مقایسۀ اثربخشی حرفه ای دانش آموختگان دورۀ کارشناسی پیوستۀ دانشگاه فرهنگیان با مهارت‌آموزان مادۀ 28

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسة اثربخشی عملکرد معلمان دانش‌آموختۀ کارشناسی پیوستۀ دانشگاه فرهنگیان با معلمان جذب‌شده از طریق آزمون استخدامی طرح مادة 28 اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و دانش‌آموزان با استفاده از روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. نمونۀ آماری این پژوهش شامل 320 معلم زن و مرد در پنج استان کشور بود که این استان‌ها به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساخته بر اساس پنج مؤلفۀ دانش حرفه‌ای، جنبه‌های آموزشی، جنبه‌های شخصی، مدیریت کلاس و تعامل و همکاری استفاده ‌شد. روایی پرسشنامه از طریق صاحب‌نظران و اساتید و همچنین، پایایی آن از طریق انجام آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار استنباطی مانند آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد. یافته نشان داد؛ معلمان فارغ‌التحصیل کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و دانش‌آموزان، در چهار مؤلفۀ دانش حرفه‌ای؛ مدیریت کلاس؛ تعامل و همکاری و جنبه‌های آموزشی وضعیت عملکردی مطلوب‌تر و بهتری داشتند. اما در خصوص مؤلفة جنبه‌های شخصی آزمون‌های آماری وضعیت بهتری را برای معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان نسبت به معلمان جذب‌شده از طریق طرح مادۀ 28 تأیید نمی‌کند. نتایج این پژوهش می تواند در زمینۀ جذب و تربیت‌معلمان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


ابراهیمی، ایوب، زین‌آبادی، حسن‌رضا، و هداوندی، محمدرضا (1396). مطالعة کیفی عوامل مؤثر در میل به ماندگاری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزش‌ و پرورش، مطالعة موردی، استان تهران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 6(17)، 146-121.
بابایی، علی (1395). هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامة درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 5(14)، 153-135.
باشگاه خبرنگاران جوان (1395). رویکرد تربیت‌معلمان پژوهنده در دانشگاه فرهنگیان/ قوی‌نبودن وضعیت پژوهش در کشور. کد خبر: ۵۸۸۶۲۶۸، آدرس وب‌سایت:www.yjc.ir.
باقری، سیفعلی (1385). بررسی و مقایسة اثربخشی معلمان جذب‌شده از نهضت سوادآموزی و از مراکز تربیت‌معلم و آموزش عالی در دورة ابتدایی شهرستان مراغه. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
تقی پورظهیر، علی اصغر؛ امین‌فر، مرتضی، و باقری، سیفعلی (1388). بررسی و مقایسة اثربخشی معلمان جذب‌شده از نهضت سوادآموزی و معلمان جذب‌شده از آموزش عالی و مراکز تربیت معلم در دورة ابتدایی تحقیقات مدیریت آموزشی، 1(2)، 56-37.
حجازی، اسد، ساکی، رضا، یوسلیانی، غلامعلی، و هاشمی، سعدالله (1399). بررسی سهم معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. فناوری آموزش، 14(4)، 980-971.
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (1395). دانشگاه فرهنگیان، تلاشی ناکام برای تداوم مسیر مراکز تربیت‌معلم. یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵. آدرس وب‌سایت: www.icana.ir.
خروشی، توران، نصر، احمدرضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و موسی‌پور، نعمت‌الله (1396). بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، راهبرد فرهنگ، 10(37)، 186-163.
سلمانی، محمدحسین (1392). تعریف استانداردهای ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی در سیستم ارزیابی معلمان مؤسسات آموزش زبان انگلیسی ایران. پایان‌نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
صادقی، طاهره (1387). شرایط و ویژگی‌های یک تدریس اثربخش در راهکارهای کاربردی اجرای آن‌ها. تعلیم و تربیت، 25(4).
صافی، احمد (1381). تربیت و تأمین معلم در ایران (گذشته، حال و آینده). تعلیم و تربیت، 72، 44-11.
عبادی، غلام‌حسین، و الهام‌پور، حسین (1386). مقایسة عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان معلمان حق‌التدریس پاره‌وقت، سربازمعلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز. علوم تربیتی و روان‌شناسی، 14(3)، 116-97.
عباسی، لطف‌اله (1393). مروری بر وضعیت و عملکرد دانشگاه فرهنگیان، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی.
قهرمانی‌فرد، کامیار، و سیدعباس‌زاده، میرمحمد (1395). طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفه‌ای معلمان دورة دوم متوسطه (مطالعه‌ای آمیخته با جنبه‌های کیفی و کاربرد تکنیک دلفی). مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4(13)، 50-27.
کاظمی، جواد (1399). مقایسه اثربخشی معلمان استخدامی طرح ماده 28 با دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و دانش‌آموزانِ مقطع متوسطه شهرستان‌ آشتیان استان مرکزی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان.
کبیری، مسعود (1397). مقایسة سیاست‌های جذب، تأمین و تربیت معلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانش‌آموزان. نوآوری های آموزشی، 68 (17)، 60-37.
کریمی، فریبا (۱۳۹۲). صلاحیت‌های حرفه‌ای معلم. اصفهان: نشر دانشگاه آزاد: اصفهان.
گراوند، منیژه، و عباس‌پور، عباس (1391). مقایسة اثربخشی معلمان جذب‌شده از مراکز تربیت‌معلم و حق‌التدریس از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران. روان‌شناسی تربیتی، 8(24)، 118-99.
مشکاتی، حسن، دلاور، علی، فرخی، نورعلی، مینایی، اصغر، و کیانی، غلامرضا (1397). بررسی پیش‌بینی موفقیت مهارت‌آموزان دانشگاه فرهنگیان در آزمون ارزیابی صلاحیت معلمی (اصلح) با استفاده از کدگذاری متغیرهای طبقه‌ای. تدریس‌پژوهشی، 6(1)، 57-43.
نظری، شهرام، محسن، حلاجی، و زرین­پر، علیرضا (1397). مقایسة اثربخشی معلمان تربیت بدنی جذب‌شده از طریق آزمون‌های استخدامی و معلمان تعهد دبیری مدارس مناطق جنوب شهر تهران. تعلیم و تربیت، 34(4)، 151-137.
Bello, G. B., & Jakada, M. B. (2017). Monetary reward and teachers' performance in selected public secondary schools in Kano state. Education and Practice, 8(7), 1-4.
Blömeke, S., Olsen, R.V., & Suhl, U. (2016). Relation of Student Achievement to the Quality of Their Teachers and Instructional Quality. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/308342612
Creemers, L., & Kyriakides, B. (2008). The effects of teacher factors on different outcomes: Two studies testing the validity of the dynamic model. Effective Education, 1(1), 61-85.
Helfrich, S. R., & Bean, R. (2011). Beginning teachers reflect on their experiences being prepared to teach literacy. Teacher Education and Practice, 24(2).
Izci, K. & Siegel, M. A. (2019). Investigation of an alternatively certified new high school chemistry teacher‟s assessment literacy. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 7(1), 1-19.
Julia, J., Supriyadi, T., & Iswara, P. D. (2020). Training the Non-Specialist Music Teacher: Insights from an Indonesian Action Research Study. Universal Journal of Educational Research, 8(2), 547-558.
Kulshrestha, A. K., & Pandey, K. (2013). Teachers Training and Professional Competencies, Working papers, 5-6.
Lew, M., & Nelson, R. F. (2016). Multicultural Education, v23 n3-4 p7-13.
Mangiante, M. S. (2011). Teachers matter: Measures of teacher effectiveness in low-income minority schools. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 23(1), 41-63.
Maya I., & Yeliz Kaçar, Y. (2018). School principals and teachers views on teacher performance evaluation. Progressive Education, 14(5), 77-88.
Mertens, D. M., & McLaughlin, J. A. (2004). Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Onyefulu, C., Eraldine, W., & Thomas-James, A. (2014). Education for all: Exploring what student teachers and beginning teachers really know. Research in Comparative and International Education, 9(1),1-36.
Parsa, M. (2017). Evaluation study effect of allowances and job creativity--the performance of the teacher in secondary vocational school province of East Nusa Tenggara. International Education Studies, 10(8). 96-107.
Reeves, T. D. (2017). Pre-service teachers' data use opportunities during student teaching. Teaching and Teacher Education, 63, 263–273.
Shepherd, D., & Devers, CJ. (2017). Principal Perceptions of New Teacher Effectiveness, Journal of Education, 197 (2).
Zhao, X., Heuvel-Panhuizen, M. V. D., & Veldhuis, M. (2017). Classroom assessment in the eyes of Chinese primary mathematics teachers: A review of teacher-written papers. Studies in Educational Evaluation, 52, 42-54.