بررسی و مقایسه عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر پایه چهارم در حل مسائل کلامی ریاضی براساس مدل نیومن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران

2 کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسة عملکرد دانش‌آموزان دختر و پسر پایة چهارم در حل مسائل کلامی ریاضی براساس مدل تحلیل‌خطای ‌نیومن است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، دانش‌آموزان پایة ‌چهارم منطقة  12تهران است که 399 نفر از این دانش‌آموزان به روش تصادفی‌خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، آزمونی محقق‌ساخته شامل چهار پرسش تشریحی ‌است که روایی صوری و محتوایی آن توسط توسط چند تن از استادان و صاحب‌نظران آموزش ریاضی تأیید شد. پایایی ابزار با توجه به ضریب آلفای کرونباخ 8/0 به‌دست آمد که در سطح مطلوبی بود. براساس نتایج، تفاوت معناداری در عملکرد دختران و پسران در حل مسائل کلامی ریاضی وجود دارد و به طور کلی، دانش‌آموزان پسر در حل این نوع مسائل با مشکلات کمتری مواجه بودند. نتایج نشان داد اتکای بیش از حد دانش‌آموزان به دانش رویه‌ای خود و سطحی‌بودن دانش مفهومی‌شان می‌تواند از علل ضعف آن‌ها در حل‌مسائل‌کلامی باشد. همچنین، شمار اندک مسائل کلامی ارائه‌شده در کتاب‌های درسی ریاضی پایه‌های اول تا چهارم ابتدایی و در نتیجه آموزش ناکافی در این راستا از دیگر عوامل منفی مؤثر در دستیابی دانش‌آموزان به حل مسائل کلامی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


اسماعیلی، مریم، و رفیع‌پور، ابوالفضل (1393). تحلیل خطاهای دانش‌آموزان پایة پنجم در حل مسائل کلامی با استفاده از روش نیومن. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران. تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
حسام، بردیا، و پندی، زهره (1394). ریاضیات کانگوروی 3 و 4 (چاپ اول از ویرایش چهارم). تهران: انتشارات فاطمی.
حق‌وردی، مجید (1393الف). طرحواره ابزاری برای تسهیل فرایند حل مسائل کلامی حساب در دورة ابتدایی. سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران. تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
حق‌وردی، مجید (1393ب). ویژگی‌های مسائل کلامی ریاضی دورة راهنمایی و راهکارهای تسهیل فرایند حل آن‌ها. نظریه و عمل در برنامة درسی، 3، 46-25.
حق‌وردی، مجید، شاهورانی‌سمنانی، احمد، و سیفی، محمد (1390). شناخت و طبقه‌بندی انواع اشتباهات دانش‌آموزان در حل مسائل کلامی ریاضی. ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، 8(3)، 9-1.
ریحانی، ابراهیم، بخشعلی‌زاده، شهرناز، و معینی، تریفه (1388). بررسی سیر تکامل دانش مفهومی و دانش رویه‌ای ریاضی و رابطة میان آن‌ها.‎ نوآوری‌های آموزشی، 29، 51- 27.
مایرز، اندرو (1395). مقدمه‌ای بر آمار و اس‌پی‌اس در روان‌شناسی. ترجمة اکبر رضایی، تهران: نشر آیدین.
نوری، سوده، فیاض، ایراندخت،  و سیف، اصغر  (1392). تأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت. تفکر و کودک، 1، 139-121.
Abdullah, A. H., Abidin, N. L. Z., & Ali, M. (2015). Analysis of Students' Errors in Solving Higher Order Thinking Skills (HOTS) Problems for the Topic of Fraction. Asian Social Science, 11(21), 133-145.
Bautista, D., Mitchelmore, M., & Mulligan, J. (2009). Factors influencing Filipino children’s solutions to addition and subtraction word problems.Educational Psychology, 29(6), 729-745.
Casey, M. B., Nuttall, R., Pezaris, E., & Benbow, C. P. (1995). The influence of spatial ability on gender differences in mathematics college entrance test scores across diverse samples. Developmental Psychology, 31(4), 697.
Charles, R. (2004). Solving Word Problems: Developing Students’ Quantitative Reasoning Abilities. Retrieved from pearsonschool. com/elementaryproducts. Pearson Education, Inc. Mat07289.
Clarkson, P. C. (1991). Language comprehension errors: A further investigation. Mathematics Education Research Journal, 3(2), 24-33.
Clements, M. A., & Ellerton, N. F. (1996). Mathematics Education Research: Past, Present and Future. Bangkok, Thailand: UNESCO.
Cummins, D. D., Kintsch, W., Reusser, K., & Weimer, R. (1988). The role of understanding in solving word problems. Cognitive psychology, 20(4), 405-438.
De Corte, E., & Verschaffel, L. (1989). Teaching word problems in the primary school: What research has to say to the teacher. In B. Greer & G. Mulhern (Ed.), New developments in teaching mathematics (pp. 85–106). London, UK: Routledge.
Gallagher, A. M. (1990). Sex differences in the performance of high‐scoring examinees on the SAT‐M. ETS Research Report Series, 1990(2), i-16.
Gallagher, A. M. (1992). Sex differences in problem‐solving strategies used by high‐scoring examinees on the SAT‐M. ETS Research Report Series, 1992(1), i-35.
Gallagher, A. M., & De Lisi, R. (1994). Gender differences in Scholastic Aptitude Test: Mathematics problem solving among high-ability students. Educational Psychology, 86(2), 204-211.
Gvozdic, K., & Sander, E. (2018). When intuitive conceptions overshadow pedagogical content knowledge: Teachers’ conceptions of students’ arithmetic word problem solving strategies. Educational Studies in Mathematics, 98(2), 157-175.
Hegarty, M., Mayer, R. E., & Green, C. E. (1992). Comprehension of arithmetic word problems: Evidence from students' eye fixations. Journal of Educational Psychology, 84(1), 76-84.
Hyde, J. S., Fennema, E., & Lamon, S. J. (1990). Gender differences in mathematics performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, 107(2), 139-155.
Ku, H. Y., & Sullivan, H. J. (2002). Student performance and attitudes using personalized mathematics instruction. Educational Technology Research and Development, 50(1), 21-34.
Lave, J. (1992). Word problems: A microcosm of theories of learning. Context and Cognition: Ways of Learning and Knowing, 74-92.
Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The process of understanding mathematical problems. The Nature of Mathematical Thinking, 12, 24-59.
Mukunthan, T. (2013). A study on students' errors on word problem. Management, IT and Engineering, 3(10), 205.
Prakitipong, N., & Nakamura, S. (2006). Analysis of mathematics performance of grade five students in Thailand using Newman procedure. International Cooperation in Education, 9(1), 111-122.
Radatz, H. (1980). Students' errors in the mathematical learning process: A survey. For the Learning of Mathematics, 1(1), 16-20.
Royer, J. M., Tronsky, L. N., Chan, Y., Jackson, S. J., & Marchant, H. (1999). Math-fact retrieval as the cognitive mechanism underlying gender differences in math test performance. Contemporary Educational Psychology, 24(3), 181-266.
Sahendra, A., Budiarto, M. T., & Fuad, Y. (2018). Students’ Representation in Mathematical Word Problem-Solving: Exploring Students’ Self-efficacy. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, No. 1, p. 012059). IOP Publishing.
Sajadi, M., Amiripour, P., & Rostamy-Malkhalifeh, M. (2013). The Examining mathematical word problems solving ability under efficient representation aspect. Mathematics Education Trends and Research, 1-11.
Tong, D. H., & Loc, N. P. (2017). Students' errors in solving mathematical word problems and their ability in identifying errors in wrong solutions. European Journal of Education Studies, 3(6), 226-241.
Vilenius‐Tuohimaa, P. M., Aunola, K., & Nurmi, J. E. (2008). The association between mathematical word problems and reading comprehension. Educational Psychology28(4), 409-426.
Voyer, D., Voyer, S., & Bryden, M. P. (1995). Magnitude of sex differences in spatial abilities: a meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological Bulletin, 117(2), 250.
White, A. L. (2010). Numeracy, literacy and Newman’s error analysis. Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 33(2), 129-148.
White, J. (2017). Using children’s literature to teach problem solving in math: addressing the standards for mathematical practice in K–5. Routledge.
Wijaya, A., van den Heuvel-Panhuizen, M., Doorman, M., & Robitzsch, A. (2014). Difficulties in solving context-based PISA mathematics tasks: An analysis of students' errors. The Mathematics Enthusiast, 11(3), 555-584.
Wong, W. K., Hsu, S. C., Wu, S. H., Lee, C. W., & Hsu, W. L. (2007). LIM-G: Learner-initiating instruction model based on cognitive knowledge for geometry word problem comprehension. Computers & Education, 48(4), 582-601.
Zhu, Z. (2007). Gender differences in mathematical problem solving patterns: A review of literature. International Education Journal, 8(2), 187-203.