ساخت غربالگر مشکلات یادگیری نوآموزان پیش‌دبستانی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف: با توجه به مشکلات شناسایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با رویکرد شکاف بین هوشبهر و پیشرفت تحصیلی پس از ورود به مدرسه، هدف این پژوهش، ساخت و محاسبه ویژگی‌های روانسنجی غربالگر نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری به عنوان ابزاری برای غربال نوآموزان دارای مشکلات یادگیری و ارائه خدمات توانبخشی شناختی، قبل از ورود به مدرسه و در دوره پیش دبستانی است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه بینادی و از نظر شیوه گردآوری داده، پژوهشی کمّی توصیفی است. به منظور طراحی این غربالگر، پس از بررسی پیشینه پژوهشی و مبانی نظری، متغیرهای بنیادین یادگیری آموزشگاهی شناسایی و گویه‌ها و کاربرگ‌های اولیه غربالگر نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری تدوین شد. ویژگی‌های روانسنجی نیز با استفاده از نظر متخصصان (به منظور محاسبه روایی محتوایی) و 250 نفر از نوآموزان پیش‌دبستانی (به منظور محاسبه قابلیت اعتماد و تحلیل عاملی) استخراج شده است.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: شاخص روایی محتوایی چک لیست اطلاعات زمینه‌ای، غربالگر عملکرد کودکان پیش از دبستان و شاخص کل روایی محتوایی به ترتیب برابر 9/0 ، 78/0 و 84/0 است. علاوه بر این مقدار آلفای کرونباخ به عنوان شاخص قابلیت اعتماد برابر با با 97/0 محاسبه شده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشفانی نیز بیانگر آن استکه تنها یک مولفه‌ مقدار ویژه‌ی بزرگ‌تر از 1 را دارد که 55/68 درصد از واریانس کل را برآورد می‌کنند. بر این اساس، نتایج این مطالعه شواهد مناسبی در مورد ویژگی های روانسنجی غربالگر نوآموزان پیش از دبستان در معرض مشکلات یادگیری ارائه می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


Aral, N. (2021). Visual Perception in Specific Learning Difficulties. Theory and Practice in Child Development, 1(1), 25-40.‏ DOI:10.46303/tpicd.2021.3
Baddeley, A. D. (2015). Working memory in second language learning. Working memory in second language acquisition and processing, 17-28.‏ DOI:10.21832/9781783093595-005
Barnes, M. A., Clemens, N. H., Fall, A. M., Roberts, G., Klein, A., Starkey, P., McCandliss, B., Zucker, T., & Flynn, K. (2020). Cognitive predictors of difficulties in math and reading in pre-kindergarten children at high risk for learning disabilities. Journal of Educational Psychology, 112(4), 685–700. DOI:10.1037/edu0000404
Blanchet, M., & Assaiante, C. (2022). Specific Learning Disorder in Children and Adolescents, a Scoping Review on Motor Impairments and Their Potential Impacts. Children9(6), 892.‏ DOI:10.3390/children9060892
Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. New York: National center for learning disabilities25(3), 2-45.‏
Giofrè, D., Donolato, E., & Mammarella, I. C. (2018). The differential role of verbal and visuospatial working memory in mathematics and reading. Trends in neuroscience and education12, 1-6.‏ DOI:10.1016/j.tine.2018.07.001
Hiss, M. I. (2011). Use of the Bracken Basic Concept Scale-3: Receptive as a Screener of Preschool-Age Learning Risk Factors. Doctoral dissertation, The Ohio State University.‏
Huff, T., Mahabadi, N., & Tadi, P. (2021). Neuroanatomy, visual cortex. In StatPearls [Internet]. StatPearls Publishing.‏
Immordino‐Yang, M. H., & Damasio, A. (2007). We feel, therefore we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, brain, and education1(1), 3-10.‏ DOI:10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x
Learning Disabilities Association of America. (2017). Types of learning disabilities. Retrieved from https:// ldaamerica.org/types-of-learning-disabilities/
Martín‐Lobo, P., Santiago‐Ramajo, S., & Vergara‐Moragues, E. (2018). Neuropsychological differences among students with learning difficulties, without learning difficulties, and with high capacity. Mind, Brain, and Education12(3), 140-154.‏ DOI:10.1111/mbe.12184
Mekki, S. A., ELsafy, E. H., Ghannam, W. H., & Gad, N. H. (2022). Assessment of Central Auditory Processing Impairment and Cognitive Profiles in Children with Specific Learning Disabilities. The Egyptian Journal of Hospital Medicine88(1), 2280-2287.‏
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M., & Mogasale, V. (2012). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a South Indian city. The Indian Journal of Pediatrics79, 342-347.‏ DOI:10.1007/s12098-011-0553-3
Piragasam, G. A., Omar, J., Md Yassin, S., & Mustafa, M. C. (2021). Early Identification of Children with Specific Learning Difficulties (SLD): Practical Assessment for Needs in the Early Childhood Education Programme. Review of International Geographical Education Online11(5).‏
Pugh, K. R., Landi, N., Preston, J. L., Mencl, W. E., Austin, A. C., Sibley, D.,... & Frost, S. J. (2013). The relationship between phonological and auditory processing and brain organization in beginning readers. Brain and language125(2), 173-183.‏ DOI: 10.1016/j.bandl.2012.04.004
Rachmani, R. (2020). The effects of a phonological awareness and alphabet knowledge intervention on four-year-old children in an early childhood setting. Australasian Journal of Early Childhood45(3), 254-265. DOI: 10.1177/1836939120944634
Veríssimo, L., Costa, M., Miranda, F., Pontes, C., & Castro, I. (2021). The Importance of Phonological Awareness in Learning Disabilities’ Prevention: Perspectives of Pre-School and Primary Teachers. In Frontiers in Education, 6, 750328.‏ DOI:10.3389/feduc.2021.750328
Vukovic, M., Jovanovska, M., & Rajic, L. J. (2022). Phonological awareness in children with developmental language disorder. Archives of Public Health14(1). DOI:10.3889/aph.2022.6046
Wealer, C., Fricke, S., Loff, A., & Engel de Abreu, P. M. (2022). Preschool predictors of learning to read and spell in an additional language: a two-wave longitudinal study in a multilingual context. Reading and Writing35(5), 1265-1288. DOI:10.1007/s11145-021-10239-1 ‏
Zheng, Q., Cheng, Y. Y., Sonuga-Barke, E., & Shum, K. K. M. (2022). Do executive dysfunction, delay aversion, and time perception deficit predict ADHD symptoms and early academic performance in preschoolers. Research on child and adolescent psychopathology, 1-17.‏ DOI:10.1007/s10802-022-00937-x