بررسی میزان اهتمام و پایبندی مدیران دانشگاه فرهنگیان به اجرای مفاد میثاق‌نامة مدیران، و تأثیر آن بر آوا و تعهد سازمانی کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت ‌علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان اهتمام و پایبندی مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان به اجرای مفاد میثاق‌نامة مدیران و تأثیر آن بر آوا و تعهد سازمانی کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت‌ علمی بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را مدیران استانی، اعضای هیئت ‌علمی، کارکنان استانی و دانشجویان تشکیل دادند. 229 نفر از اعضای هیئت علمی، 284 نفر از کارکنان استانی و 304 نفر از دانشجویان به‌عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. همچنین، همة مدیران استانی به دلیل حجم کم جامعة آماری به‌ عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های میثاق‌نامه پرسشنامة محقق‌ساخته با به‌کارگیری مفاد میثاق‌نامه و با تأیید خبرگان، و پرسشنامة استاندارد تعهد سازمانی و آوای سازمانی به‌کار گرفته شد. روایی پرسشنامه‌ها از طریق محاسبة CVR، روایی سازه و روایی محتوا، و پایایی پرسشنامه‌ها با محاسبة آلفای کرونباخ تأیید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین نظرات دانشجویان، کارکنان استانی، اعضای هیئت ‌علمی‌ و مدیران استانی در زمینة پایبندی مدیران به مفاد میثاق‌نامه تفاوت وجود دارد. همچنین، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین پایبندی مدیران به مفاد میثاق‌نامه و آوا و تعهدسازمانی دانشجویان، کارکنان استانی و اعضای هیئت ‌علمی‌ رابطة معناداری وجود دارد. به علاوه، نتایج و یافته‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان‌دهندة این است که پایبندی به مفاد میثاق‌نامه از سوی مدیران تأثیر مثبت و معناداری بر آوا و تعهد سازمانی دانشجویان، کارکنان استانی و اعضای هیئت ‌علمی‌دارد.

کلیدواژه‌ها


حسن‌مرادی، نرگس (1396). بررسی ابعاد اخلاق حرفه‌ای مدیران با مؤلفه‌های تعهد سازمانی کارکنان. مشاورة شغلی و سازمانی، 9(32)، 54-32.
عابدینی، مهوش(1394). بررسی ارتباط مدیریت مشارکتی و تعهد سازمانی دبیران جغرافیای دبیرستان‌های استان هرمزگان. جغرافیا، 5(3)، 123-115.
فانی، علی‌اصغر، عیسی‌خانی، احمد، و دانایی‌فرد، حسن (1391). تبیین پیشایندهای تعلق‌خاطر کاری و تأثیر آن بر تعهد سازمانی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 16(2)، 166-151.
فخاریان، جلاله، شهامت، نادر، و امیریان‌زاده، مژگان (1393). رابطة سبک مشارکتی با تعهد سازمانی و سلامت روانی دبیران دبیرستان‌ها. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(1)، 234-221.
قنبری، سیروس، و فائق‌محمدی، محمد (1396). ارزیابی نقش اخلاق حرفه‌ای و امنیت روانی بر ارتباط بین عدالت و آوای سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری، 12(2)، 57-47.
گودرزوند چگینی، مهرداد، یوسفی، ثمین، و دلشاد، مهیار (1394). رابطة بین تعهد مدیریت به کیفیت خدمات و خروجی‌های سازمانی با توجه به نقش میانجیگر مشارکت مؤثر کارکنان در بانک‌های استان گیلان. مدیریت توسعه و تحول، 20، 58-39.
مهرعلیزاده، یداالله، بلوهزچی، عبدالمالک، و الهام‌پور، حسین (1394). وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی: مطالعة تطبیقی بین دو دانشگاه قدیم و جدید. انجمن آموزش عالی ایران، 7(2)، 24-1.
مهرمحمدی، محمود (1394). تبیین چالش‌های مدیریتی در دانشگاه فرهنگیان. خلاصة مقالات اولین همایش ملی تربیت ‌معلم، تهران: دانشگاه فرهنگیان.
موسوی‌پناه، سید مسلم، طوری بیله، محمد، و باقری، سمیه (1392). بررسی رابطة بین اخلاق حرفه‌ای مدیران با تعهد سازمانی معلمان در آموزشگاه زبان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(1)، 138-137.
نقوی مقدم, علیرضا، و فهیما، مریم (1392). بررسی تطبیقی رفتار چندآوایی در سازمان‌ها. بانک سپه، 144، 41- 39.
Albdour, A., & Altarawne, I. (2014). Employee engagement and organizational commitment. Business, 19(2). 192-212.
Al-Jabari, B., & Ghazzawi, I. (2019). Organizational commitment: A review of the conceptual and empirical literature and a research agenda. Leadership, 11(1), 79-131.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
Aslam, N., & Haroon, A. (2017). The influence of participative management on organizational commitment of employees: A Mediating role of employee involvement in Pakistan. Governance & Management Review, 1(2). 51-66.
Bai, Y., Lin, L., & Liu, J. T. (2017). Leveraging the employee voice: a multi-level social learning perspective of ethical leadership. Human Resource Management, 30(12), 1869-1901.
Baksi-Maiti, R., & Sanyal, S. N. (2018). Optimizing the role of organizational commitment: A qualitative study in the school education sector. Organizational Analysis, 26(4), 669-690.
Barry, M., Dundon, T., & Wilkinson, A. (2018). Employee voice: Conceptualizations, meanings, limitations and possible integration. In The Routledge Companion to Employment Relations (pp. 251-265). Routledge.
Bodjrenou, K., Xu, M., & Bomboma, K. (2019). Antecedents of organizational commitment: A review of personal and organizational factors. Social Sciences, 7(5), 276-289.
Edmondson, A. C., & Woolley, A. W. (2003). Understanding outcomes of organizational learning interventions. In M. Easterby-Smith & M. Lyles (eds), International Handbook on Organizational Learning and Knowledge Management. London: Blackwell
Emelifeonwu, J. C., & Valk, R. (2019). Employee voice and silence in multinational corporations in the mobile telecommunications industry in Nigeria. Employee Relations, 41(1), 228-252.
Kok, S., Sarikaya, M., & Coban, H. (2017). Organizational voice behaviour and its investigation in terms of organizational variables. Scientific Research, 12(35), 16-33.
Komari, N., & Djafar, F. (2013). Work ethics, work satisfaction and organizational commitment at the Sharia Bank, Indonesia. International Business Research, 6(12), 107-117.
Morrison, E. (2014). Employee voice and silence’, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 173 – 197.
Morrison, E.W. & Wheeler-Smith, S.L. & Kamdar, D. (2011). Speaking up in groups: a cross-level study of group voice climate and voice. Applied Psychology, 96(1): 183-191.
Simonson, A., & Bertsch, A. (2017). Exploring the relationship between work ethic and organizational commitment. Human Resources and Social Sciences, 4(1), 53-84.
Travis, D. J. & Gomez, J. R., & Mor B. (2011). Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect. Children and Youth Services Review, 33(10), 1831-1841.
Wang, Z., Xu, S., Sun, Y., & Liu, Y. (2019). Transformational leadership and employee voice: an affective perspective. Frontiers of Business Research in China, 13(1), 1-14.
Whitehead, L. (2017). The Theory of Social Identity-driven Voice and Silence. Doctoral Dissertation, University of Agder.