طراحی کتاب الکترونیکی و ‌ پویایِ فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن در یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر - آموزش و پرورش شهرستان خوشاب

2 مدیر گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد

3 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره – دانشگاه فرهنگیان – استان خراسان رضوی – پردیس شهید بهشتی

چکیده

کاربرد فراوان گوشی‌های هوشمند، تبلت و رایانه در زندگی امروزه، فرصتی برای یادگیری اثربخش به کمک فناوری‌های نوین ایجاد کرده است. هدف پژوهش حاضر طراحی و تولید کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک و بررسی میزان تأثیر آن بر یادگیری و یادداری مفاهیم فیزیک بود. این تحقیق ازنظر هدف از نوع کاربردی است. روش تحقیق از نوع آزمایشی با استفاده از طرح پس‌آزمون با گروه مداخله و کنترل است. جامعه موردپژوهش تمام دانش‌آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول شهرستان خوشاب در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 44 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. این افراد در دو گروه کنترل و مداخله گمارش تصادفی شدند. بعد از تدوین کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک، گروه آزمایش سه جلسه با استفاده از کتاب الکترونیکی تعاملی و پویای فیزیک آموزش دیدند و اعضای گروه کنترل نیز سه جلسه به‌صورت متداول (کتاب غیرتعاملی) مورد آموزش قرار گرفتند. برای گردآوری داده‌ها از پس‌آزمون-های محقق ساخته‌ی یادگیری و یادداری و کاربرگ نظرسنجی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی تک نمونه‌ای و تی با دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه مداخله و کنترل در یادگیری مفاهیم فیزیک با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند ولی در یادداری، تفاوت بین نمرات دو گروه معنادار بود. با توجه به این نتایج می‌توان از قابلیت‌های کتاب‌های الکترونیکی پویا و تعاملی در جهت افزایش یادداری و نیز تقویت انگیزش یادگیرندگان در فرآیند آموزش و یادگیری مفاهیم فیزیک استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها