تأثیر آموزش راهبردهای شناختی برکاهش اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان پسر پایه ی دوم و سوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان

2 دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس کردستان

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر اختلالات یادگیری (ریاضی) در دانش­آموزان دبستانی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه­ی تجربی با پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش می­باشد. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری در مدارس ابتدایی شهرستان سقز بود. 30 نفر با استفاده از نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه­ی 80 دقیقه­ای آموزش راهبردهای شناختی را دریافت کردند. گردآوری داده­ها به کمک مقیاس ریاضیات ایران کی­مت بود. برای نشان دادن تفاوت گروه­ها، ابتدا میانگین و انحراف معیار گروه­های آزمایش و گواه محاسبه شد و سپس از تحلیل کوواریانس برای تحلیل نهایی داده­ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای شناختی بر بهبود اختلال ریاضی و به ­طور کلی اختلال یادگیری این دانش­آموزان مؤثر است. 

کلیدواژه‌ها


احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا. (1382). اختلال­های یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران.
حمید، نجمه. (1385). بررسی اختلال یادگیری ریاضی در دانش­آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی ناحیه­ی یک شهر تهران و اثر آموزش کاربردی، تقویت ژتونی و آرامش عضلانی در کاهش اختلال ریاضی در آنان. مجله علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره­ی سوم، سال سیزدهم، شماره 2، ص: 136- 119.
رمضانی، مژگان. (1380). بررسی میزان شیوع حساب نارسایی در دانش­آموزان پایه­ی چهارم و پنجم مدارس تهران. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
سیف، علی‌اکبر. (1387). روا­ن­شناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات دوران.
شهیم، سیما؛ هارون، رشیدی. (1386). مقایسه­ی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و غیرکلامی در مقیاس تجدیدنظرشده­ی هوشی وکسلر آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی­مت. مجله­ی دانش و پژوهش در روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره سی و دوم، تابستان 1386، ص 90-61.
عابدی، احمد. (1389). اثر مداخلات عصب روان­شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری ریاضی. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال 12، شماره 1، 16- 1.
عابدی، احمد؛ آقا بابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظه­ی فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله­ی روانشناسی بالینی، سال دوم، شماره4 (پیاپی8).
عبدالله­پور، محمد. (1382). بررسی بین سبک­های شناختی و راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان پسر پایه اول دبیرستان­های منطقه 6 تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد برنامه­ریزی آموزشی، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.
محمد اسماعیل، الهه؛ هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی­مت. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، دوره 6، شماره 4، 332- 323.
ملکی­، بهرام. (1384). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال هفتم، شماره سوم، 50 – 42.
Dowker, A. (2005). Eerly identification an intervention for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 324-332.
Fuchs, L. S., & Fuchs, D. (2005). Mathematical problem-solving profiles of students with mathematics disabilities with and without comorbidity reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 35(6), 563- 574.  
Geary, D. C. (2006). Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics. Journal of learning dis abilities, 38, 305- 307.   
Mayer, R. E. (2002). Cognitive and motivational determinations of reading comprehension in student with learning disability. Remedial and special education, 18(4), 197- 213.
Mazzocco, M. M. M., & Hanich, L. B. (2010). Math achievement, numerical processing, and executive functions in girls with Turner Syndrome (TS): Do girls with Turner syndrom have math learning disability? Learning and Individual Differences, 20(2), 70-81.
Panaoura, A. & Philippou. G. (2000). The developmental change of young pupils' Metacognitive ability in mathematics relation to cognitive abilities. Cognitive Development 22 (2007) 149- 164.
Rodolico, J. (2002). Teaching cognitive learning strategies and vocabulary testing. Hawakang Journal of REEL, 8, 32 – 55.
Swanson, H. L., Jerman, O., & Zheng, X. (2009). Math disabilities and reading disabilities: Can they be separated? Journal of Psycho Educational Assessment, 27(3), 175- 196.   
Vermont, J. D. (2001). The regulation of constructive learning process. British Journal of education Psychology. 68: 149- 71. 
Weinstein, C. E. & Hume, L. M. (1988). Study strategies for lifelong learning. Washington D. C: American Psychological Association.