تأثیر انگیزش فردی و سرمایه ی اجتماعی معلمان بر تمایل آن ها برای اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیات علمی دانشگاه ایلام

چکیده

امروزه به دلیل اهمیت دانش در دنیای رقابتی، شناخت نحوه­ی بهبود و توسعه­ی اشتراک­گذاری دانش کارکنان به یک امر حیاتی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر انگیزش فردی و سرمایه­ی اجتماعی معلمان بر تمایل آن­ها برای به اشتراک گذاشتن دانش ضمنی و آشکار صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی و به طور خاص از نوع الگویابی علّی است. جامعه­ی آمار را تمامی معلمان مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و به کمک جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 225 معلم به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار­ گرفتند که در نهایت 180 پرسشنامه به صورت کامل عودت داده شد. جهت جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه­ی استاندارد تمایل کارکنان به اشتراک­گذاری دانش بوک و همکاران (2005)، پرسشنامه­ی انگیزش فردی واسکو و فرج (2005)، و پرسشنامه­یسرمایه­ی اجتماعی معلمان چاو و چان (2008) استفاده شد. اطلاعات حاصل از آن­ها در قالب­ یک الگوی علی با استفاده از نرم­افزار SMART-PLS آزمون شد و نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی واریانس تمایل به اشتراک­گذاری دانش ضمنی و صریح را به­صورت معناداری تبیین می‌کند. نتایج همچنین نشان داد که پاداش‌های سازمانی بر تمایل معلمان برای اشتراک­گذاری دانش ضمنی کارکنان دارای تأثیر منفی­ و بر تمایل آن­ها برای اشتراک­گذاری دانش آشکار دارای تأثیر مثبت است. در نهایت نتایج نشان داد که متغیرهای سه­گانه همکاری و ارتباط متقابل، لذت و رضایت، و سرمایه­ی اجتماعی در بهبود تمایل معلمان جهت اشتراک‌گذاری دانش آشکار و ضمنی، تأثیر معناداری دارند. به­علاوه تأثیر این عوامل بر قصد به اشتراک‌گذاری دانش ضمنی، نسبت به دانش آشکار، بیشتر است. 

کلیدواژه‌ها


ابریشمی، شکوفه. (1394). تأثیر انگیزش­های فردی و سرمایه­های اجتماعی بر میزانتمایل به اشتراک­گذاری دانش ضمنی و آشکار: بررسی موردی در شرکت گاز خراسان رضوی و­ اصفهان. هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت دانش. مرکز همایش­های بین­المللی شهید بهشتی. تهران. اسفندماه 1394.
اسلامی، طاهره. (1389). تأثیر سرمایه اجتماعی بر به اشتراک‌گذاری دانش در دانشگاه صنعتی شریف. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام‌ نور. مرکز تهران، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت دولتی. چاپ نشده.
جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی؛ خزائی پول، جواد. (1392). بررسیتأثیر انگیزش­هایدرونیوبیرونیبرتسهیمدانشکارکناندرسازمان­­هایورزشی (مطالعه­یموردیکارمنداناداراتتربیتبدنیاستان اصفهان). مدیریت ورزشی، دوره ی 5، شماره ی 12: 75 -55.
جعفرزاده کرمانی، زهرا. (1391). عوامل مؤثر بر رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی در رشته کتابداری و ارائه­ی یک الگو برای آن. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران واحد تهران مرکز. تهران.
حسن­زاده، محمد؛ علیپور ایرانق، سکینه؛ زندیان، فاطمه. (1393).بررسیرابطه­ی بینسرمایه اجتماعیوتسهیمدانشدرمراکزملیاطلاعاتایران. فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، جلد اول، شماره اول، 43-27.
درویش، حسن؛ امیرخانی، امیرحسین؛ نیک­بخش، راما. (1388). بررسی رابطه­ی سرمایه اجتماعی با به اشتراک­گذاری دانش: مطالعه­ی موردی صدا و سیمای ج. ا.انخستین کنفرانس بین­المللی مدیریت سرمایه­ی فکری.
علی­پور درویش، زهرا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش درون و مابین گروه­های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 10.
فیض­آبادی، علیرضا. (1394). تأثیر انگیزه­های فردی بر تسهیم دانش صریح و ضمنی در شرکت­های ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات (مطالعه موردی شرکت آرین ماهواره). هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت دانش. مرکز همایش­های بین­المللی شهید بهشتی، تهران. اسفندماه 1394.
کوثری، فاطمه. (1393). شناسایی عوامل بازدارنده­ی تسهیم دانش در سازمان­ها و بررسی چسبندگی دانش به عنوان مهم­ترین بازدارنده. کنفرانس بین­المللی مدیریت در قرن 21. تهران.
مهدی­یار، مریم السادات. (1393).بررسی نقش سرمایه­ی اجتماعی و انگیزه­ی فردی بر اشتراک دانش ضمنی و صریح کارکنان فولاد آلیاژی یزد. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و هنر.
نادری، محمود؛ ظهیری، آزاده؛ مذهبی، مهدیه. (1393). بررسی تأثیر سرمایه­ی اجتماعی بر انتشار دانش صریح و ضمنی، کنفرانس مدیریت، تحول و نوآوری در توانمندسازی مدیریت. شیراز، شرکت پندار اندیش رهپو.
نعمتی انارکی، لیلا؛ نوشین­فرد، فاطمه؛ باب­الحوائجی، فهیمه؛ اباذری، زهرا. (1392).عواملفردیمؤثربراشتراکدانشمیاناعضایهیئتعلمی دانشگا­ه­هاومراکزپژوهش، مدیریت اطلاعات سلامت.
الوانی، مهدی؛ ناطق، تهمینه؛ فراحی، محمدمهدی. (1386). نقشسرمایه­ی اجتماعیدرتوسعه­ی مدیریتدانشسازمانی. فصلنامه علوم مدیریت. ایران، سال دوم،  شماره 5.
Arriaza, G. (2003). Schools, social capital and children of color. Race, Ethnicity and Education, 6(1), 71-94.
Barney, J. (1991). Firms resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17, 99 120.
Bartol, K. M., & Srivastava, A. (2002). Encouraging knowledge sharing. Journal of Leadership and Organizational Studies, 9, 64–76.
Bock, G. W., & Kim, Y. G. (2002). Breaking the myths of rewards: An explorative study of attitudes about knowledge sharing. Information Resources Management Journal, 15, 14–21.
Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., & Lee, J. N. (2005). Behavioural intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social psychological forces, and organizational climate. MIS Quarterly, 29, 87–111.
Bonner, S. E., Hastie, R., Sprinkle, G. B., & Young, S. M. (2000). A review of the effects of financial incentives on performance in laboratory task: Implications for management accounting. Journal of Management Accounting, 12, 19–64.
Cabrera, A., Collins, W. C., & Salgado, J. F. (2006). Determinants of individual engagement in knowledge sharing. International Journal of Human Resource Management,17, 245–264.
Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information and Management, 48, 9–18.
Chennamaneni, A., Teng, J. T. C., & Raja, M. K. (2012). A unified model of knowledge sharing behaviours: Theoretical development and empirical test. Behaviour & Information Technology, 31(11), 1097–1115.
Choi, S. Y., Lee, H., & Yoo, Y. (2010). The impact of information technology and transactive memory systems on knowledge sharing, application, and team performance: A field study. MIS Quarterly, 34, 855–870.
Chow, W. S., & Chan, L. S. (2008). Social network, social trust, and shared goals in organizational knowledge sharing. Information and Management, 45, 458–465.
Dhanaraj, C., Lyles, R. A., Steensma, H. K., & Tihanyi, L. (2004). Managing tacit and explicit knowledge transfer in IJVs: The role of relational embeddedness and the impact on performance. Journal of International Business Studies, 35, 428–442.
Dyer, J. H., & Nobeoka, K. (2000). Creating and managing a high-performance knowledge sharing network: The Toyota case. Strategic Management Journal, 21, 345–367.
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17(7), 109–122.
Hau, Y. S., & Kim, Y. G. (2011). Why would online gamers share their innovationconducive knowledge in the online game user community? Integrating individual motivations and social capital perspectives. Computers in Human Behavior, 27, 956–970.
Hau, Y. S., Kim, B., Lee, H., & Kim, Y. G. (2013). The effects of individual motivations and social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharing intentions. International Journal of Information Management, 33(2), 356-366.
He, W., Qiao, Q., & Wei, K. K. (2009). Social relationship and its role in knowledge management system usage. Information and Management, 46, 175–180.
Huang, Q., Davison, R. M., & Gu, J. (2011). The impact of trust, guanxi orientation and face on the intention of Chinese employees and managers to engage in peerto- peer tacit and explicit knowledge sharing. Information Systems Journal, 21, 557–577.
Hung, S. Y., Durcikova, A., Lai, H. N., & Lin, W. M. (2011). The influence of intrinsic and extrinsic motivation on individuals’ knowledge sharing behavior. International Journal of Human–Computer Studies, 69, 415–427.
Hung, S. Y., Lai, H. M., & Chang, W. W. (2011). Knowledge-sharing motivations affecting R&D employees’ acceptance of electronic knowledge repository. Behaviour and Information Technology, 30, 213–230.
Kankanhalli, A., Tan, B. C. Y., & Wei, K. K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge repositories: An empirical investigation. MIS Quarterly, 29, 113–143.
Kelman, H. C. (1958). Compliance, identification, and internalization: Three processes of attitude change. The Journal of Conflict Resolution, 2, 51–60.
Kwok, S. H., & Gao, S. (2005). Attitude toward knowledge sharing behaviour. Journal of Computer Information Systems, 46, 45–51.
Liao, S. H., Fei, W. C., & Chen, C. C. (2007). Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capacity: An empirical study of Taiwan’s knowledge intensive industries. Journal of Information Science, 33, 340–359.
Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33, 135–149.
Liu, Y., & Phillips, J. S. (2011). Examining the antecedents of knowledge sharing in facilitating team innovativeness from a multilevel perspective. International Journal of Information Management, 31, 44–52.
Minckler, C. H. (2013). School leadership that builds teacher social capital. Educational Management Administration & Leadership, 1741143213510502.
Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23, 242–266.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create and the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Osterloh, M., & Frey, B. S. (2000). Motivation, knowledge transfer, and organizational forms. Organization Science, 11, 538–550.
Porter, L. W., Bigley, G. A., & Steers, R. M. (2003). Motivation and work behaviour. New York: McGraw-hill.
Reychav, I., & Weisberg, J. (2009). Going beyond technology: Knowledge sharing as a tool for enhancing customer-oriented attitudes. International Journal of Information Management, 29, 353–361.
Schultz, M. (2001). The uncertain relevance of newness: Organizational learning and knowledge flows. Academy of Management Journal, 44, 661–681.
Scott, J. (2000). Rational choice theory. In G. Browning, A. Halcli, & F. Webster (Eds.), Understanding contemporary society: Theories of the present (pp. 126–138). London: Sage Publications.
Smith, E. A. (2001). The role of tacit and explicit knowledge in the work place. Journal of Knowledge Management, 5, 311–321.
Stenmark, D. (2001). Levering tacit organizational knowledge. Journal of Management Information Systems, 17, 9–24.
Sutherland, I. R., Lee, M. W., & Trapp‐Dukes, R. (1989). Teachers’ Social Capital: giving of oneself. Early Child Development and Care, 53(1), 29-35.
Tissen, R., Andriesson, D., & Deprez, L. F. (1998). Value-based knowledge management.
Von Hippel, E. (1994). Sticky information and the locus of problem solving: Implications for innovation. Management Science, 40, 429–439.
Wasko, M. M., & Faraj, S. (2005). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practices. MIS Quarterly, 29, 35–57.
Wei, J., Zheng, W., & Zhang, M. (2011). Social capital and knowledge transfer: A multi-level analysis. Human Relation, 64, 1401–1423.
Yang, S. C., & Farn, C. K. (2009). Social capital, behavioural control, and tacit knowledge sharing-A multi-informant design. International Journal of Information Management, 29, 210–218.