بررسی انتخاب استراتژی‌های حل مساله در فعالیت آموزشی معلمان و معلمان آماده خدمت در چهار گونه معنایی از مسائل کلامی تناسب مستقیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری. گروه آموزش ریاضی. دانشکده علوم پایه. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران

2 استادیار/ گروه آموزش ریاضی.واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران . ایران

3 استادیار/ گرو آموزش ریاضی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

چکیده

چکیده
مفهوم تناسب و استلزام‎های توسعه تفکر تناسبی، به لحاظ شناختی، پیچیده و تدریس آن نیازمند رویکردهای مفهوم‌مدار است. یافتن عوامل روانشناختی مرتبط با استدلال تناسبی نزد معلمان می‌تواند سبب یک فهم بهتر راجع به فرایندهای روانشناختی مرتبط با استدلال تناسبی نزد فراگیران و شناسایی سبک‌های مناسب آموزش گردد. هدف پژوهش، مطالعه استراتژی‌های انتخابی مشارکت کنندگان در فعالیت تدریس چهار گونه معنایی از مسائل تناسب مستقیم بود.
مطالعه، توصیفی از نوع زمینه‌یابی است. نمونه آماری، شامل 180 نفر از معلمان دوره ابتدایی، متوسطه‌ اول(ریاضی) و معلمان آماده خدمت شهر تهران بود. ابزار پژوهش، آزمونی شامل دوازده مساله کلامی تناسب از نوع مستقیم بود. روایی محتوای آزمون از سوی اساتیدی از حوزه سنجش و آموزش ریاضی مورد تایید قرار گرفت.
نتایج، در مورد هر سه گروه مستقل شرکت‌کننده، روابط معناداری را در میزان به کارگیری استراتژی‌های منجر به حل صحیح در چهار گونه معنایی از مسائل مذکور نشان داد؛ در خصوص انتخاب استراتژی‌های استدلال تناسبی، عملکرد معلمان دوره ابتدایی مستقل از نوع گونه معنایی مسائل بود. میزان به کارگیری استراتژی‌های استدلال تناسبی از سوی آنان در ترکیب گونه‌های معنایی، با اختلاف معنادار، بهتر از عملکرد دو گروه دیگر بود. بین عملکرد معلمان متوسطه اول و معلمان آماده خدمت، در این خصوص اختلاف معناداری وجود نداشت. توسعه تفکر تاملی معلمان و حساس بودن به ماهیت استراتژی‌ها در فعالیت آموزشی حل مسائل این محتوا منجر به سوق فراگیران در مسیر توسعه فرم‌های پیچیده‌تر این استدلال می‌شود. در خصوص آموزش معلمان آینده، ایجاد حساسیت، نسبت به پیامد بکارگیری بی‌رویه الگوریتم‌های تناسبی مورد تاکید است.

کلیدواژه‌ها