تأثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

2 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

3 کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

4 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

چکیده

امروزه نقش و اهمیت تکنولوژی آموزشی در بهبود کیفیت آموزش در مدارس امری غیر قابل‌انکار است. پیشرفت‌های روزافزون بشر در دستیابی به تکنولوژی مدرن ازیک‌سو و نیازهای پیچیدۀ انسان ازسوی‌دیگر، باعث می‌شود تا در روش‌های سنتی تعلیم و تربیت بیش از هر زمان دیگر تجدیدنظر کنیم. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تکالیف الکترونیکی بر عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی پایۀ دوم ابتدایی در چهارچوب طرحی نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شده است. این پژوهش از نوع میدانی است و جامعۀ آماری آن شامل همۀ دانش‌آموزان پایۀ دوم ابتدایی شهرستان ملارد (2500 نفر) است که با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی، دو کلاس 25 نفری (از هر مدرسه یک کلاس) به‌عنوان نمونۀ در دسترس انتخاب، و به‌طورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه شمارش شدند. این دو گروه وضعیت آموزشی (معلم، محتوای درسی، امکانات آموزشی) یکسان در درس ریاضی داشتند و به‌مدت چهار ماه آموزش دیدند، با این تفاوت که دانش‌آموزان گروه آزمایش برای انجام تکالیف درسی خود از کیف الکترونیکی استفاده کردند و دانش‌آموزان گروهِ گواه تکالیف درسی خود را با شیوۀ مرسوم انجام دادند. مقایسۀ میانگین نمرات دو گروه در پس‌آزمون ریاضی که با استفاده از روش تحلیل کواریانس انجام شد نشان داد انجام‌دادن تکالیف الکترونیکی در مقایسه با شیوۀ سنتی، تفاوت معناداری را در عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی به وجود آورده است.

کلیدواژه‌ها


احدیان، محمد (1393). مقدمات تکنولوژی آموزشی.تهران: آییژ، پیوند نو.
احمدی‌پور، مهدی (1390). بررسی تأثیر استفاده از نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق‌ساخته بر میزان یادگیری پایۀ سوم مدارس پسرانه شهر تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب.
امیرتیموری، محمدحسن (1392). رسانه‌های یاددهی و یادگیری: شناسایی، انتخاب، تولید و کاربرد. تهران: انتشارات سالاوان.
پرویزیان، محمدعلی؛ کاظمی، مریم (1384). بررسی وضع ارزشیابی‌های مستمر در دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ تعلیم‌وتربیت. شمارۀ82 : 59-86.
حاجی‌اسحاق، سهیلا (1392). دریچه‌ای به ارزشیابی تحصیلی در دورۀ ابتدایی. تهران: انتشارات کوروش.
حوری‌زاد، بهمن (1393). غنی‌سازی تکالیف آموزشی سازوکارها و راهنمای عمل مدیران، معلمان و اولیای دانش‌آموزان. تهران: سایه سخن.
دیدارلو، علیرضا؛ شجاعی‌زاده، داوود و محمدیان، ﻫاشم (1393). برنامه‌ریزی ارتقای سلامت براساس مدل‌های تغییر رفتار. تهران: آثار سبحان، انتشارات یاررس.
ذوفن، شهناز (1392). کاربرد فناوری‌های جدید در آموزش. تهران: انتشارات سمت.
رستگارپور،حسن؛ عبدالهی، نیدا (1389). راهبردهای توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات. تهران: انتشارات دانش مردم.
رئیسی، زهره (1390). روان‌شناسی تربیتی. اصفهان:انتشارات مانی.
سیف، علی‌‌اکبر (1392). روان‌شناسی یادگیری و تدریس. تهران: انتشارات آگاه.
شعبانی، حسن (1394). مهارتهای آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
شمسی، سکوت (1391). تأثیر آموزش الکترونیکی بر یادگیری و یادسپاری درس ریاضی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب.
عسگری، اکرم (1392). تأثیر کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی بر یادگیری و یادسپاری درس ریاضی ششم ابتدایی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم‌تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب.
فردانش، ﻫاشم (1394). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی.تهران: انتشارات سمت.
قورچیان، نادرقلی (1391). فرایند برنامه‌ریزی تکالیف درسی دانش‌آموزان. تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
گریسون، دی. آر؛ آندرسون، تری (1394). ی‍ادگی‍ری‌ ال‍ک‍ت‍رون‍ی‍ک‍ی‌ در ق‍رن‌ ب‍ی‍س‍توی‍ک‍م‌: م‍ب‍ان‍ی‌ ن‍ظری‌ و ع‍ل‍م‍ی‌. ترجمۀ اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد. تهران: مؤسسه انتشاراتی علوم و فنون.
مهتدی‌جعفری، سمیه (1392). تأثیر تکالیف درسی بر میزان یادگیری در آموزش الکترونیکی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم‌تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
هاشمیان، سیداحمد (1389). اصول و مبانی روان‌شناسی تربیتی. تهران: انتشارات تندیس.
 
Brian, L, L. chin H.(2011). Effect of Incentivized Online Activities on E-learning Procedia. Social and Behavior Sciences. Vol. 28: 211-216.
George-Palilonis, J. & Filak, V. (2009). Blended Learning in the Visual Communications Classroom: Student Reflections on a Multimedia Course. Electronic Journal of E-learning. Vo1.7(3): 247-256.
Notess, M. & Neal, L. (2006). Deep Thoughts. Do Mandatory Online Activities Help Students Leave Surface-learning behind? E-learning Magazine, Education and Technology, Perspectives. Retrieved May 1, 2018 from World Wide Web: http://elernmag.acm.org /archive.cfm?aid=1745674.
Oberer (2003). Effects of Learning-Style Teaching on Elementary Students Behaviors, Achievement, And Attitudes. Academic Exchange & Quarterly, March, 2003.