برازش مدل آموزش کارآفرینی مبتنی بر مهارت‌آموزی در آموزش فنی ‌و‌ حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

مطالعة حاضر با هدف برازش مدل آموزش کارآفرینی مبتنی بر مهارت‌آموزی در آموزش فنی ‌و‌ حرفه‌ای است. این پژوهش بر اساس هدف کاربردی است و از روش کمی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده کرده است. جامعة آماری شامل کلیة خبرگان و اعضای هیئت علمی در حوزة آموزش کارآفرینی، مربیان و مدیران فنی و حرفه‌ای در سطح شهر تهران بود. نمونة آماری از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامة محقق‌ساخته شامل 62 گویه بود که 16 سازة موجود در مدل پژوهش را اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی خصوصیات روان‌سنجی ابزار پژوهش تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری برای سنجش برازش مدل و روابط بین سازه‌های موجود در آن، صورت گرفت. نتایج نشان داد ویژگی‌های شخصیتی، محتوای برنامه‌های آموزشی، شیوه‌های آموزشی، الگوهای تربیتی، توانایی‌ها و شایستگی‌های مربیان و رویکردهای مشارکتی مدیریتی با مهارت‌آموزی کارآفرینانه رابطه دارد. همچنین، بین زیرساخت‌ها، حمایت‌های دولتی، ارتباط نظام آموزش فنی ‌و حرفه‌ای با صنایع، حمایت اکوسیستم کارآفرینی از مهارت‌آموزان، عوامل اقتصادی، اعتبار گواهینامه‌های فنی‌ و‌ حرفه‌ای و نگاه رسانه‌های جمعی با توانایی کارآفرینانه رابطه وجود دارد. همچنین، مدل ساختاری به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار AMOS حاکی از برازش مناسب مدل است، که عوامل مورد بررسی در مدل در قالب متغیرهای مستقل توانسته‌اند حدود 20 درصد مهارت‌آموزی کارآفرینانه و 19 درصد توانایی کارآفرینانه را تبیین کنند.

کلیدواژه‌ها


عربی، سمیه، حسینی، سیدرسول، و عزیزی، محمد (1401). طراحی مدل آموزش کارآفرینی در نظام آموزش فنی و حرفه‌ای ایران. مطالعات برنامة درسی، 17(66)، 138-113.
مهدی، رضا، و بارانی، سپیده (1398). تحلیل جایگاه آموزش‌های فنی وحرفه‌ای و مهارتی در نقشة جامع علمی کشور. کارافن، 16(46)، 32-15.
Adidu, F. A., & Olannye, P. A. (2006). Basic small business entrepreneurship: A modern approach. Agbor: Royal Pace Publishers.
Audu, R., Maaji, S. A., Idris, A., Jido, S. H., & Shehu, I. Y. (2019). Entrepreneurship education for alleviating youth unemployment in nigeria: A case study of technical vocational education and training. Science, Technology, Mathematics and Education, 15(4), 86- 99.
Ayuo, A. O., Kibas, P., & Auka, D. (2017). Entrepreneurship Education, Personality Traits, and Entrepreneurial Intention of Engineering Students in Technical and Vocational Education and Training Institutions in Kenya. Science Journal of Education, 4(2), 57-64.
Badawi, A. A. (2013). TVET and entrepreneurship skills. TVET: Reflections on Theory and Practice, 275-308.
Baniameryan, M., Javadipour, M., Hakimzadeh, R., Dorani, K., Khodaie, E., & Mobaraki, M. H. (2019). A comparative study of technical and vocational curriculum with an emphasis on Entrepreneurship education in the countries of Canada and India with Iran. International Journal of Schooling, 1(1), 1-16.
Dahalan, D., Ismail, A. I., & Mohamed, N. A. (2018). Entrepreneurial mindset among students of Technical and Vocational Education and Training (TVET) Institutions in Malaysia. Social Sciences Research, 4, 303-311.
Draycott, M., & Rae, D. (2011). Enterprise education in schools and the role of competency frameworks. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17(2), 127-145.
El-Moamly, A. A. (2010). Curriculum development in medical education: A reflection in the 40 years-experience of Problem-Based Learning (PBL), the educational research and the accreditation programs of medical schools. Handbook of curriculum development, Nova Science Publishers, Inc, New York, 1-64.
Gbenedio, U. B. (2012). Education for national transformation: Institutional innovations, challenges and prospects. In A keynote Address presented at the annual conference of the Faculty of Education, NnamdiAzikiwe University, Akwa. Held 1st 4th August.
Higgins, D., Smith, K., & Mirza, M. (2013). Entrepreneurial education: Reflexive approaches to entrepreneurial learning in practice. Entrepreneurship, 22, 135-160.
Karagiorgi, Y., & Symeou, L. (2005). Translating constructivism into instructional design: Potential and limitations. Educational Technology & Society, 8(1), 17-27.
Martins, S. N. (2010). Educação empreendedora transformando o ensino superior: diversos olhares de estudantes sobre professores empreendedores'. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 4(1), 112-111.
Mshelia, A. G., & Abdulrahman, A. (2018). Entrepreneurial skills training needs in business education for Internally Displaced Persons (IDPS) in Borno State for Sustainable Development. Nigerian Journal of Business Education (NIGJBED), 5, 250-263.
Mubanga, P., Hock, O. Y., Asif, M. K., & Mulenga, I. M. (2019). Methods of Financing Technical and Vocational Education and Training, and Entrepreneurship Education to Support Skills Development in Lusaka Province, Zambia. International Journal of Research and Scintific Innovation (IJRSI), 4(4), 96-107.
Neck, H. M., & Greene, P. G. (2011). Entrepreneurship education: known worlds and new frontiers. Small Business Management, 49(1), 55-70.
Nwogu, P. O., & Christopher, C. N. (2011). Vocational technical education and training for self-reliance: towards national development. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2(5), 55-55.
Ogbaekirigwe, C. O., & Okolie, U. C. (2017). Relevance of entrepreneurship in TVET. In Technical Education and Vocational Training in Developing Nations (pp. 311-333). IGI Global.
Okorafor, A., & Ike, U. (2013). Relevance of entrepreneurship in technical, vocational education and training for sustainable national transformation. Unizik Orient Journal of Education, 7(1), 113-119.
Perera, H., & Nishantha, B. (2020). Determinants of entrepreneurial intentions: technical vocational education and training (tvet) in Srilanka.
Prichard, C. (2009). Three moves for engaging students in critical management studies. Management Learning, 40(1), 51-68.
Rezaei-Zadeh, M.,, Hogan, M., O’Reilly, J., Cleary, B., & Murphy, E. (2014). Using interactive management to identify, rank and model entrepreneurial competencies as universities’ entrepreneurship curricula. Entrepreneurship, 23, 57-94.
Shu, Y., Shin-Jia Ho, Sh. J., & Huang, T. Ch. (2020). The development of a sustainability-oriented creativity, innovation, and entrepreneurship education framework: A perspective study. Frontiers in Psychology, 11, 18-78.
Stadler, A., & Smith, A. M. J. (2017). Entrepreneurship in vocational education: A case study of the Brazilian context. Industry and Higher Education, 31, 81-89.
Yang, J. H. (2017). 'The effect of role model and entrepreneurship education on entrepreneurial intention of Korean juvenile. Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship, 12, 1-11.