پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) بر مشکلات خواندن کودکان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. روش تحقیق این پژوهش بصورت مداخلهای و از نوع شبهآزﻣﺎﯾﺸﯽ با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان 7 تا 9 سال پسر پایه دوم ابتدایی شهر لاهیجان در سال تحصیلی 00-1399 بود که سابقه ارجاع به مراکز اختلال یادگیری شهر رشت را داشتند (43 نفر). از بین جامعه مذکور تعداد 30 نفر به شیوه در دسترس و سپس بصورت تصادفی به عنوان نمونه در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایدهی شدند. هر دو گروه از طریق نرمافزار انبک دوگانه (N-Back Dual)، خردهآزمون فراخنای ارقام (Digit span) و آزمون خواندن محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقهای، 12 دفترچه حاوی تمرینهای برنامه بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) را به عنوان مداخله آموزشی دریافت و تکمیل نمودند. در نهایت دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغییری (MANCOVA) و نرمافزار 16-SPSS مورد تجزیه و تحلیل واقع شد. یافتهها نشان داد اجرای برنامۀ مذکور ضمن تسهیل فرآیندهای پردازش متوالی و پردازش همزمان (01/0>P) که دو فرآیند زیربنایی در خواندن هستند، مشکلات خواندن دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص را نیز کاهش (01/0>P) داده است. در نتیجه میتوان برنامۀ بهبود خواندن مبتنی بر نظریۀ هوش (PASS) را به معلمان و درمانگران در جهت کمک به دانشآموزان و کودکان با مشکلات خواندن پیشنهاد داد.