اجتماع یادگیری حرفه ای حلقه میانجی ارتباط رهبری تحولی بر یادگیری حرفه ای معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

چکیده

پدیده آموزش و یادگیری متاثر از بافت‌های فرهنگی مدارس است که اجتماع یادگیری و سبک رهبری از بافت‌های موثر بر توسعه و یادگیری حرفه‌ای می‌باشند. هدف پژوهش بررسی تاثیر رهبری تحولی بر یادگیری حرفه‌ای با میانجی‌گری اجتماع یادگیری حرفه‌ای در معلمان ابتدایی شهرستان چابهار بود. روش تحقیق همبستگی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه تحقیق 600 نفر از معلمان ابتدایی چابهار بوده است. که نمونه پژوهش با روش تصادفی ساده مطابق با جدول مورگان 234 نفر انتخاب شده است. در ابزار پژوهش از سه پرسشنامه رهبری تحولی، یادگیری حرفه‌ای و اجتماعات یادگیری حرفه‌ای استفاده گردید. روایی و پایایی هر سه ابزار براساس تحلیلی تاییدی، پایایی ترکیبی و آلفای کرانباخ مناسب گزارش شد. تجریه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد، رهبری تحولی به صورت مستقیم و غیر مستیقیم از طریق اجتماعی یادگیری حرفه‌ای بر یادگیری حرفه‌ای معلمان موثر است. همچنین رهبری تحولی بر اجتماع یادگیری حرفه‌ای به صورت مستقیم موثر بود و اجتماع یادگیری حرفه‌ای به صورت مستقیم بر یادگیری حرفه‌ای اثر داشت. می‌توان گفت توسعه فردی و شغلی معلمان تحت تاثیر حمایت رهبران تحولی، مشارکت و همکاری متقابل می‌باشد و جامعه یادگیری و رهبری در ایجاد دانش جدید، توسعه و یادگیری حرفه-ای نقش سازنده دارند.

کلیدواژه‌ها


قادری­شیخی­آبادی، مریم؛ قنبری، سیروس (1400). رابطه رهبری تحولی با خلاقیت با میانجی‌گری یادگیری سازمانی. جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران، 14(1)، 15-25.
میراحمدی، خالد؛ خراسانی، اباصلت؛ ابوالقاسمی، محمود؛ و مهری، داریوش (1397). اجتماعات یادگیری حرفه­ای: راهبرد حیاتی بهبود خودکارآمدی معلمان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 16(1)، 1-14.
احمدیوسفی، مریم؛ مطهری نژاد، حسین؛ و آذری، همایون ( 1397). مشارکت معلمان در فعالیت‌های یادگیری حرفه­ای: نقش عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی. فصلنامه تعلیم‌وتربیت، 34(2)، 53-72.
Bazo, M. (2011). Transformational leadership in Mozambican primary schools (Doctoral dissertation, University of Twente).
Bolam, R., McMahon, A., Stoll, L., Thomas, S., Wallace, M., Greenwood, A., & Smith, M. (2005). Creating and sustaining effective professional learning communities (Vol. 637). Research report.
Bouwmans, M., Runhaar, P., Wesselink, R., & Mulder, M. (2017). Fostering teachers' team learning: An interplay between transformational leadership and participative decision-making? Teaching and Teacher Education, 65, 71-80. DOI:10.1016/j.tate.2017.03.010
Bruce, C. D., Esmonde, I., Ross, J., Dookie, L., & Beatty, R. (2010). The effects of sustained classroom-embedded teacher professional learning on teacher efficacy and related student achievement. Teaching and teacher education, 26(8), 1598-1608. DOI:10.1016/j.tate.2010.06.011
Castañeda, D., & Rios, M. F. (2007). From individual learning to organizational learning. In ECKM2007-Proceedings of the 8th European Conference on Knowledge Management: ECKM, 5, 363-372). Academic Conferences Limited.
de Jong, L., Wilderjans, T., Meirink, J., Schenke, W., Sligte, H. and Admiraal, W. (2021). Teachers’ perceptions of their schools changing toward professional learning communities Journal of Professional Capital and Community, 6(4), 336-353. Doi:10.1108/JPCC-07-2020-0051.
de Vries, S., Jansen, E. P., & van de Grift, W. J. (2013). Profiling teachers' continuing professional development and the relation with their beliefs about learning and teaching. Teaching and teacher education, 33, 78-89. DOI:10.1016/j.tate.2013.02.006
García-Morales, V. J., Jiménez-Barrionuevo, M. M., & Gutiérrez-Gutiérrez, L. (2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of business research, 65(7), 1040-1050. DOI:10.1016/j.jbusres.2011.03.005
Geijsel, F. P., Sleegers, P. J., Stoel, R. D., & Krüger, M. L. (2009). The effect of teacher psychological and school organizational and leadership factors on teachers' professional learning in Dutch schools. The elementary school journal, 109(4), 406-427. DOI:10.1086/593940
Hallinger, P., Lee, M., & Ko, J. (2014). Exploring the impact of school principals on teacher professional communities in Hong Kong. Leadership and Policy in Schools, 13(3), 229-259. DOI:10.1080/15700763.2014.901396
Huang, L., Zhang, T., & Huang, Y. (2020). Effects of school organizational conditions on teacher professional learning in China: The mediating role of teacher self-efficacy. Studies in Educational Evaluation, 66, 100893. DOI:10.1016/j.stueduc.2020.100893
Jusinski, M. M. (2019). Hidden in plain sight: Knowledge broker teachers and professional development. Montclair State University.
Kulophas, D. and Hallinger, P. (2020). Leadership that matters: creating cultures of academic optimism that support teacher learning in Thailand. Journal of Educational Administration, 58(6), 605-627. DOI:10.1108/JEA-12-2019-0222
Leithwood, K., & Sun, J. (2012). The nature and effects of transformational school leadership: A meta-analytic review of unpublished research. Educational Administration Quarterly, 48(3), 387-423. DOI:10.1177/0013161X11436268
Liu, S., Hallinger, P., & Feng, D. (2016). Supporting the professional learning of teachers in China: Does principal leadership make a difference? Teaching and teacher education, 59, 79-91. DOI:10.1016/j.tate.2016.05.023
Lomos, C., Hofman, R. H., & Bosker, R. J. (2011). Professional communities and student achievement–a meta-analysis. School effectiveness and school improvement, 22(2), 121-148. DOI:10.1080/09243453.2010.550467
Luyten, H., & Bazo, M. (2019). Transformational leadership, professional learning communities, teacher learning and learner centered teaching practices; Evidence on their interrelations in Mozambican primary education. Studies in educational evaluation, 60, 14-31. DOI:10.1016/j.stueduc.2018.11.002
Moolenaar, N. M., Sleegers, P. J., & Daly, A. J. (2012). Teaming up: Linking collaboration networks, collective efficacy, and student achievement. Teaching and teacher education, 28(2), 251-262. DOI:10.1016/j.tate.2011.10.001
Morcom, V., & MacCallum, J. (2022). Mentoring experienced teachers to change their practice: A sociocultural perspective for professional learning and development. Learning, Culture and Social Interaction, 34, 100627. DOI:10.1016/j.lcsi.2022.100627
Nguyen, D., Pietsch, M., & Gümüş, S. (2021). Collective teacher innovativeness in 48 countries: Effects of teacher autonomy, collaborative culture, and professional learning. Teaching and Teacher Education, 106, 103463. DOI:10.1016/j.tate.2021.103463
Opfer, V. D., & Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of educational research, 81(3), 376-407. DOI:10.3102/0034654311413609
Pan, H. L. W., & Chen, W. Y. (2021). How principal leadership facilitates teacher learning through teacher leadership: Determining the critical path. Educational Management Administration & Leadership, 49(3), 454-470. DOI:10.1177/1741143220913553
Pellegrino, J., & Hilton, M. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington, DC: The Na- tional Academies Press.
Raes, E., Decuyper, S., Lismont, B., Van den Bossche, P., Kyndt, E., Demeyere, S., & Dochy, F. (2013). Facilitating team learning through transformational leadership. Instructional Science, 41(2), 287-305. DOI:10.1007/s11251-012-9228-3
Seashore L. K., & Lee, M. (2016). Teachers’ capacity for organizational learning: The effects of school culture and context. School effectiveness and school improvement, 27(4), 534-556. DOI:10.1080/09243453.2016.1189437
Silins, H., & Mulford, B. (2002). Schools as learning organizations: The case for system, teacher and student learning. Journal of Educational Administration, 40(5), 425-446. DOI:10.1108/09578230210440285
Stosich, E. L. (2016). Building teacher and school capacity to teach to ambitious standards in high-poverty schools. Teaching and Teacher Education, 58, 43-53. DOI:10.1016/j.tate.2016.04.010
Talebizadeh, S. M., Hosseingholizadeh, R., & Bellibaş, M. Ş. (2021). Analyzing the relationship between principals’ learning-centered leadership and teacher professional learning: The mediation role of trust and knowledge sharing behavior. Studies in Educational Evaluation, 68, 100970. DOI:10.1016/j.stueduc.2020.100970
Timperley, H., Kaser, L., & Halbert, J. (2014). A framework for transforming learning in schools: Innovation and the spiral of inquiry (Vol. 234). Melbourne: Centre for Strategic Education.
Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2008). Teacher professional learning and development (Vol. 18). International Academy of Education.
Tulowitzki, P., Pietsch, M., & Spillane, J. (2021). Leadership for Learning in Germany and the US: Commonalities and Differences. International Perspectives on School Settings, Education Policy and Digital Strategies, 62.
Vangrieken, K., Meredith, C., Packer, T., & Kyndt, E. (2017). Teacher communities as a context for professional development: A systematic review. Teaching and teacher education, 61, 47-59. DOI:10.1016/j.tate.2016.10.001
Voelkel, R. H., & Chrispeels, J. H. (2017). Understanding the link between professional learning communities and teacher collective efficacy. School effectiveness and school improvement, 28(4), 505-526. DOI: 10.1080/09243453.2017.1299015
Yin, H., & Zheng, X. (2018). Facilitating professional learning communities in China: Do leadership practices and faculty trust matter? Teaching and Teacher Education, 76, 140-150. DOI:10.1016/j.tate.2018.09.002
Yin, H., To, K. H., Keung, C. P. C., & Tam, W. W. Y. (2019). Professional learning communities count: Examining the relationship between faculty trust and teacher professional learning in Hong Kong kindergartens. Teaching and teacher education, 82, 153-163. DOI: 10.1016/j.tate.2019.03.019.