ارزیابی شایستگی های دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

یکی از راه‌های دستیابی به پایداری، استفاده مناسب از فناوری دیجیتال است. در این راستا معلمان باید از شایستگی-های دیجیتال برخوردار باشند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی شایستگی دیجیتال معلمان شهر یاسوج می‌باشد. این پژوهش جزو طرح‌های کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری کلیه معلمان ابتدایی شهر یاسوج است که تعداد آنها 512 نفر می‌باشد و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و با توجه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 219 نفر انتخاب گردید‌. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس شایستگی دیجیتال معلمان Pozo-Sanchez و همکاران (2020) استفاده شد. برای بررسی روایی و پایایی مقیاس از روش تحلیل گویه و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای‌کرونباخ استفاده گردید که نتایج نشان‌دهنده تایید روایی و پایایی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی تک‌نمونه‌ای و از نرم افزار spss25 استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که میانگین شایستگی دیجیتال معلمان شهر یاسوج، در سه بعد اطلاعات و سواد اطلاعاتی، ارتباطات و همکاری، ایجاد محتویات دیجیتالی از میانگین بالاتر و در دو بعد امنیت و حل مساله پایین‌تر می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد که تنها رابطه بین متغیر سن با متغیر شایستگی دیجیتال معلمان ابتدایی شهر یاسوج معنادار بوده و بقیه روابط معنادار نیست. سطح نسبتا مناسب شایستگی دیجیتال معلمان در این پژوهش، حاکی از این است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزشی، باید به ارتقا شایستگی‌های دیجیتال معلمان نگاه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که شایستگی‌های دیجیتال معلمان، بر بسیاری از حوزه‌های آموزشی در فرایند یاددهی-یادگیری اثرگذار است.

کلیدواژه‌ها


اسفندیاری، رجب. (1398) سواد دیجیتالی معلمان زبان انگلیسی در محیط­های آموزشی ایران: ضرورت حرفه­ای­سازی معلمان در دنیای دیجیتال. پژوهش­های زبانشناختی در زبان­های خارجی (پژوهش زبان­های خارجی)، 9(3)، 691-720.
Barragán-Sánchez, R., Corujo-Vélez. M. C., Palacios-Rodríguez, A., Román-Graván, P. (2020). Teaching digital competence and eco-responsible use of technologies: Development and validation of a scale. Sustainability. 2020; 12(18), 7721. DOI:10.3390/su12187721
Bernate, J., & Vargas, J. (2020). Challenges and trends of the 21st century in higher education. Revista de Ciencias Sociales, 26, 141-154. DOI: 10.18634/sophiaj.17v.1i.1015
Cabezas-González, M., Casillas-Martín, S., & García-Peñalvo, F. J. (2021). The digital competence of Pre-service Educators: the influence of personal variables. Sustainability, 13(4), 2318. DOI: 10.3390/su13042318
Castañeda, L., Esteve, F., & Adell, J. (2018). Why rethinking teaching competence for the digital world?  Revista de Educación a Distancia, 56. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6
Díaz, V. M., Urbano, E. R., & Berea, G. A. M. (2013). Advantages and disadvantages of online training. Ridu, 7(1), 33-43.
Europe Union. (2018). Recomendación C 189 Relativa a las Competencias Clave Para el Aprendizaje Permanente. Diario oficial de la Unión Europea, 4.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Commission.
Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296. DOI: 10.1038/d41586-020-00896-7
Jannah, M., Prasojo, L. D., & Mohammad A. J. (2020). Elementary School Teachers’ Perceptions of Digital Technology Based Learning in the 21st Century: Promoting Digital Technology as the Proponent Learning Tools. Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru, 1, 1-10. DOI:10.24235/al.ibtida.snj.v7i1.6088
Miguel-Revilla, D., Martínez-Ferreira, J. M., & Sánchez-Agustí, M. (2020). Assessing the digital competence of educators in social studies: An analysis in initial teacher training using the TPACK-21 model. Australasian Journal of Educational Technology, 36(2), 1-12. DOI: 10.14742/ajet.5281
Napal, M., Mendióroz-Lacambra, A. M., & Penalva, A. (2020). Sustainability teaching tools in the digital age. Sustainability, 12(8), 3366. DOI:10.3390/su12083366
Ordóñez EVázquez-Cano, E., Arias-Sánchez, S., & López-Meneses, E. (2021). Competences in the use of Information Technologies and Communication in university students. Píxel-Bit, 60, 153-167.
Palmer, E. (2015). Introduction: The sustainable development goals forum. Journal of Global Ethics, 11:1, 3-9, DOI: 10.1080/17449626.2015.1021091
Portillo, J., Garay, U., Tejada, E., & Bilbao, N. (2020). Self-perception of the digital competence of educators during the COVID-19 pandemic: A cross-analysis of different educational stages. Sustainability, 12(23), 1-13. DOI:10.3390/su122310128
Pozo-Sanchez, S., Lopez-Belmonte, J., Rodríguez-García, A. M., & López-Núñez, J. A. (2020). Teachers’ digital competence in using and analytically managing information in flipped learning. Culture and Education, 32(2), 213-241. DOI: 10.1080/11356405.2020.1741876
Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre (Seville site).
Romero-García, C., Buzón-García, O., de Paz-Lugo, P. (2020). Improving Future Teachers’ Digital Competence Using Active Methodologies. Sustainability.12(18), 77-98. DOI:10.3390/su12187798
Safonova, V., Lutovina, E., & Korneva, I. (2020). Formation of digital competencies of future life safety teachers. In SHS Web of Conferences (Vol. 87). EDP Sciences. DOI: DOI:10.1051/shsconf/20208700080
Tourón, J., Martín, D., Navarro A., E., Pradas, S., Íñigo, V. (2018). Construct validation of an instrument to measure teachers' teaching digital competence (CDD). Spanish Journal of Pedagogy, 76 (269), 25-54. DOI:10.22550/REP76-1-2018-02
Zabolotska, O., Zhyliak, N., Hevchuk, N., Petrenko, N., & Alieko, O. (2021). Digital competencies of teachers in the transformation of the educational environment. Journal of Optimization in Industrial Engineering, 25-32 DOI: 10.22094/JOIE.2020.677813.