هدف پژوهش حاضر بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه هشتم براساس نظریه سولو است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با روش تحلیل محتوا انجام گرفته است. جامعه آماری، تمامی مسائل کتاب ریاضی پایه هشتم بود و نمونه با جامعه برابر در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوایی بود که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید اساتید آموزش ریاضی و معلمان باتجربه رسید و پایایی ابزار نیز به کمک فرمول هولستی86/0 تعیین گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود 29 درصد مسائل کتاب ریاضی پایه هشتم به سطح تکساختاری، حدود 38 درصد به سطح چندساختاری، حدود 31 درصد به سطح رابطهای و حدود 2 درصد به سطح انتزاع تعمیمیافته سولو اختصاص یافته است. طبق نتایج، فصل پنجم دارای بیشترین مسائل در سطح تکساختاری، فصل دوم دارای بیشترین مسائل در سطح چندساختاری و فصل سوم دارای بیشترین مسائل در سطح رابطهای هستند. همچنین، فصل نهم دارای بیشترین مسائل در سطح انتزاع تعمیمیافته است و فصلهای اول، دوم، پنجم، هفتم و هشتم هیچ مسئلهای در سطح انتزاع تعمیمیافته ندارند. نتایج این پژوهش میتواند به سیاستگذاران آموزشی و مولفان و برنامهریزان کتب درسی، کمک نماید تا به بهبود کتاب درسی براساس سطوح شناختی دانشآموزان بپردازند.