بررسی ساختار نتایج یادگیری قابل مشاهده از مبحث فیزیک شناوری به کمک یک آزمون با استفاده از نظریۀ SOLO

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه فیزیک، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

چکیده

فرایند آموزش مراحل مختلفی دارد که یکی از مهم­ترین این مراحل، ارزیابی برنامه­ های آموزشی است. یکی از مدل­ های ارزشیابی نوین که می ­توان به عنوان یک ابزار کیفی در ارزیابی سطح یادگیری دانش‌آموزان به کار برد، مدل ارزشیابی ­سولو است. هدف از این پژوهش، بررسی ساختار نتایج یادگیری قابل مشاهده فراگیران در درس فیزیک، به کمک حل یک آزمون و ارزیابی پاسخ ­های آن­ها به کمک مدل سولو است. روش این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانش‌آموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان فردیس هستند که از میان آن­ها 251­ نفر ازدانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به طور نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله ­ای، انتخاب شده‌اند. نتایج نشان می ­­دهد که به طور میانگین 82 درصد دانش ­آموزان پایۀ دهم، 65 درصد از دانش ­آموزان پایه یازدهم و 86 درصد از دانش ­آموزان پایۀ دوازدهم مدارس نظری شهرستان فردیس، در سطح تک ­ساختاری قرار دارند و تقریباً هیچ‌یک به سطوح بالای سولو یعنی سطوح رابطه ­ای و انتزاع تعمیم‌یافته دست نیافتند.

کلیدواژه‌ها


ابراهیمی قوام، صغری، و‌ حسین‌زاده یوسفی، غلامحسین (1387). نظریة سازنده‌گرایی و کاربرد آن در آموزش. مدارس کارآمد، سال اول تحصیلی 1387-1386، 4، صفحات 33-24.
تقی‌زاده، بهروز، و سیدموسوی، فرشته (1396). بررسی تأثیرات الگوهای یاددهی- یادگیری بر دانش‌آموزان. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش. اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران،  2 الی3 شهریور 1396.
حق‌جو، سعید، و ریحانی، ابراهیم (1398). مطالعة عملکرد دانش‌آموزان دورة دوم متوسطه در حل یک تکلیف توانایی فضایی با استفاده از نظریة Solo. فناوری آموزش، 13(4)، 653-636.
سانتراک، جان دبلیو (1391). زمینة روان‌شناسی. جلد اول، ترجمة‌ مهرداد فیروزبخت، تهران: انتشارات‌ رسا.
سجادی، ناعمه، و تقی‌زاده، بهروز (1398). نقش نظریة Solo در یاددهی و یادگیری ریاضیات. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
سیف، علی‌اکبر (1393). روان‌شناسی پرورشی نوین: روان‌شناسی یادگیری و آموزش. ویرایش هفتم، چاپ پنجاه و هفتم، تهران: انتشارات دوران.
شعبانی، حسن (1391). روش تدریس پیشرفته: آموزش مهارت و راهبردهای تفکر. تهران: انتشارات سمت.
فتحی آذر، اسکندر (1391). روش‌ها و فنون تدریس. چاپ سوم، تبریز: دانشگاه تبریز.
قلی‌پور، فرض‌الله (1376). کلیات روان‌شناسی. تهران: برگزیده.
ملکی، حسن، و محمدی‌فر، مژگان (1388). فرایند ارزشیابی برنامه‌های درسی. مجلة دانشکدة پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 2(4)، 36-30.
واحد اشاعه و کاربست یافته­های پژوهشی (1398). گزارش مختصری از نتایج مرحلة مقدماتی تیمز 2019، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. برگرفته از‌ http://www.rie.ir/uploads/TP2019_3_ 15640.pdf.
Baum W. (2011). What is radical behaviorism? A review of jay moore’s conceptual foundations of radical behaviorism. Experimental Analysis of Behavior, 95(1), 119–126.
Biggs, J. B. (2003). Teaching for quality learning at university. Maidenhead: Open University Press.
Biggs, J. B., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy (Structure of the observed learning outcome). New York: Academic Press.
Biggs, J., & K. F. Collis. (1980). SOLO taxonomy. Educ. News, 17(5), 19–23.
Brabrand, C., & Dahl, B. (2007). Constructive alignment and the SOLO taxonomy: A comparative study of university competences in computer science vs. mathematics.‌ Seventh Baltic Sea Conference on Computing Education Research (Koli Calling 2007), Koli National Park, Finland, November 15-18, 2007.
Hewitt, P. G. (2009). Conceptual physics: The high school physics program student edition. 12th edition. Savvas learning co; student edition.
Mulbar, U., Rahman, A., & Ahmar, A. S. (2017). Analysis of the ability in mathematical problem-solving based on solo taxonomy and cognitive style.‌ World Transactions on Engineering and Technology Education, 15(1), 68-73.
Özdemir, A. Ş.,  & Yildiz, S. (2015). The examination of elementary mathematics pre-service teachers’ spatial abilities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174, 594 – 601.
Pegg, J. (1992). Assessing students’ understanding at the primary and secondary level in the mathematical sciences. Reshaping Assessment Practice: Assessment in the Mathematical Sciences under Challenge, 368-385.
Pegg, J., & Tall, D. (2005). The fundamental cycle of concept construction underlying various theoretical frameworks. ZDM, 37(6), 468-475.