرد - عملکرد بر درگیری تحصیلی دانشجویان معنادار نبود. به‌طور کلی، می­توان نتیجه گرفت که برآورده‌شدن نیازهای روان‌شناختی به انتخاب اهداف تبحری و رویکرد - عملکرد و در نتیجه افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان منجر می­شود.

کلیدواژه‌ها


اقدامی، زهرا، و یوسفی، فریده (1397). رابطۀ بین نیازهای اساسی روان‌شناختی و درگیری تحصیلی با واسطه­گری خودکارآمدی. مطالعات روان‌شناختی، 1(19)، 72-37.
دفترچی، عفت، و شیخ‌الاسلامی، راضقه (1392). نقش برآورده‌شدن نیازهای اساسی روان‌شناختی در جهت­گیری­های هدف دانش­آموزان. روان‌شناسی، 17(3)، 347-330.
صادقی مسعود، و برزگر بفرویی، مهدی (1398). نقش واسطه­ای هیجانات تحصیلی در رابطة نیازهای بنیادی روان‌شناختی و رضایت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۱(۲)، ۳۲-۴۳.
کارشکی، حسین، غلباش قره‌بلاغی اینالو، سمانه، و طاطاری، یونس (1395). نقش ادراک از محیط یادگیری ساختن‌گرا بر مؤلفه­های اهداف پیشرفت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 11(1)، 20-1.
لواسانی، مسعود، خضری­آذر، هیمن، صالح ­نجفی، مهسا، و مالکی، اسداله (1396). الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روان‌شناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی. روان‌شناسی تربیتی، 13(43)، 58-43.
Assor, A., Kaplan, H., & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy-enhancing and suppressing teacher behaviors predicting students’ engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72(2), 261–278.
Chen, K. C., & Jang, S. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory. Computers in Human Behavior, 26(4), 741-752.
Ciani, K. D., Sheldon, K. M., Hilpert, J. C., & Easter, M. A. (2011). Antecedents and trajectories of achievement goals: A self-determination theory perspective. British Journal of Educational Psychology, 81(2), 223–243.
Collie, R. J., Holliman, A. J., & Martin, A. J. (2016). Adaptability, engagement and academic achievement at university. Educational Psychology, 37(1), 1-16.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Handbook of self-determination research: Rochester. NY,US: University of Rochester Press.
Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagne, M., Leone, D. R., Usunov, J., Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Society for Personality and Social Psychology, 27(8), 930-942.
Diseth, A., Danielsen, A. G., Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support, self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. Educational Psychology: An International Journal of Experiment Educational Psychology, 32(3), 1-20.
Duchesne, S., Ratelle, C. F., & Feng, B. (2016). Psychological need satisfaction and achievement goals exploring indirect effects of academic and social adaptation following the transition to secondary school. Early Adolescence, 36(1), 1-29.
Dupeyrat, C., & Marine, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of dwecks model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59.
Elliot, A. J., & Church, M. (1997). A hierarchial model of approach and avoidance achievement motivation. Personality and Social Psychology, 72 (1), 218-232.
Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Personality and Social Psychology, 70 (2),461-475.
Errey, R., & Wood, G. (2011). Lessons from a student engagement pilot study: Benefits for students and academics. Australian Universities’ Review, 53(1), 21–34.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, The Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York: NY 10012.
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self - efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcom. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 486-512
Martin, A. J., & Elliot, A. J. (2016). The role of personal best (PB) and dichotomous achievement goals in students’ academic motivation and engagement: A longitudinal investigation. Educational Psychology, 36(7), 1285-1302.
Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of relationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87.
Meece, J. L., Blumenfeld, P. C., & Hoyle, R. H. (1988). Students' goal orientation and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80(4), 514-523.
Nicholson, L. J., & Putwain, D. W. (2016). The importance of psychological need satisfaction in educational re-engagement. Research Papers in Education, 31(1), 1-18.
Ntoumanis, N. (2001). Empirical links between achievement goals theory and self-determination theory in sport. Sport Science, 19(6), 397-409.
Orkibi, H., & Tuaf, H. (2017). School engagement mediates well-being differences in students attending specialized versus regular classes. Educational Research, 110(6), 675-682.
Pelletier, L. G., & Sharp, E. C. (2009). Administrative pressures and teachers interpersonal behavior in the classroom. Theory and Research in Education, 7(2), 174-183.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Educational Psychology, 105(1), 579–595.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1989). Bridging the research traditions of task/ego involvement and intrinsic/ extrinsic motivation: Comment on Butler (1987). Educational Psychology, 81(3), 265- 268.
Sakamoto, R. (2015). The relationship between motivation, second language learning, and stress in international students. Doctoral dissertation, University of Central Missouri.
Schuitema, J., Peetsma, T., & vanderveen, I. (2016). Longitudinal relations between perceived autonomy and social support from teachers and students' self-regulated learning and achievement. Learning and Individual Differences.49(2), 32-45.
Sharan, S., & Tan, I. G. C. (2008). Organization schools for productive learning. Springer.
Sheldon K. M, & Osin E. N, Gordeeva T. O, Suchkov D. D., & Sychev, O. A. (2017). Evaluating the dimensionality of self-determination theory's relative autonomy continuum. Personality and Social Psychology Bulletin, 43(9), 1215-1238.
Shih, S. (2008). The relation of self-determination and achievement goals to Taiwanese eighth graders behavioral and emotional engagement in schoolwork. The Elementary School Journal, 108(4), 313-334.
Sins, P. H. M., Van Joolingen, W. R., Savelsbergh, E. R., & Hout-Wolters, B. V. (2018). Motivation and performance within a collaborative computer- based modeling task: Relation between student’s achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement. Contemporary Educational Psychology, 33(1), 58-77.
Talley, A. E., Kocum, L., Schlegel, R. J., Molix, L., & Bettencourt, A. (2012). Social roles, basic need satisfaction, and psychological health: The central role of competence. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(2), 155-173.
Taylor, J., & Nelms, L. (2019). School engagement and life changes: 15 year olds in transition. Brotherhood of St Laurence, Melbourne.
Urdan, T. & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationship, and competence beliefs. School Psychology, 44(5), 331-349.
Vrugt, A., & Oort, F. J. (2008). Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacognition Learning, 3(2), 123-146.
Wang, C. K. J., Koh, K. T., & Chatzisarantis, N. (2009). An intra-individual analysis of players perceived coaching behaviours, psychological needs, and achievement goals. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(2), 177- 192.
Wang, M. T., & Peck, S. (2013). Adolescent educational success and mental health vary across school engagement profiles. Developmental Psychology. 49 (5), 1266-1276.
Wang, M., Willett, J., & Eccles, J. S. (2014). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. School Psychology, 49(4), 465-480.
Yu, C., Li, X., & Zhang, W. (2015). Predicting adolescent problematic online game use from teacher autonomy support, basic psychological needs satisfaction and school engagement: A two-year longitudinal study. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 18(4), 228-233.
Zhao, L., Lu, Y., Wang, B., & Huang, W. (2011). What makes them happy and curious online? An empirical study on high school students’ Internet use from a self-determination theory perspective. Computers & Education, 56(2), 346-356.
Zhen, R., Liu, R. D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54(3), 210-216.