رابطه هوش هیجانی با سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرا در مدیران میانی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقاله حاضر به بررسی رابطه هوش هیجانی با سبک رهبری تحول گرا و عمل گـرا از دیـدگاه مـدیران میانی در آموزش .پرورش پرداخته است. برای انتخاب گروه نمونـه بـا اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصادفی ساده تعداد 124 نفـر (110 مـرد و 14 زن) انتخـاب شـدند . ابـزار سـنجش ایـن پـژوهش دو پرسشنامه به ترتیب؛ 33 سوالی هوش هیجانی مایر و سـالوی (2000) و پرسشـنامه 38 سـوالی سـبک رهبری تحول گرا و عمل گرا، باس و آلیو(1995) بود. اعتبار ابـزار سـنجش بوسـیله آلفـای کرونبـاخ محاسبه که مقدار آن برای هوش هیجانی (0/74) و برای سبک رهبری (0/80) بود. روایی هر دو ابـزار به وسیله روایی صوری بررسی شد. سپس داده ها بوسیله آزمون های همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج همبستگی نشان داد که رابطـه مولفـه هـای خـودانگیختگی، همدلی، مهارت اجتماعی هوش هیجانی با سبک رهبری تحول گرا مثبت و معنادار بود. همچنین رابطـه مولفه ها ی خود آگاهی، خودتنظیمی و همدلی هوش هیجانی با سبک رهبری عمل گرا مثبت و معناداربود. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که سبک رهبری تحول گـرا بـه وسـیله مولفـه همـدلی وسبک عمل گرا به وسیله مولفه های خودآگاهی و همدلی تبیین می شوند.