در این مقاله قصد شده است که با هدف تقویت ساختار نظام آموزش زبان فارسی برخی پارامترهای نوشتاری زبان فارسی در سه حیطۀ برنامهریزی درسی، کتابهای درسی و روشهای تدریس در مدارس بررسی و واکاوی شود. این پارامترها در دو سطح خرد و کلان ساختار آموزش ردیابی و در این تحقیق مطرح شدهاند. پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوۀ کتابخانهای انجام شده، و سعی شده است که در آن به دو سؤال اساسی پاسخ داده شود: 1. چه پارامترهایی در ساختار برنامۀ درسی و محتوای آن (ساختار کلان) نیازمند توجه و بازنگری است؟ 2. در زمینۀ روشهای تدریس نوشتار فارسی (ساختار خرد) بهویژه در درس املا چه ملاحظاتی پیشنهاد میشود؟ برای پاسخ به سؤال نخست، بررسی تطبیقی در محتوای برنامه درسی رسمی ایران و انگلستان انجام شد. بر اساس یافتهها، مشخص شد که سازههای زبان فارسی - شامل تکنگاره (نویسه)ها، تکواژهای صرفی و اشتقاقی و نیز تکواژگونهها – نظام مشخص مبتنی بر آموزش ندارند و بازتدوین نظام و قواعد آوایی و نوشتاری حاکم بر آنها به منظور ساماندهی و جامعیت برنامه درسی ضروری است. برای پاسخ به سؤال دوم، دو مؤلفه، یعنی محتوای کتابهای درسی و روشهای تدریس معلمان، بررسی شدند و مشخص گردید که در سه زمینه، بازنگری لازم است: نخست، آموزش ساختواژۀ فارسی؛ دوم، آموزش واژگان عربی؛ سوم، دستورخط به عنوان ویژگی خاص نوشتار فارسی. از همین رو، مجموعهای از راهبردهای آموزشی و روشهای تدریس مبتنی بر رویکردهای شناختی نیز ببر اساس مدل الیس ارائه شد.
بهروز, سیده زیبا, & ایرانی, نفیسه. (1402). مطالعۀ راهبردی آموزش املا و واژگان فارسی در مدارس ایران از دیدگاه شناختی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), -. doi: 10.48310/pma.2023.3311
MLA
سیده زیبا بهروز; نفیسه ایرانی. "مطالعۀ راهبردی آموزش املا و واژگان فارسی در مدارس ایران از دیدگاه شناختی". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, , , 1402, -. doi: 10.48310/pma.2023.3311
HARVARD
بهروز, سیده زیبا, ایرانی, نفیسه. (1402). 'مطالعۀ راهبردی آموزش املا و واژگان فارسی در مدارس ایران از دیدگاه شناختی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, (), pp. -. doi: 10.48310/pma.2023.3311
VANCOUVER
بهروز, سیده زیبا, ایرانی, نفیسه. مطالعۀ راهبردی آموزش املا و واژگان فارسی در مدارس ایران از دیدگاه شناختی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1402; (): -. doi: 10.48310/pma.2023.3311