ساحت‌ها و بایسته‌های تربیتی سند تحول آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه آشنایی با منابع اسلامی، دانشکدة معارف و اندیشة اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه اخلاق اسلامی، دانشکدة معارف و اندیشة اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری مدرسی معارف اسلامی (گرایش اخلاق اسلامی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران گام نخست سیاست‌گذاری نظام اسلامی جهت تحقق آرمان های اخلاقی نظام تعلیم و تربیت کشور انقلاب اسلامی ایران بود که نشان‌دهندۀ عمق مبانی تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام و اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی است. مفاهیم و جلوه‌های اخلاق و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، همگی ریشه در ایمان به خدای متعال و سبک زندگی توحیدی (حیات طیبه) دارد و سیرۀ نظری و عملی انسان‌های تربیت‌یافتۀ مکتب الهی رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) به‌خوبی در آن منعکس شده است. لیکن در مقام اجرا، برای مؤثر واقع‌شدن تعالیم ‏و زحمات تربیتی متربیان باید به نکات ظریفی چون توجه تام به هدف انسان سازی، لزوم توجه و تمهید به ‏تزکیۀ معلمان و مربیان، ایمان و عمل مربیان مدارس به تعالیمی که به متربیان آموزش می‌دهند، توجه به ‏تجربه و تمرین عملی برای درونی‌کردن تعالیم اخلاقی به کودکان و نوجوانان و در نهایت، پاسخ به شبهات و ‏افکار انحرافی در حوزۀ تعلیم و تربیت، توجه کنند.‏

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم
ابن‌ابی‌جمهور، محمد بن زین‌الدین (1403). عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه. قم: مؤسسة سیدالشهداء (ع).
تمیمی ‌آمدی، عبدالواحدبن ‌محمد (1381). غررالحکم و دررالکلم. ترجمة مصطفی درایتی، تهران: الجواد.
جمعی از نویسندگان (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. شورای عالی انقلاب فرهنگی.
جمعی از نویسندگان (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش.
خسروانی مقدم، عبدالله، شیروانی شیری، علی، و اکبری، جابر (1402). فهم تربیت زیبایی‌شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دورۀ ابتدایی. تعلیم و تربیت، ۳۹(۲)، 118-103.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412). المفردات فی غریب القرآن. دمشق: دارالعلم الدار الشامیه.
شریف‌الرضی محمدبن‌حسین (1391). نهج‌البلاغه. ترجمة محمد دشتی، تهران: امیرالمومنین (ع).
‏شعبانی ورکی، بختیار (1371). بررسی روش‌های تأمین بهداشت روانی کودکان در خانه و مدرسه. ‏پیوند، ش 159، تهران: سازمان مدارس غیر دولتی، توسعة مشارکت‌های مردمی و خانواده.‏
طباطبایی، محمدحسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمة محمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى.
فراهانی فرد، سعید، و محمدعلی فراهانی فرد، محمدعلی (1392‏). محیط زیست و نظام اخلاقی آن در اسلام. معرفت اقتصاد اسلامی، 4، 166-152.
قمی، شیخ عباس (‏1390). مفاتیح‌الجنان. قم: انتشارات الهادی.
کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1377). اصول کافی. قم: دفتر نشر فرهنگ اهل بیت.
گروه نویسندگان، (۱۳۸۴). فلسفة تعلیم و تربیت. قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
متقی هندی، علاء الدین علی بن حسام (1374). کنزالعمال. قم: مؤسسة فرهنگی دارالحدیث.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (١٣۶٣). بحارالانوار. ترجمة محمدباقر موسوی همدانی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مطهری، مرتضی (1388). ده گفتار. قم: انتشارات صدرا.‏
مطهری، مرتضی (1394). آشنایی با علوم اسلامی. قم: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی (1394). تعلیم و تربیت در اسلام. قم: انتشارات صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1379). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مکارم شیرازی، ناصر (‏1395‏). گفتار معصومین (ع). تدوین: سیدمحمد عبدالله‌زاده، قم: امام علی بن ابیطالب.‏
موسوی خمینی، روح‌الله (1387). صحیفة نور. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
‏‏موسوی خمینی، روح‌الله (1392). ولایت فقیه: حکومت اسلامی. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).