بررسی نظام ارزشی دانش آموزان مدارس نمونه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نظام ارزشی دانش آموزان دبیرستانهای نمونه بود. بدین منظور از میان دبیرستانهای نمونه شهرستان دشتستان در سال تحصیلی 1389 - 90، نمونهای به تعـداد
335 دانشآموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخـاب گردیـد . بـرای جمـع آوری اطلاعـات،پرسشنامه ارزشهای توصیفی شوارتز و همکاران (2001) مـورد اسـتفاده قـرار گرفـت . نتـایج
حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان داد نظام ارزشی دانشآموزان مـدارس نمونه شهرستان دشتستان به ترتیب شامل گونههای ارزشی خوداتکـایی، امنیـت، جهـان گرایـی،همنوایی، موفقیت، برانگیختگی، خیرخواهی، سنّ تگرایی، لـذّت طلبـی و قـدرت مـی باشـد . بـه علاوه، در نظام ارزشی دانشآموزان مدارس نمونه، تمایل به بعد ارزشهای فردی نسبت به بعد ارزشهای اجتماعی؛ تمایل به بعد محافظهکاری نسبت به بعد علاقمندی و آمادگی برای تغییـر و تمایل به بعد توجه به ماوراء خود نسبت به بعد توجه به تعـالی خـود بـه صـورتی معنـی دار بیشتر است. یافته ها همچنین نشان داد که در نظام ارزشی دانشآمـوزان پسـر و دختـر مـدارس نمونه، بین گونههای ارزشی خوداتکایی، موفقیت، برانگیختگی و لذّتطلبی، و در نظام ارزشی دانشآموزان شهری و روستایی بین گونههای ارزشی امنیـ ت خ، وداتکـا یی، قـدرت، موفقیـ ت و  لذتطلب ی تفاوت معنیداری وجود دارد

کلیدواژه‌ها