ابزار کمک‌آموزشی مطلوب برای ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی مدارس در ایران از دیدگاه نظریة کهکشان‌های ارتباطی مک‌لوهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران‌مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در دوران کرونایی امروز آموزش و تحصیل در مدارس سراسر جهان و همچنین ایران ناگزیر به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ارتقای آموزش الکترونیکی مدارس در ایران نیز پس از یک سال کرونایی اخیر ضروری به نظر می‌رسد. ابزارهای کمک‌آموزشی نقشی مهم در ارتقای آموزش الکترونیکی دارند. از سوی دیگر، ارتقای آموزش الکترونیکی متناسب با بافت فرهنگی - اجتماعی و تجربیات آموزش الکترونیکی مدارس در ایران بسیار تعیین‌کننده است. هدف از نگارش این مقالة حاضر شناخت ابزارهای مناسب کمک‌آموزشی برای ارتقای آموزش الکترونیکی مدارس در ایران از دیدگاه نظریة کهکشان‌های ارتباطی مک‌لوهان است. روش تحقیق این پژوهش مصاحبة عمیق (مصاحبه با نخبگان) بوده که با 27 تن از کارشناسان و نخبگان حوزه‌های علوم ارتباطات، مدیریت آموزشی و آموزش الکترونیکی در ایران انجام شده است. نتیجة این تحقیق نشان داد، جزوة درسی گویا ابزار کمک‌آموزشی مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش الکترونیکی در دورة دوم مقطع متوسطة مدارس ایران از دیدگاه نظریة کهکشان‌های ارتباطی مک‌لوهان است.

کلیدواژه‌ها


احدیان، محمد، رمضانی، عمران، و محمدی، داود (1386). مقدمات تکنولوژی آموزشی شامل روش‌های آموزشی دهة اخیر. چاپ هفتم، تهران: انتشارات آییژ.
اعتماد، ایرج، و رضایی، محمدحسن (1378). درآمدی بر تکنولوژی آموزشی. چاپ اول، شیراز: انتشارات راه­گشا.
جلالی‌نیا، شهرزاد (1394). بررسی رسانة کتاب گویا از دیدگاه نظریة کهکشان‌های ارتباطی مک‌لوهان. کنفرانس بین‌المللی‌معماری، شهرسازی، عمران، هنر و محیط‌زیست، افق‌های آینده، نگاه به گذشته، تهران، بازیابی از: https://civilica.com/doc/608041.
رشیدپور، ابراهیم (1352). آیینه‌های جیبی آقای مک‌لوهان. تهران: دفتر انتشارات رادیو تلویزیون ملی ایران.

سراجی، فرهاد (1390). ارائة چارچوبی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های الکترونیکی. دومین کنفرانس ارزیابی کیفیت در سیستم دانشگاهی، دانشگاه تهران، دانشکدة مهندسی.

سراجی، فرهاد (۱۳۹۰). ارائة چارچوبی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های الکترونیکی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکده‌های فنی.
سورین، ورنر، و تانکارد، جیمز (1381). نظریه‌های ارتباطات. ترجمة علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران

سیدمن، ایروینگ (1397). مصاحبه به‌عنوان یک روش پژوهش کیفی؛ راهنمای پژوهشگران علوم تربیتی، اجتماعی و انسانی. ترجمة سیدعلی کوشازاده، تهران: مهکامه.

طباطبایی، محیط (1375). تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران. تهران: مؤسسة انتشارات بعثت.
ظریف صنایعی، ناهید (1389). بررسی معیارهای کیفیت و اثربخشی یادگیری الکترونیکی در آموزش. مدیا مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 3، 32-24.
کریمی، مدد (1380). مقدمه‌ای بر تکنولوژی آموزشی. چاپ اول، تبریز: نشر اختر.
گروهی از مؤلفان (1391). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی. ویراستار حسین زنگنه، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارات آوای نور.
محسنیان راد، مهدی (1369). ارتباط‌شناسی (ارتباطات انسانی، میان‌فردی، گروهی و جمعی). تهران: سروش.
محسنیان راد، مهدی (1384). ایران در چهار کهکشان ارتباطی (سیر تحول تاریخ ارتباطات در ایران، از آغاز تا امروز). تهران: سروش
مزینی، ناصر (1388). بومی‌سازی آموزش الکترونیکی در ایران. دومین کنفرانس شهر الکترونیک، 1388، دورة دوم.
معتمدنژاد، کاظم (1382). اجلاس جهانی سران دربارة جامعة اطلاعاتی. تهران: مرکز پژوهش‌های ارتباطات.
مک‌لوهان، هربرت مارشال (1377). برای درک رسانه‌ها. تهران: مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
Abdelaziz Ahmed, A. A. (2018). EFL teachers' and students' approaches in using teaching aids: A case study. Arab World English Journal (AWEJ), 4, 109- 124.
Baran, S. J., & Davis, D. K. (2011). Mass communication theory: Foundations, ferment, and future. Boston, MA : Wadsworth Cengage Learning.
Buxton, W., & Acland, C. R. (1999). Harold Innis in the new century: Reflections and refractions. Montreal: McGill-Queen's University Press.
Garrison, R., & Anderson, T. (2003). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. London: Routledge Falmer.
Heyer, P. (2003). Harold innis. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Islam, R. (2007). MBNQA criteria in education: Assigning weights from a Malaysian perspective and proposition for an alternative evaluation scheme. International Transactions in Operational Research, 14, 373-394.
Jung, I. (2011). The dimensions of e-learning quality: from The Learner’s Perspective. Educational Technology Research and Development,59(4), 445-464.
Jung, I.,Wong, T. M., Li, Ch., Baigaltugs, S., & Belawati, T. (2011). Quality assurance in Asian distance education: Diverse approaches and common culture. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(6), 63-83.
Kear, K., Williams, K., & Rosewell, J. (2014). Excellence in e-learning: a quality en-hancement approach. In: EFQUEL Innovation Forum / LINQ Conference 2014: Changing the Trajectory Quality for Opening up Education, 7-9. 
Kundu, J. (2017). Use of teaching aids in language teaching. International Journal of Research and Analytical Reviews, 4(3),  247-250.
Lanzilotti, R., Ardito, C., Costabile, M. F., & De Angeli, A. (2006). ELSE methodology: A systematic approach to the e-Learning systems evaluation. Educational Technology & Society, 9(4), 42-53.
Loon, J. (2008). Media technology: Critical perspectives. Maidenhead: McGraw-Hill/Open University Press.
Marchand, P. (1998). Marshall McLuhan: The medium and the messenger. A biography. Cambridge , Mass: MIT Press.
Masoumi, D., & Lindstrom, B. (2009). Foundations of cultural design in e-learning. Internet and Enterprise Management, 6(2), 91- 99.
McCarty, S. (2007). Theorizing and realizing the global classroom. In A. Edmunson (Ed.), Globalized E-learning Cultural Challenge, 90-115.
Rantanen, T. (2005). The message is the media: An interview with manuel castells. Global Media and Communication, 1(2), 135-147.
Reeder, K. et al. (2004). Negotiating cultures in cyberspace: participations patterns and problematics. Language Learning & Technology, 8(2), 88-105.
Rovinskyi, D., & Synytsya, K. (2004). Distance courses quality: A learner's view. International Conference on Advanced Learning Technologies, London, Institute of Electrical & Electronics Engineer.
Shelton, K. (2011). A review of paradigms for evaluating the quality of online education programs. Online Journal of Distance Learning Administration, 4, 23-34.
Sokolowski, R. (2000). Introduction to phenomenology. Cambridge , UK: Cambridge University Press.
Thomas, J. C. (2007). Operationalizing McLuhan's tetrad to focus on innovation effects. Ames , Iowa: Iowa State University.
Watson, A. J. (2006). Marginal man: The dark vision of Harold Innis. Toronto : University of Toronto Press.
Yang, J. F. (2005). The challenges of asian distance educational development. AAOU Journal, 1(1), 73-82.