پیش بینی عملکردریاضی دانش آموزان بر اساس الگوی مدارس اثر بخش کریمرز: تحلیل چند سطحی بر اساس داده های تیمز پایه هشتم 2011

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین برخی متغیرهای سطح دانش آموز و معلم بـا عملکـرد ریاضـی بـر اساس مدل مدارس اثر بخش کریمرز پرداخته است. برای انتخاب گروه نمونه از داده های پایـه هشـتم مطالعه تیمز 2011 شامل 3978 دانش آموز (3213 پسر و 2816دختـر ) از 238 مدرسـه اسـتفاده شـد .متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده انـد : از سـطح دانـش آمـوز (سـطح 1): جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نگرش، خودپنداره، سودمندی، مقدار تکلیف و مدت زمان انجام تکلیف و از سطح معلم (سطح 2): سابقه، تحصیلات، مقدار گمارش تکلیـف، مـدت زمـانی کـه بـرای انجام تکلیف داده می شود و تدریس معلم انتخاب شدند. از مدل سلسـله مراتبـی دو خطـی (HLM) برای کشف روابط بین پیشرفت ریاضی و پیش بینی کننده های تحلیل استفاده شد. نتایج نشـان داد کـه در سطح دانش آموز رابطه بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خودپنداره و نگـرش بـا عملکـرد ریاضـی مثبت و معنادار و رابطه سودمندی و مقدار تکلیف با عملکرد منفی و معنادار است و جنسـیت و مـدت زمان انجام تکلیف رابطه معناداری باعملکرد ریاضی ندارد. در سـطح معلـم نیـز تنهـا رابطـه سـابقه بـا عملکرد ریاضی معنادار بوده و سایر متغیرها رابطه معناداری با عملکـرد ریاضـی نداشـتند . پـیش بینـی عملکرد ریاضی در دو سطح دانش آموز و معلم در این پـژوهش بیـانگر سـودمندی مـدل کریمـرز در بررسی عملکرد ریاضی دانش آموزان است

کلیدواژه‌ها