مقایسۀ اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود. این تحقیق آزمایشی
گسترش یافته و از نوع پیشآزمون وپسآزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-92 تشکیل دادند
(تعداد60 .(N= 5000 نفر از دانش آموزانی که طبق آزمون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانیهای ذهنی نبودند به صورت تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش و تعهد،
آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانشآموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) و آزمون توکی به منظور مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون – پس آزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و کنترل استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزشهای پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معنی- داری بر بهبود بهزیستی روانشناختی، سازگاری و کاهش رفتارهای پرخطر اثربخش بوده اند(p<0/01).

کلیدواژه‌ها