بررسی رابطۀ بین تکنولوژیهای آموزشی(کامپیوتر) با بروز عادات راحت طلبانه در دانشآموزان( مورد مطالعه: دبیرستان شاهد امام حسین(ع) شهرستان کرمانشاه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تکنولوژی آموزشی (کامپیوتر) و بروز عادات راحت طلبانه دردانش آموزان مقطع متوسطه میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از شاخه
تحقیقات میدانی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستان شاهد امام حسین (ع)شهرستان کرمانشاه (202 نفر) میباشد. از بین جامعه آماری با بهره گیری از فرمول کوکران 115 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه استاندارد دستکاری شده و بومی سازی شده توسط محقق جهت سنجش رابطه بین دو متغیر استفاده به عمل آمد
سپس با استفاده از آلفای کرونباخ ضریب اعتبار ها پرسشنامه به ترتیب (0/948) تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، مقایسه میانگینها، و آماره های میانگین، انحراف معیار، واریانس با سطح معنا داری 95 درصد در نرم افزار Spss19 تحلیل گردید. از بعد توزیع پاسخ گویان بر حسب میزان استفاده در هر روز ها یافته حاکی از آن است که بیشترین درصد پاسخ گویان (67%) بیشتر از سه ساعت در روز را به استفاده از کامپیوتر در مضامین مختلف آن (اینترنت، بازی، آموزش و...) اختصاص دادهاند. تحلیل ضرایب همبستگی بین مظاهر استفاده زا کامپیوتر و مؤلفه های مختلف عادات راحت طلبانه نشان میدهد که بین مؤلفه های چهارگانه عادات راحت طلبانه و مظاهر سهگانه نوع استفاده از کامپیوتر رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها