بختیاری، ابوالفضل، و مصدقی نیک، کبری (1395). درسپژوهی (تدریس پژوهی)روش بهسازی فرهنگ تدریس. چاپ سوم، تهران: انتشارات آوای نور.
بنیادی، حجتالله، فانی، علیاصغر، و سیدجوادین، سیدرضا (1397). طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 144-114.
بیباک، اسماعیل، بخشایش، علیرضا، و برزگربفرویی، کاظم (1393). نقش ویژگیهای شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفة معلمی دانشجومعلمان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(9)، 38-9.
جلالیفر، لیلا (1391). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندی معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران. پایاننامة کارشناسیارشد، رشتة مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا.
حبیبزاده، عباس (1393). اثربخشی درسپژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان، دستاوردهای روانشناختی، 2(21)، 168-145.
حبیبیآذر، افسانه، و طالبی، بهنام (1397). اثربخشی رویکرد حلمسأله در آموزش کارورزی بر ارتقای صلاحیتهای حرفهای. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 61-37.
حسین بگلو، کوروش، پیری، موسی، یاری، جهانگیر و رضایی، اکبر (1398)، طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریة بار شناختی سوئلر و تعیین تأثیر آن بر درگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایة سوم ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4)، 44 -31.
خاکباز، عظیمهالسادات، فدایی، محمدرضا، و موسیپور، نعمتاله (1387). تأثیر درسپژوهی بر توسعة –حرفهای معلمان ریاضی، تعلیم و تربیت، 24(94)، 146-123.
شبانی، راضیه، خورشیدی، عباس، عباسی، لطفاله، و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). ارائة الگوی شایستگی برای مدیران دورة ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 176-145.
عبدالمالکی، جمال، قنبری، سیروس، احمدی، محسن، حیدری سورشجانی، نسرین، و امانی، مرتضی (1397). نقش حرفهگرایی معلمان در اثربخشی مدرسه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(2)، 18-1.
عبدالهی، بیژن، و صفری، اکرم (1395). بررسی موانع اساسی فراروی رشد حرفهای معلمان. نوآوریهایآموزشی، 2(15)، 134-99.
عرفانی، نصراله، شبیری، سیدمحمد، صحابت، انور، و مشایخیپور، مصطفی (1395). اثربخشی دورههای آموزش درسپژوهی بر دانش و مهارت تدریس معلمان دورة ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 13(21)، 200-191.
علیجان نوده پشتگی، مجید، بهرنگی، محمدرضا، عبدالهی، بیژن، و زینآبادی، حسن (1397). مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری کلاس درس در مدارس متوسطه، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(2)، 80-65.
علینژاد، مرضیه، سیفی، محمد، قدسی، احقر، و بختیاری، ابوالفضل (1396). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراکشدة معلمان و نگرش دانشآموزان دورة اول متوسطه. تدریسپژوهی، 5(3)، 108-87.
کلانتری خاندانی، عزتاله (1395). نگاهی به توسعة حرفهای معلمان فکور و تبیین درسپژوهی و فعالیت یادگیری، تربیت معلم فکور، 2(3)، 96-73.
گلابگیرنیک، بیبی سارا (1392). بررسی تأثیر روش درسپژوهی بر تفکر انتقادی دبیران در نواحی 1 و 4 و 6 مشهد. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد واحد ری.
معروفی، یحیی، و کرمی، زهره (1394). درسپژوهی، رویکردی نوین در توسعة حرفهای معلمان. مجلة علومتربیتیدانشگاهشهیدچمراناهواز، 22(1)، 66-39.
ملکشاهی، محبوبه (1396). نقش خوشبینی در توانمندسازی معلمان. مطالعات آموزشی مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 5(1)، 62-50.
موسوی، سیدحسین، طالبزاده نوبریان، محسن، میرلو، محمدمهدی، و اسدزاده، سمیه (1392). نقش مؤلفههای هوش معنوی و توانمندسازی شناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(5)، 123-98.
موسوی، سیده ماهرخ، کیامنش، علیرضا، و اخوان تختی، مهناز (1397). بررسی پیشرفت تحصیلی با واسطة کیفیت آموزشی، درگیری تحصیلی، یادگیری به کمک همسالان و انگیزش تحصیلی (یک مطالعه در دو سطح دانشآموز و معلم). پژوهشدریادگیریآموزشگاهیومجازی، 5(4)، 24-9.
میرجلیلی، سیدمحمدعلی (1397). بررسی نقش توسعة حرفهای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس، مطالعة موردی دانشگاههای فرهنگیان یزد. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 38-9.
نامداری پژمان، مهدی، قربانیان، پروین، بصیری، ایرج، و قنبری، سیروس (1396). اثربخشی برنامة درسپژوهی بر مهارتهای حرفهای معلمان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی استان همدان. رویکردهای نوین آموزشی، 12(1)، 74-46.
وزارت آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Education and Practice,7(9), 105-107.
Antoniou, P., & Kyriakides, L. (2015). The dynamic integrated approach to teacher professional development: Rationale and main characteristics. Teacher Development, 19(4), 535-552.
Bishop, J. L. & Verleger, M. F. (2013). The Flipped Classroom.A Survey of the Reaserch. 120th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, 30,1-18.
Cochran, S. M., & Villegas, A. (2014). Education, framing Teacher preparathion research: An over view of the Field, Part One Teachers Embrace the Japanese Education, 7(1), 7-20.
Dubin, J. (2010). Growing together: American art of lesson study. Education Digest, 75(6), 23-29.
Eurydice-Maria. K. & Darra, M. (2018). The planning of teaching in the context of lesson study: Research findings. International Education Studies, 11(2).67-82.
Fer, C., & Nellie, V. (2018). Lesson study: Professional Development (PD) for beginning and experienced teachers. Professional Development in Education, 46(5), 1-14.
Finefter, R. I., & Perry, H. L. (2016). Teacher diversity and the right to adaptable education in the religiously-oriented school,
Youth & Society. Available at:
https://ssrn.com/abstract=2716954.
Lewis, C. (2002). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools.
Lewis,C., Perry, R., Foster, D., Hurd, J., & Fisher, L. (2011). Lesson study: Beyond coaching. Educational Leadership, 69(2), 64-68.
Murata, A. (2011). Introduction: Conceptual overview of lesson study. In Hart, L., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education. New York: Springer.
Olson, J. C., White, P., & Sparrow, L. (2011). Influences of lesson study on teachers’ mathematics pedagogy. In Hart, L. C., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics in education. New York: Springer.
Rekalidou, G., Karadimitriou, K., & Moumoulidou, M. (2013). Basic components of the implementation of the Lesson Study model in the practical training of four-year students of TEEP-DTU: collaboration reflection,feedback, observation. Conference of the Network of Practice Exercises in the Department of Early Childhood Education, on“ Improving the Education of Future Teachers in Crisis of Institutions: Proposals,Applications”. Alexandroupolis, 26-28 September.
Richter, D., Kunter, M., Klusmann, Ulüdtke, O., & Baumert, J. (2013). Professional development across the teaching career: Teachers’ uptake of formal and informal learning opportunities. Teaching and Teacher Education, 27(1), 116-126.
Ruth., E. F. (2005). An examination of Lessen Study as a Teaching Tool in U.S. Public Schools. Ashland University.
Sofos, A., & Darra, M. (2015). Models of learning planning: Comparative and interpretative assessment. Education Sciences, 1, 66-83.
Yoshida, M. (2005). An overview of lesson study. In Wang-Iverson, P., & Yoshida, (Eds). Building our understanding of lesson study, (3-15). Philadelphia, PA: Research for Better Schools.