شناسایی چالش ها و نقاط قوت نظام رتبه‌بندی معلمان و ارائۀ الگویی برای کیفیت‌بخشی به آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

3 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌ها و نقاط قوت نظام رتبه‌بندی معلمان و ارائۀ الگویی برای کیفیت‌بخشی به آن انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی- توسعه‌ای و از نظر روش، آمیختۀ اکتشافی با رویکرد کیفی- کمی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان و خبرگان شهر تهران در حوزۀ نظام رتبه‌­بندی معلمان و در بخش کمی شامل کلیۀ معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطۀ اول و دوم 5 حوزۀ شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب شهر تهران به تعداد 46351 نفر بود. در بخش کیفی با روش گلوله‌برفی، 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شده، و در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 381 نفر به روش خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی شامل مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی شامل پرسشنامۀ محقق‌ساخته بود که روایی و پایایی آن از طریق روایی همگرا و ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری داده­ها و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد نظام رتبه‌بندی معلمان بیشتر با چالش‌هایی در گروه زمینه‌ای و ساختاری مواجه بوده است که از این بین، چالش انتخاب معیارهای درست در رتبه‌بندی معلمان بیشترین امتیاز را داشت. بنابراین، با توجه به یافته‌های تحقیق پیشنهاد می‌شود که بیشترین تمرکز در جهت بهبود نظام رتبه‌بندی معلمان روی معیارها و استانداردهای درست ارزیابی معلمان قرار گیرد و تلاش لازم در راستای بهبود آن انجام شود.

کلیدواژه‌ها


خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1399). فرهنگیان چگونه رتبه‌بندی می‌شوند؟ برگرفته از وبسایت ایرنا.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (1400). رتبه‌بندی فرهنگیان، برگرفته از وبسایت ایرنا.
خنیفر، حسین (1383). درآمدی بر استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش. روان‌شناسی و علوم تربیتی، 69، 174-153.
رحیمی، حمید، مدنی، احمد، و کوه­پیما رونیزی، سمیه (1397). شناسایی و ارزیابی موانع تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس استان فارس. نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 14(1)، 44-27.
سرچهانی، زهرا، زارع، رحیم، قنبری، سیروس، و قلتاش، عباس (1397). آسیب­شناسی نظام ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس: پژوهش کیفی. مدیریت مدرسه، 6(2)، 284-264.
عبداللهی، بیژن، و صفری، اکرم (1395). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفه‌ای معلمان. نوآوری‌های آموزشی، 58(15)، 134-99.
قورچیان، نادرقلی، شهرکی‌پور، حسن (1389). بررسی نظام­های ارزیابی آموزش عالی در جهان به منظور ارائة مدل مناسب برای آموزش عالی کشور. پژوهش‌های مدیریت، 85، 19-1.
قهرمانی‌فرد، کامیار، و سیدعباس‌زاده، میرمحمد (1397). طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفه­ای معلمان دورة دوم متوسطه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(13)، 50-28.
کشاورز، سوسن، و مقدسی، زهره (1395). تبیین مؤلفه­های نظام تربیت معلم با توجه به اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی. خانواده و پژوهش، 2(40)، 29-7.
محمدشریفی، رحیم (1394). مطالعة شناخت و دیدگاه­های معلمان و مدیران مدارس شهرستان سقز دربارة سند تحول بنیادین و موانع اجرایی آن. پایان­نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی.
مخزن، بنفشه (1394). آسیب­شناسی کارکردهای نظام برنامه­ریزی و سیاستگذاری در بخش آموزش و پرورش کشور. چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پیشرفت ایران، گذشته، حال، آینده، تهران، اردیبهشت‌ماه 1394.
میرزایی، لادن (1391). آسیب­شناسی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان (مطالعة موردی شرکت فولاد آذربایجان). پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدة مدیریت.
میرکمالی، محمد، نارنجی ثانی، فاطمه، و اسدی، سمیه (1398). ارزیابی وضعیت صلاحیت­های حرفه­ای معلمان از دیدگاه مدیران ابتدایی استان مرکزی، مدیریت مدرسه، 7(3)، 15-2.
نجفی­زاده، محمدمحسن.؛ زاهدی، محمد. (1395). آسیب­شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم‌ پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه‌‌شاخگی. مدیریت توسعه و تحول، 5(25)، 69-59.
نظری شهرام، دیوکان، بهزاد، و کوثری‌پور، محسن (1399). تبیین شاخص­های ارزیابی عملکرد معلمان تربیت‌بدنی شهر تهران، تعلیم و تربیت، 36(1)، 124-107.
Adu, E. O., Akinloye, G. M., & Olaoye, O. F. (2014). Internal and external school supervision: Issues, challenges and wayforward. International Journal of Educational Sciences, 7(2), 269-278.
Aiman, U., & Hasyda, S. (2020). The Influence of Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) Model Assisted by Realia Media to Improve Scientific Literacy and Critical Thinking Skill of Primary School Students. European Journal of Educational Research, 9(4), 1635-1647.
Babu, F., & Thomas, S. (2021). Quality management practices as a driver of employee satisfaction: exploring the mediating role of organizational image. International Journal of Quality and Service Sciences, 9(4), 197-205.
Banaji, Sh., Cranmer, S., Perrotta, C. (2013). What is stopping us? barriers to creativity and innovation in schooling across Europe. Handbook of Research on creativity. Elgar Original Reference, 4(1), 450-463.
Becker, S. A., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. G., & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 higher education edition (pp. 1-60). The New Media Consortium.
Bernadine, G. G. K. (2019). Challenges faced by educators in the implementation of Continuing Professional Teacher Development (CPTD): Gauteng Province. In Teacher Education in the 21st century. IntechOpen.
Brandon, J., Hollweck, T., Donlevy, J. K., & Whalen, C. (2018). Teacher supervision and evaluation challenges: Canadian perspectives on overall instructional leadership. Teachers and Teaching, 24(3), 263-280.
Bunnell, T., & Poole, A. (2021). International Schools in China and teacher turnover: the need for a more nuanced approach towards precarity reflecting agency. Asia Pacific Journal of Education, 1-16.
Callaway-Cole, L., & Kimble, A. (2021). Maintaining Professional Standards in Early Childhood Teacher Preparation: Evaluating Adaptations to Fieldwork-Based Experiences During COVID-19. Early Childhood Education Journal, 49(5), 841-853.
Chiu, T. K., Chai, C. S., Williams, P. J., & Lin, T. J. (2021). Teacher Professional Development on Self-Determination Theory–Based Design Thinking in STEM Education. Educational Technology & Society, 24(4), 153-165.
Dandalt, E., & Brutus, S. (2020). Teacher performance appraisal regulation: A policy case analysis. NASSP Bulletin, 104(1), 20-33.
Danielson, C., & McGreal, T. L. (2000). Teacher evaluation to enhance professional practice. London.
Duong, A. T. (2020). Learning strategies to improve formative assessment practices in teacher education: A comparative study of Australia and Vietnam (Doctoral dissertation, University of Sydney).
Elijah, P. T., & Obaseki, M. (2021, August). Quality Assurance Management for Higher Education Harmonization Agenda’s Sustainability in Africa. In Applied Research Conference in Africa (pp. 168-182). Springer, Cham.
Hummer, D., & Byrne, J. (2021). Rethinking Criminal Justice Education: Applying Experience Credits towards CJ Degree Completion–Generates Dollars, but Does It Make Sense?. Journal of Criminal Justice Education, 32(4), 415-445.
Kumaravelu, A., & Suresh, E. S. M. (2021). Comparison of indian quality assurance model and accreditation parameters of higher education with international standards. Engineering Education Transformations, 35(2), 81-90.
Omar, R., Rashid, R. A., Mohamad, A., & Yusof, N. (2017). A review of challenges for professional development of Malaysian teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(7), 809-815.
Rocca, G. L. (2022). Quality Management for the Built Environment. In Industry 4.0 for the Built Environment (pp. 341-368). Springer, Cham.
Rodriguez, L. A., Swain, W. A., & Springer, M. G. (2020). Sorting through performance evaluations: The influence of performance evaluation reform on teacher attrition and mobility. American Educational Research Journal, 57(6), 2339-2377.
Tanang, H., & Abu, B. (2014). Teacher Professionalism and Professional Development Practices in South Sulawesi, Indonesia. Curriculum and Teaching, 3(2), 25-42.
Wambugu, D. K. (2018). Influence of teachers’ motivation on students’ performance in kCSE in public secondary schools in Kinangop sub county Nyandarua County, Kenya, Doctoral Dissertation.
Willis, J. (2021). Suicide of transgender high school students: Ecological system and school psychologists’ role, Doctoral Dissertation, Alliant International University.