اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی(سطوح حافظه کاری: فراشناخت،برنامه ریزی)دربهبود حافظه کاری، نگهداری توجه، توانایی برنامه ریزی، حل مسئله و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناتوان درریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

دف اصلی پژوهش حاضر بررسـی اثربخشـی آمـوزش کارکردهـای اجرایـی در بهبـود حافظـه کـاری،نگهداری توجه، توانایی برنامه ریزی- حل مسئله و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نـاتوان در ریاضـی بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان ناتوان در ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مدرسه اختلالات یادگیری ویـژه شـهر بیلـه سـوار در سـال تحصـیلی 1391-92 میباشد، 32 دانش آموز ناتوان در ریاضی از میان جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصـادفی سـاده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، آزمون ریاضی کی مت، مقیاس حافظه ی عددی وکسلر، آزمون عملکرد پیوسـته (CPT)، آزمـون برج لندن و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی شلو بودند. داده های گـردآوری شـده بـا اسـتفاده از آزمـون تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشـان داد که بین دو گروه دانش آموزان ناتوان در ریاضی و گروه کنترل در حافظه کـاری، نگهـداری توجـه، برنامه ریزی- حل مسئله و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که متغیرهـای وابسته در گروه آزمایش بعد از آموزش کارکردهای اجرایی در سه سطح حافظـه کـاری ، فراشـناخت و برنامه ریزی افزایش یافته است. بنابر یافتـه هـای ایـن مطالعـه مـی تـوان نتیجـه گیـری نمـود مداخلـه کارکردهای اجرایی، سبب بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه، برنامه ریزی- حـل مسـئله و پیشـرفت تحصیلی دانش آموزان ناتوان در ریاضی می شود و می توان از آن به عنوان یک روش مداخلـه ای مـؤثر سود جست.

کلیدواژه‌ها