هدف از این پژوهش شناسایی فرصتها و چالشهای درونی و بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است که ابتدا روش کیفی، سپس روش کمی استفاده شد. در مرحلة کیفی با 36 نفر از مسئولان و کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش، دبیران تربیت بدنی و استادان مدیریت ورزشی استان خراسان رضوی مصاحبه شد و پس از مطالعة کتابها و مقالات مرتبط با موضوع، شناسایی متغیرهای مربوط به پژوهش انجام شد. در مجموع، 8 متغیر مربوط به فرصتها، 35 متغیر مربوط به چالشهای درونی و 17 متغیر مربوط به چالشهای بیرونی استان خراسان رضوی شناسایی شد. در مرحلة کمی پرسشنامة محققساختة مخصوص AHP طراحی شد که روایی آن توسط 4 نفر از استادان مدیریت ورزشی و پایایی آن (با توجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه که باید کمتر از 1/0 باشد) تأیید شد. برای وزندهی از نظر 85 نفر از مسئولان و کارشناسان و مدیران تربیتبدنی و دبیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استفاده شد. روش نمونهگیری در مرحلة کیفی و کمی به صورت هدفمند و در دسترس بود.
وجود معاونت تربیتبدنی و سلامت در آموزش و پرورش با وزن نسبی 241/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش فرصتهای ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی و همچنین ناکافی بودن بودجة اختصاصی ورزش و جابهجایی این اعتبارات به سایر هزینههای مدارس با وزن نسبی 244/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی رتبة نخست را در بخش چالشهای درونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، بهوجود آمدن ناهنجاریهای قامتی در بین دانشآموزان در اثر کمبود فعالیتهای ورزشی با وزن نسبی 232/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 242/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش چالشهای بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی دارد. توجه و اهمیت به ورزش دانشآموزی از سوی مسئولان، مدیران، کارشناسان و دبیران تربیتبدنی استعدادهای بالقوه در این بخش را به فعل درمیآورد و در پی آن ورزش قهرمانی کشور توسعه خواهد یافت.
1-مهدیپور، عبدالرحمن (1388). توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه شهر اهواز. فصلنامهپژوهشدرعلومورزشی، سال ششم، شماره 23 .
3 -اصلانخانی، محمدعلی؛ فتحیواجارگاه، کوروش؛ قلعهنویی، علیرضا (1381). مقایسه دیدگاههای مدیران، معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان درباره جایگاه و وضیعت کمی و کیفی اجرای درس تربیتبدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه. فصلنامهحرکت، شماره 12.
4- افضلپور، اسماعیل؛ زرنگ، محمود؛ خوشبختی، جعفر (1386). ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیتبدنی در پایههای اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی. فصلنامهپژوهشدرعلومورزشی، سال چهارم، شماره 4 پیاپی 16.
5- انوشه، سروناز (1386). بررسیدیدگاهاولیاءدانشآموزانمدارسابتداییشهرتهراننسبتبهوضعیتفعلیدرستربیتبدنیوورزش پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
6- دهقانی، محمدرضا (1379). تربیتبدنیمدارسراهنماییازدیدگاهمدیرانمدارس،معلمانتربیتبدنیودانشآموزانشهرستانمیبد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
7 - ذبیحی، اسماعیل (1384).مقایسهمشکلاتمدیریتکلاسهایتربیتبدنیدرمدارسمحروموبرخوردارازامکاناتورزشی پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
8 - رحیمی ارسنجانی، اسکندر (1380).تربیتبدنیدرمدارس. شیراز: دانشگاه شیراز.
9 -زندی، بهمن؛ فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. فصلنامهعلومحرکتیوورزش، سال ششم، جلد دوم، شمار ه 6 پیاپی 12.
10- شعبانیبهار، غلامرضا؛ عرفانی، نصرالله؛ بختیار، زهرا ( 1386 ). نظرسنجی و نیازسنجی از دان آموزان در خصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84. نشریه حرکت، شماره 33.
11- صانعیفرد، سکینه؛ کاشف، میرمحمد؛ محرم زاده، مهرداد (1386).بررسی و مقایسه اهمیت و وضعیت اجرایی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه دولتی شهرستان ارومیه.پژوهش نامه علوم ورزشی، سال سوم، شماره 6، پژوهشنامۀمدیریتورزشیورفتارحرکتی، سال هفتم، شماره چهاردهم.
12- ضرابیان، فروزان (1384).عواملمؤثربرتوسعهدرستربیتبدنیدرمدارسراهنماییتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
13- علم، شهرام (1381). بررسیعواملمؤثردرافزایشکاراییدرستربیتبدنیوورزشازدیدگاهمدیرانمدارسومعلمینتربیتبدنیوورزشمقاطعتحصیلیابتدایی،راهنماییومتوسطهشهرستاناهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
14- علی محمدی، حسین (1385). مقایسهنگرشمدیران،معلمانووالدیندانشآموزاننسبتبهبرنامهتربیتبدنیوورزشدرمدارسابتداییشهرستاناقلید. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
15 – عوضزاده سامانی، سکینه (1383). بررسی مسائل و مشکلات موجود درس تربیتبدنی در سطح کشور و ارائة راهکارهای کاربردی.مجموعهمقالاتچهارمینکنگرهبینالمللیعلمیتربیتبدنیوتندرستیمدارس. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه وزارت آموزش و پرورش : تهران.
16 - قربانی، خیرالله؛ واثقی، ناهید (1381). بررسیراهکارهایتقویتتربیتبدنیدانشآموزاندختردردورههایراهنماییومتوسطهاستاناصفهان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
17- آزمون، جواد؛ آجودان گرگانی، ماندانا (1382). درستربیتبدنیدرمدرسههایجهان.معاونتتربیتبدنیوتندرستیوزارتآموزشوپرورش. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه، چاپ اول.
-18 هاشمیبنی، محمدرضا (1379).بررسیعواملتاثیرگذاربردرستربیتبدنیشهرستانشهرکردازدیدگاهمعلمانتربیتبدنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
19- همتی عفیفعلی (1380). عواملمؤثردرافزایشکاراییوبهینهسازیدرستربیتبدنیوورزشدانشآموزاندردورةراهنماییشهرکبودرآهنگازدیدگاهمعلمینتربیتبدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
22. Suffolk University Law Review (2006). Pay-to-play: a risky and largely unregulated solution to save high school athletic programs from elimination. Retrie http://www.law.suffolk.edu/highlights/stuorgs/lawreview/documents/Rausch_Note_Final.pdf
23. North, M. & Savage, T. (2010, March 3). Reports: Chicago Public Schools to cut sophomore sports this spring. CBS Chicago. Retrieved from http://cbs2chicago.com/local/cps.sophomore.sports.2.1534154.html
24. Medina, J. (2009, May 20). School budgets to be cut by 5 percent next year. New York Times, p. A27.
23. Caccamo, P. (2010). Going, Going, Gone: The Decline of Youth Sports. New York: Up2Us.
25. Castelli, D. M., Hillman, C. H., Buck, M., & Erwin, H. E. (2006). Physical fitness and academic achievement in third and fifteen grade students. Manuscript submitted for publication.
26. Fredricks, J. A. & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Current and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698-713.
27. Crosnoe, R. (2002). Academic and health-related trajectories in adolescence: The intersection of gender and athletics. Journal of Health and Social Behavior, 43, 317-335.