مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران.

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه ساختار و عناصر اصلی طرح درس در منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس با منابع منتخب روش تدریس در ایران است. روش پژوهش از نوع مطالعه تطبیقی است و با رعایت چارچوب حاکم بر مطالعات تطبیقی از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شاملِ منابع منتخب بین‌المللی روش تدریس تمام کشورهایی است که در نظام آموزشی خود از طرح درس استفاده می‏کنند. با تأیید صاحب‏نظران امر، از میان منابع مختلف از صاحب‌نظران سه کشور پیشرو در زمینه طرح درس شاملِ آمریکا، انگلیس و کانادا به ترتیب هانتر (2004)، جان (2006) و ترو (2008) به‌صورت هدف‌مند به‌عنوان نمونه پژوهش، انتخاب و ساختار و عناصر اصلی طرح درس آن سه متخصص با منابع دو صاحب‌نظر پیشرو ایران از شعبانی (1390) و صفوی (1390) مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم فیش‏برداری از اسناد و مدارک، جستجو در شبکه جهانی اینترنت و مطالعات تطبیقی درباره طرح درس می‏باشد. رویکرد تجزیه‌وتحلیل داده‏ها توصیفی - تحلیلی است. یافته‏ها حاکی از آن است که ساختار و عناصر طرح درس در ایران بیشتر خطی است و فرایند طولانی‏تری نسبت به طرح درس در کشورهای منتخب دارد. این عامل فرایند طراحی و اجرای طرح درس را پیچیده‏تر می‏کند. شباهت‏ها بیش‏تر در عناصر، مواد و منابع، هدف‏های رفتاری و ارائه درس می‏باشد. این پژوهش با مقایسه و نقد و بررسی الگوهای رایج، الگویی با مشخصات غیر‏خطی، پویا، مارپیچی و فرارونده پیشنهاد می‏کند. در این الگو، افزون بر حفظ نقاط قوت طرح درس‏های رایج جهانی، سعی شده است تا نقاط ضعف آن الگوها نیز برطرف شود.

کلیدواژه‌ها