شناسایی پیامدهای توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی بین المللی در نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استاد تمام گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

4 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف سنتز ادبیات مربوط به همکاری های آموزشی و پژوهشی بین المللی در راستای شناسایی پیامدهای توسعه همکاری های آموزشی و پژوهشی بین المللی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام‌ شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام‌شده در بازه زمانی 2005 الی 2022 است. در این راستا 38 پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 19پژوهش به‌صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع85 کد، 9 مفهوم، 5 مقوله کلیدی طی فرایند جست‌وجو و ترکیب نظام‌مند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد، که مهم‌ترین مولفه های کلیدی شناسایی‌شده شامل: توسعه اقتصادی؛ افزایش کیفیت آموزش و پژوهش؛ توسعه روابط سیاسی بین المللی؛ توسعه فضای چند فرهنگی، شهرت و اعتبار بین المللی است. این پژوهش ازآن‌جهت که درک عمیقی از ادبیات موجود در مورد موضوع پژوهش با شناسایی پیامدهای توسعه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی بین المللیارائه می‌دهد، می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های نظام آموزش عالی کشور در راستای توسعه همکاری‌های پژوهشی و آموزشی بین المللی در نظام آموزش عالی کشور مورداستفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


زارع بنادکوکی، محمدرضا (1398). همکاری­های بین­المللی پژوهش­گران ایرانی در انتشار مقالات علمی: مطالعه موردی رشته مهندسی صنایع. فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری، 9(33)، 149-169.
 
 
Adapa, P. K. (2013). Strategies and factors effecting internationalization of university research and education. Retrieved from http://homepage.usask.ca/~pka525/Documents/ Internationalization.pdf
Aldieri, L., Kotsemir, M., & Vinci, C. P. (2018). The impact of research collaboration on academic performance: An empirical analysis for Russian Universities. Socio-Economic Planning Sciences, 62, 13-30. DOI: 10.1016/j.seps.2017.05.003
Altbach, P. G. (2004). Higher education crosses borders: Can the United States remain the top destination for foreign students? Change: the magazine of higher learning, 36(2), 18-25. DOI:10.1080/00091380409604964
Altbach, P. G. (2010). The realities of mass higher education in a globalized world. Higher education in a global society, 25-41.
Altbach, P. G., & Teichler, U. (2001). Internationalization and exchanges in a globalized university. Journal of Studies in International Education, 5(1), 5-25. DOI: 10.1177/102831530151002
Altbach, P. G., Reisberg, L., & Rumbley, L. E. (2009). Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Paris: UNESCO.‏
Altbach, P., & DeWit, H. (2020). Rethinking the relevance of international branch campuses. International Higher Education, 101, 14-16.‏‏ DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.12.049
Amaratunga, D., Haigh, R., Malalgoda, C., & Dias, N. (2017). Synthesis report of legal, policy and science approaches within the frame of CCA and DRR: Global Perspectives.
Antelo, A. (2012). Internationalization of research. Journal of International Education and Leadership, 2, 1-6.
Berchin, I. I., Sima, M., DeLima, M. A., Biesel, S., DosSantos, L. P., Ferreira, R. V., & Ceci, F. (2018). The importance of international conferences on sustainable development as higher education institutions' strategies to promote sustainability: A case study in Brazil. Journal of Cleaner Production, 171, 756-772. DOI: 10.1016/j.jclepro.2017.10.042
Bozeman, L. A. (2009). Implementation and Collaboration in the United States-Brazil Higher Education Consortia Program. Doctoral dissertation, Boston College.
Brandenburg, U. (2020). Internationalization in higher education for society–IHES in the times of corona. Social Education8(1), 11-24. DOI:10.7441/soced.2020.08.01.01
Brooks, R., & Waters, J. (2011). Student mobilities, migration and the internationalization of higher education. Springer.
Chan, W. W. (2004). International cooperation in higher education: Theory and practice. Journal of Studies in International Education, 8(1), 32-55. DOI:10.1177/1028315303254429
Chou, C. P., & Ching, G. S. (2020). Evolving international academic exchanges: The shifting cross-strait university practices between Taiwan and China. International Journal of Research9(4), 1-9.‏ DOI:10.5861/ijrse.2020.5014
Cimini, G., Zaccaria, A., & Gabrielli, A. (2016). Investigating the interplay between fundamentals of national research systems: Performance, investments and international collaborations. Journal of Informetrics, 10(1), 200-211. DOI:10.1016/j.joi.2016.01.002
DeWit, H., & Altbach, P. G. (2021). Internationalization in higher education: global trends and recommendations for its future. Policy Reviews in Higher Education5(1), 28-46.‏ DOI: 10.1080/23322969.2020.1820898
Dubois, P., Rochet, J. C., & Schlenker, J. M. (2014). Productivity and mobility in academic research: Evidence from mathematicians. Scientometrics, 98(3), 1669-1701. DOI:10.1007/s11192-013-1112-7
Eurydice. (2015). The European higher education area in 2015: Bologna process implementation report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Gazni, A., Cassidy, R., Sugimoto, C., Didegah, F. (2012). Mapping world scientific collaboration: Authors, institutions, and countries. Journal of the American Society for Information Science and Technology 63.2 (2012): 323-335. DOI:10.1002/asi.21688
Green, M. F. (2012). Measuring and assessing internationalization. NAFSA: Association of International Educators, 1, 1-26.
Guruz, K. (2011). Higher education and international student mobility in the global knowledge economy: Revised and updated second edition. SUNY Press.
Halevi, G., Moed, H. F., & Bar-Ilan, J. (2016). Does research mobility have an effect on productivity and impact? International higher education, (86), 5-6. DOI:10.6017/ihe.2016.86.9360
Horta, H., & Patrício, M. T. (2016). Setting-up an international science partnership program: a case study between Portuguese and US research universities. Technological Forecasting and Social Change, 113, 230-239. DOI:10.1016/j.techfore.2015.07.027
Huang, F. (2015). The internationalization of Japan’s academy across research and non-research universities. Journal of Studies in International Education, 19(4), 379-393. DOI: 10.1177/1028315315574102
Jones, E. (2016). Mobility, Graduate Employ ability and Local Internationalization. In Global and Local Internationalization. Sense Publishers, Rotterdam.
Karvelienė, R. (2014). The Bologna process and the features of implementation of the internationalization of higher education in Lithuania. Socialiniai tyrimai, (2), 53-65.‏
Kato, M., & Ando, A. (2017). National ties of international scientific collaboration and researcher mobility found in Nature and Science. Scientometrics, 110(2), 673-694. DOI: DOI:10.1007/s11192-016-2183-z
Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of studies in international education8(1), 5-31.‏ DOI:10.1177/1028315303260832
Knight, J. (2008). Higher education in turmoil. The changing world of internationalization. Rotterdam, the Netherlands: Sense Publishers.
Lau, K., & Lin, C. Y. (2017). Internationalization of higher education and language policy: The case of a bilingual university in Taiwan. Higher Education, 74(3), 437-454. DOI: DOI:10.1007/s10734-016-0055-3
Lu, X., & Ma, C. (2017). Mapping Research Collaboration Network of International Methane Hydrate Research. Procedia computer science, 122, 820-825. DOI:10.1016/j.procs.2017.11.442
Maudarbekova, B., & Kashkinbayeva, Z. (2014). Internationalization of higher education in Kazakhstan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116(21), 4-092. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.896
Niu, F., & Qiu, J. (2014). Network structure, distribution and the growth of Chinese international research collaboration. Scientometrics, 98(2), 1221-1233. DOI:10.1007/s11192-013-1170-x
Rosyidah, N. (2020). Internationalization in Higher Education: University's Effective Promotion Strategies in Building International Trust. European Journal of Educational Research9(1), 351-361.‏ DOI:10.12973/eu-jer.9.1.351
Ulnicane, I. (2014). Why do international research collaborations last? Virtuous circle of feedback loops, continuity and renewal. Science and Public Policy, 42(4), 433-447. DOI:10.1093/scipol/scu060
Wächter, B. (Ed.). (1999). Internationalization in higher education: A paper and seven essays on international cooperation in the tertiary sector. Lemans.‏
Xiao, J. (2018). Internationalization of Higher Education: Considerations for Adult Education. Alberta Journal of Educational Research64(2).‏ DOI: 10.11575/ajer.v64i2.56585