اختلالات روانپزشکی همبود با اختلال خواندن در دانشآموزان مقطع راهنمایی (: مطالعه کیفی )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی و شایعتـرین اخـتلال یـادگیری، اخـتلال خوانـدن است. مطالعه حاضر به مقایسه همبودی اختلالات روانپزشکی در مبتلایان به اختلال خواندن در پسران
15تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران میپردازد. دادهها از مقایسه طولی یک جامعـه آمـاری بـالینی در شرق تهران (N=300) نمونه مشتمل بر دو گروه سالم(خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خوانـدن ) تشکیل شده بودند. تشخیص، اختلال بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، سـوء اسـتفاده از مواد، اختلال اضطراب اجتمـاعی و ... براسـاس DSM-IV-TR مـورد بررسـی قرارگرفتنـد . نتـایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشانداد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در پسران بیشترین میزان همبودی را با اختلال خواندن داشتند و اضطراب اجتماعی، اختلال سلوک و افسردگی مـزمن در رتبه های بعدی این همبودی قرار داشتند. اختلالات روانپزشکی در دانشآمـوز پسـر مبـتلا بـه اخـتلال خواندن نسبت به دانشآموزان جمعیت عادی همبودی بالاتری دارند

کلیدواژه‌ها