رابطۀ سبک های تربیتی معلمان با پرورش خلاقیت دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک ها ی تربیتی  معلمان زن با پرورش خلاقیت دانش آمـوزان دختـر  آنها در پایه اول راهنمایی منطقه 6 آموزش و پرورش شهرتهران " می پردازد. تعداد 76 نفر (38 و مدیر38 معلم) حجم نمونه را تشکیل یم دهد.ابزار سنجش از دو پرسشنامه محقق ساخته؛ 40 سوالی سـبک  به ترتیب بر اساس سبکها تربیتی بامر ندی (1991) و 30 سـوال ی خلاقیـ ت بـر اسـاس تسـت سـنجش خلاقیت هومن (1385) می دهد که براساس فن دلفی در سه مرحله بـرای متخصصـان تعلـیم و تربیت ارسال شد. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسـبه شـد کـه مقـدار اعتبـار تسـت سبک های  تربیتی84/ و 0 خلاقیت دانش آموزان برابر 0 /81 شده است. یافته هـا ی پـژوهش بیانگر این است که میان سبک تربیتی مقتدر بالنده معلمان و خلاقیت دانش آموزان (r=0.436) رابطـه وجـود دارد که در سطح 99 درصد معنادار است. به عبارتی با کاربست سبک تربیتی بالنده، میزان خلاقیت افـزایش می یابد. و میان سبک تربیتی مداراگر و خلاقیت رابطه منفی و معکوس است(r=-0.096) که معنـادار نیست. به عبارتی با کاربست سبک تربیتی  مداراگر خلاقیت دانش آموزان افزایش نمی یابد. و میان سبک تربیتی مستبد و خلاقیت دانش آموزان(r=-0.418) رابطه منفی و معکوس وجود دارد که در سـطح 99 درصد معنادار است. بدین معنی که استفاده از سبک تربیتی مستبد میزان خلاقیت دانش آموزان را کاهش می دهد. در مجموع کاربست سبک تربیتی  بالنده توسط معلمان درس علوم جمعاً 19% خلاقیـ ت دانـش آموزان راتبیین می  کند